Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Høringssvar vedrørende Miljøkonsekvensrapport Metrolinje M5

Oprettet: 26. september 2024
Svarnummer:
706

Indsendt af

Martin HH Bender

Virksomhed / organisation

MartinBender

Postnr.

2300

By

København S

Høringssvar

Høringssvar vedrørende Miljøkonsekvensrapport Metrolinje M5

 

Til hvem det måtte være relevant

 

Jeg skriver hermed et høringssvar vedrørende etableringen af den nye metrolinje M5 og den aktuelle miljøkonsekvensrapport. Mens jeg anerkender vigtigheden af at forbedre den kollektive trafik og skabe bedre forbindelser i byen, har jeg en række bekymringer, som jeg mener bør overvejes i den videre planlægning og udførelse af projektet.

 

En af de væsentligste bekymringer relaterer sig til de potentielle miljømæssige konsekvenser ifbm anlægsarbejdet. Støj, støv og trafikale problemer kan have en betydelig indvirkning på vores livskvalitet og særligt for vores børn, særligt hvis anlægsarbejdet trækker ud. Lergravsparken er vores børns eneste grønne rekreative legeplads som med de nuværende planer vil blive inddraget i betydeligt omfang uden man planlægger nyt rekreativt erstatningsområde hvor vores børn kan lege frit. Alene de mange lastbiler (min. 1 lastbil hvert 3. minut på Øresundsvej) vil blive en voldsom forandring for vores nærmiljø. De mange tungtlastet lastbiler vil både forsage en årelang støj- og luftforurening som vi aldrig har oplevet før og samtidig gøre trafikken voldsom mere udfordrende og potentielt farlig at færdes i ikke mindst for vores små skolesøgende børn. Min hustru og jeg frygter, at metrobyggeriet vil få uoprettelige skader på vores børn som vil vokse op i et årti underlagt et byggeri hvor de ikke kan komme ud og lege eller cykle pga. den nedlagte legeplads i Lergravsparken og den tunge hårde trafik på Øresundsvej som vi bor ud til.

Vi mener det er essentielt, at der etableres en konstruktiv dialog med de berørte børnefamilier, og at der implementeres tilstrækkelige afhjælpende foranstaltninger, herunder nye rekreative legepladser, støjbarrierer, alternative trafikstrukturer samt klare retningslinjer og kontrolfunktioner for kørsel med lastbiler samt arbejdstidspunkter for at minimere risiko for ulykker og forstyrrelser uden for almindelige arbejdstider.

Vi bor i et 125 år gammelt rækkehus som har stor lokal kulturel og historisk betydning og derudover er vores hjem. De analyse man gør brug af i rapporten vedr. potentielle viberationsskader på bygninger er baseret på generelle erfaringer og computersimulatorer uden at man har konkret viden om bygningernes konstruktion eller de underjordiske forhold. Man planlægger først nu at lave boreprøver i nærheden af vores hus for at få reel viden om jordbundsforholdene og grundvandet – hvordan kan man være så skråsikker på de vibrationer og potentielle skader etableringsarbejdet og driften af M5 vil medføre, uden at kende til de konkrete lokale bygnings-, jordbunds- og grundvandsforhold på Prøvestens Alle hvorunder den planlagte metrolinje går?

Som en af de borgere der vil bo lige ovenpå den nye metrotunnel, er min hustru og jeg meget bekymret for potentielle skader på vores rækkehus (jnf. ovenfor), og ikke mindst de blivende støj- og vibrationsskader i forbindelse med driften af metroen. I miljørapporten er man primært fokuseret på at analysere og redegøre for støj- og vibrationsskader ved stationerne, mens de gener som metrotogene skaber i transporten gennem tunnelrørene kun bliver berørt perifært. Dette kan undre da det netop er disse gener som vi kan læse om ifbm tidliogere metrobyggerier og drift ikke mindst ved og omkring trianglen og beboerne i Brumleby herunder Olufsvej som har klaget over støj – og vibrationsgener siden åbningen af Cityringen/Trianglen. Vi stiller derfor spørgsmålstegn ved de konklusioner rapporten kommer frem til vedr. driftsgener for os som naboer til den planlagte metro. Ikke mindst fordi man ifølge rapporten, planlægger at placere tunnelen umiddelbart under vores hus i dvs. skinner i 10 m. dybde! Man kender ikke til de konkrete jordbundsforhold (er de tilsvarende, bedre, værre end ved Olufsvej?). Man kan ikke i detaljer udpege hvilke materialer man vil benytte i tunnelen for at nå de ønskede gennemsnitlige maksimum støj- og vibrationsgrænser. Og generelt forholder man sig stort set udelukkende til vibrationer og ikke til den lyd-støj-larm som et tonstungt tog, utvivlsomt vil frembringe (bla. i friktionen mellem jernbanen og metal-toghjulene) når det kører henover skinnerne bare 10 meter under et stuegulv. Det er dog præcis disse gener man beviseligt lider under hos beboerne ved Olufsvej og Brumleby hvis bygningsmasse er meget identisk med vores på Prøvestens Alle.

Jeg opfordrer Københavns Kommune og Metroselskabet til at tage disse bekymringer alvorligt og inkludere offentligheden i en åben og transparent dialog om projektet. En velovervejet og bæredygtig udvidelse af metronettet kan være til gavn for alle, men det kræver, at de potentielle negative konsekvenser håndteres ansvarligt og med respekt for både miljø og de enkelte borgere.

 

Med venlig hilsen,

Julie HH Bender og Martin HH Bender