Københavns Kommune får ny høringsportal
I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
Høringssvar vedrørende Miljøkonsekvensrapport Metrolinje M5
Indsendt af
Postnr.
By
Høringssvar
Høringssvar vedrørende metrobyggeri i København M5
Jeg skriver for at udtrykke min støtte til det foreslåede metroprojekt, som omfatter 10 stop, hvoraf 7 er under jorden og 3 er placeret over bl.a.. på Margretheholmen hvor jeg bor med min dreng på 8år. Men jeg er uenig i at de 3 stop skal være over jorden som højbane.
Jeg vil gerne fremhæve de mange fordele ved at prioritere underjordisk byggeri frem for en højbane på de sidste 3 stop, især i forhold til bevarelsen af grønne områder, biodiversitet, økonomiske investeringer og sikkerhed som er enormt vigtigt faktorer for alle.
1. Bevarelse af grønne områder og biodiversitet
København er en by, der værdsætter sine grønne områder, som er essentielle for både livskvalitet og biodiversitet. At bygge metroen under jorden vil beskytte de eksisterende parker og naturområder, som fungerer som kritiske levesteder for både planter og dyr. Højbaneprojektet ved Margretheholmen vil medføre nedlæggelse af grønne områder, hvilket vil have en negativ indvirkning på den lokale biodiversitet og reducere borgerne fra hele København adgang til rekreative områder.
2. Langsigtede investeringsfordele
Selvom initialomkostningerne ved at bygge en underjordisk metro kan være højere end en højbane, vil de langsigtede økonomiske fordele være betydelige. En underjordisk løsning vil resultere i lavere vedligeholdelsesomkostninger og mindre behov for reparationer. Derudover vil en effektiv metroforbindelse under jorden kunne tiltrække investeringer i nærområderne, skabe arbejdspladser og øge ejendomsværdierne, hvilket vil have en positiv indvirkning på Københavns økonomi som helhed.
3. Sikkerhed og katastrofeberedskab
En underjordisk metro har yderligere fordele i forhold til sikkerhed. Tunnelerne kan fungere som beskyttelse i tilfælde af katastrofer, krig eller andre nødsituationer. De kan tilbyde et sikkert tilflugtssted for borgere og bruges til evakuering, hvilket gør dem til en vigtig del af byens beredskabsplanlægning. Højbaneinfrastruktur, derimod, kan være mere sårbar over for ekstreme vejrfænomener og angreb. Og da højbanen vil løbe langs vandet ved vi at vand
4. Kvalitet af livet i byen
Underjordisk metrobyggeri vil også forbedre livskvaliteten i København. Det vil reducere støj- og luftforurening, som ofte er forbundet med overjordiske transportløsninger. Den stille og effektive transport, som en underjordisk metro tilbyder, vil fremme et sundere bymiljø for alle borgere. Højbaneprojekter kan derimod skabe visuelle og støjmæssige forstyrrelser, der påvirker beboelsen i det omkringliggende område.
5. Vejrets påvirkning
Vejr- og naturforhold kan have betydelig indvirkning på en højbane, især når den er placeret tæt på og over havvand. Her er nogle af de vigtigste måder, hvorpå disse faktorer kan slide på en højbane:
- Korrosion
Saltvand: Højbaner, der er placeret tæt på havet, er udsat for saltvand og saltluft. Salt kan forårsage korrosion af metaldele, såsom skinner, stolper og bærende strukturer. Korrosion svækker materialerne og kan føre til strukturelle svigt.
Fugt: Høj luftfugtighed, især i kystområder, kan også bidrage til korrosion og nedbrydning af materialer, hvilket forkorter levetiden for de anvendte byggematerialer.
- Erosion
Vandstrøm: Erosion kan opstå som følge af, at vand strømmer under eller omkring højbanefundamentet, især i områder med høj vandstand eller stormflod. Dette kan føre til, at jorden under højbaneelementerne bliver destabiliseret, hvilket kan resultere i sænkninger eller skridninger.
Storme og bølger: Kraftige storme kan føre til oversvømmelser og bølger, der kan erodere fundamentet og de omkringliggende områder. Dette kan også medføre, at der opstår skader på selve højbaneinfrastrukturen.
- Frost- og varmeeffekter
Frostskader: I kolde klimaer kan vand, der trænger ind i sprækker og revner, fryse og udvide sig, hvilket kan forårsage skader på beton og andre materialer. Dette kan resultere i revner og deformiteter i strukturen.
Temperaturændringer: Store temperaturudsving kan få materialer til at udvide sig og trække sig sammen, hvilket kan føre til revner og slid på samlinger og forbindelser.
- Støj- og vibrationspåvirkninger
Vejrforhold: Vind og regn kan påvirke, hvordan lyden bevæger sig omkring højbaneinfrastrukturen. Stærke vinde kan forårsage vibrationer i strukturen, hvilket kan føre til slid over tid.
Trafik: Støjen og vibrationerne fra togene på en højbane kan også forårsage slid på både de strukturelle elementer og de omkringliggende miljøer.
- Vegetation og biologisk påvirkning
Vækst af planter: I fugtige kystområder kan vegetation, såsom alger eller mos, vokse på strukturerne, hvilket kan holde på fugt og fremme korrosion. Desuden kan roden af planter, der vokser tæt på fundamentet, forårsage skader ved at bryde ind i strukturen.
- Affald og forurening
Havvand: Højbaner tæt på havet kan opleve problemer med forurening fra vandet, der kan transportere affald og kemikalier, som kan nedbryde materialerne og påvirke det omkringliggende miljø negativt.
I betragtning af de nævnte faktorer mener jeg, at det er afgørende at prioritere byggeri af metroen under jorden. Dette projekt vil også beskytte vores grønne områder, støtte biodiversiteten, sikre økonomiske fordele og øge sikkerheden for alle borgere.
Jeg håber, at mine synspunkter vil blive taget i betragtning i den videre beslutningsproces.
Med venlig hilsen