Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Høringssvar vedrørende Miljøkonsekvensrapport Metrolinje M5

Oprettet: 24. september 2024
Svarnummer:
503

Indsendt af

Lasse Lavrsen

Postnr.

2300

By

København S

Høringssvar

Kære Beslutningstagere

Jeg er som borger i København dybt forundret og bekymret for beslutningen om at gennemføre M5-projektet i den form, det har nu. Særligt er jeg bekymret for de støjgener det åbenlyst i sin nuværende form og linjeføring vil påføre beboerne i de historiske villakvarterer på Amager både under anlægsfasen og i driftsfasen.

1) Der er ingen fortilfælde for kun at lægge metroen i 8-15 meters dybde, og med erfaringerne fra Østerbro og Frederiksberg, der er markant dybere, må der være en meget stor risiko for betydelige støjgener for særligt villaerne omkring Kongedybet, Sixtusvej, Rialtovej og Luganovej. Hvad er grunden til at lægge den højt andet end kortsigtet besparelse på økonomi og en smule Co2-udledning, der i forvejen er enorm med hele projektet?

2) Udregningsmetoderne for grænseværdier, virker forældede. Hvorfor har man ikke lavet nogle tidssvarende, nu hvor man har ulykkelige erfaringer fra fx. Olufsvej på Østerbro, der i øvrigt har ført retssager med sig, som Metroselskabet har tabt. Målemetoderne er 30 år gamle og tager hverken højde for vibrationer eller at metrostøjen ikke bliver mulig at undgå med lydisolerende glas eller lukke et vindue. 

3) Med så højtliggende en Metro, er der en meget stor risiko for at de gamle villaer i benævnte kvarterer tager skade.  Der findes som nævnt ingen erfaringer med den dybde i kombination med den jordbundstype.

Derfor mener jeg man bør undersøge muligheden for at rykke linjeføringen 10-20 i villakvarteret lige efter Lergravsparkens Station herunder den historiske forening Valhal, der ligger op ad Sundby Kirkegård, således at den i højere grad løber under Kastrupvej og Kirkegården og dermed generer færrest mulige og er til mindst skade for bygningerne på Kongedybet, Sixtusvej, Rialtovej og Luganovej – her vil flere hundrede beboer blive berørt ved den nuværende linjeføring samt mere end 50 gamle villaer, der ligger inden for en radius på 10 meter fra de ydre tunnelvæggene.

Med bekymret hilsen

Lasse Lavrsen