Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Høringssvar vedrørende Miljøkonsekvensrapport Metrolinje M5

Oprettet: 25. september 2024
Svarnummer:
587

Indsendt af

Kim Skov Lehner

Postnr.

1432

By

København

Høringssvar

Grav metroen ned og bevar grønne områder samt fremtidige mulige byrum for alle borgere.

Det vil uden tvivl medføre store gener under opførsel af M5 over jorden (M5 spor Sydlig Løsning - Lilla Linjeføring), for både besøgende og daglige brugere af de grønne områder der vil blive berørt. Men størst vil påvirkningen være for de flere tusinde beboere i området. Man må huske, at metroen er til for borgerne og dermed skal borgerne tilgodeses under både etablering og drift af M5.

M5 over jorden vil medføre et betydlige tab af rekreative områder og efterlade et dødt område hvor højbanen er foreslået. Der kan derfor ikke herske tvivl om, at M5 skal under jorden for at bevare de grønne områder.

Jeg vil derfor nedenfor argumentere for etablering af "M5 Variant tunnel Prb-Ref - Gul linjeføring".

1. Støj og forurening under opførsel

Som beboer og daglig bruger af de berørte områder, er jeg dybt bekymret for både støjniveau og forurening af både luftkvalitet og lysniveau om aftenen/natten. Der vil uden tvivl forekomme en forringelse af disse, der vil påvirke kvaliteten af beboernes liv. Især er mine bekymringer rettet på den påvirkning det vil have for de mange små børn i området, inklusiv mine egne. 

2. Inddragelse af grønne områder (trivsel og livskvalitet)

Københavns Kommunes (KK) vision for grønne områder i København, flugter ikke med at skulle først nedlægge et stort grønt område, for derefter at etablere en højbane gennem både grønne og blå områder. Dette nedsætter både trivsel og livskvalitet for borgerne og de mange besøgende udefra.

Det er dermed i strid med KK's egne visioner for byen og dens borgere. Igen vil metro under jorden ikke konflikte med hverken KK's vision eller livskvaliteten.

Derudover vil en linjeføring over jorden inddrage et stort område af den fremtidige Lynetteholm. 

Livskvaliteten vil blive væsentligt forringet ved højbane i "baghaven" for hele Margretheholmen. Især de cirka 450 lejligheder der vil have metroen meget tæt beliggende. Det er især driften af metro M5 på højbane der skaber bekymringer for alle beboere, der uden tvivl vil opleve støjgener, begrænset udsigt, lysgener og forringelse af de grønne områder.

Alle ovennævnte gener vil udeblive og grønne områder bevaret ved etablering af metro under jorden med "M5 Variant tunnel Prb-Ref - Gul linjeføring"

3. Inddragelse af grønne områder (dyreliv)

Jeg har selv mange gange observeret flagermus i området, netop hvor en eventuel højbane ville skulle placeres. Det er svært at få billeder af flagermus der flyver i mørket, men vedhæftet er en sovende flagermus fra netop dette område der lever i træer og buske hvor en eventuel metro-højbane foreslås placeret. Flagermuse er fredede og anses som sårbare og truede og er beskyttet under både Bern- og Bonnkonventionen samt fem forskellige direktiver og lov/bekendtgørelser.

Flagermus navigerer med sonar der vil blive stærkt forstyret med en højbane gennem deres leveområde.

Metro under jorden vil kunne fortsætte beskyttelsen af flagermus samt værne om det blå område hvor både fisk og dyreliv findes under vandet og hvor bl.a. svaner og fiskehejrer holder til med reder over vandet.

4. Jordopfyldning af dele af Sejlklubben Lynettens bådehavn

Det vil være et stort tab for området, hvis dele af det blå område i Sejlklubben Lynettens bådehavn vil blive fyldt op med jord. Både for lokale, gæster og dyreliv. Igen vil metro under jorden bevare området under og over vandet.

5. Tab af ejendomsværdi

Hvis der etableres en højbane på området mellem Margretheholmens bebyggelse og vandet, vil det uden tvivl medføre nedsat ejendomsværdi for boligerne der mister både grønne og blå arealer og ikke mindst udsigt samt støjgener under både etablering og drift af en M5 højbane.

Det vil også i dette tilfælde være at foretrække etablering af metro under jorden med "M5 Variant tunnel Prb-Ref - Gul linjeføring".

6. Beskyttelsesrum

Det anslås at der i år 2030 i KK vil være ca. 700.000 borgere. I år 2024 var der beskyttelsesrum med en samlet kapacitet på 455.131 pladser i KK. Metro under jorden vil kunne bidrage til beskyttelse af KK's resterende 1/3 borgere hvis katastrofen skulle intræffe. I Ukraine ser man også hvordan metro under jorden fungerer som skoler, hospital og andre vitale samfundsopgaver. Metro over jorden vil ikke bidrage til denne opgave.

SMV

Som borger i København og beboer ønsker jeg gode transportforbindelser. Men det skal ikke være på bekostning af daglig trivsel, dyreliv og tab af ejendomsværdi.

Jeg beder derfor om, at den strategiske miljøvurdering (SMV) udfører konsekvensberegninger for følgende med etablering af "M5 spor Sydlig Løsning - Lilla Linjeføring" og opvejer disse mod etablering af "M5 Variant tunnel Prb-Ref - Gul linjeføring".

  1. Støj og forurening under opførsel

  2. Inddragelse af grønne områder (trivsel og livskvalitet)

  3. Inddragelse af grønne områder (dyreliv)

  4. Jordopfyldning af dele af Sejlklubben Lynettens bådehavn

  5. Tab af ejendomsværdi 

  6. Beskyttelsesrum

Ydermere mener jeg at projektet skal vurderes samlet i en SMV der inkluderer Lynetteholm, stormflodssikring, trafikale forhold, grønne områder i KK samt beskyttelsesrum i KK.

Materiale: