Københavns Kommune får ny høringsportal
I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
Høringssvar vedrørende Miljøkonsekvensrapport Metrolinje M5
Indsendt af
Postnr.
By
Høringssvar
Vi er bekymrede for at M5-byggeriet vil medføre betydelige gener for beboerne både under byggeriet og driften, især omkring Lergravsparken, hvor en udvidet byggeplads vil påvirke både beboelsesejendomme, en skole og ældreboliger. Der er risiko for øgede støjniveauer og vibrationer, som kan skade bygningerne og påvirke beboernes vilkår. Erfaringer fra Cityringen viser, at beboere på Olufsvej har oplevet gener fra vibrationer og støj, som Miljørapporten bør forholde sig til.
Linieføringen under flere ejendomme i grundejerforeningen Valhal er ikke præcist beskrevet i rapporten. For at kunne vurdere påvirkningen af bygningerne er det vigtigt at få detaljer om dybden, bredden og placeringen af tunnelsporene. Dette er afgørende, da bygningernes alder og struktur varierer, og ældre huse kan være særligt udsatte for rystelser. Risikoen for bygningsskader er højere ved ældre ejendomme, og rapporten mangler en klar vurdering af denne risiko.
Afgreningskammerets placering ved Lergravsparken er bekymrende, da det vil medføre voldsomt større gener for beboerne, herunder risiko for sætningsskader. Vi opfordrer til, at afgreningskammeret flyttes til et område hvor færre beboere vil opleve gener. Det er også nødvendigt, at rapporten tager højde for kumulative påvirkninger, hvis der senere opstår yderligere byggeprojekter i området omkring Lergravsparken.
Støj fra lastbiltrafik er en anden stor bekymring. Ifølge rapporten vil jordkørsler til Lynetteholmen ske via Lergravsvej, hvilket vil belaste vejene dobbelt så meget, når man også inkluderer trafikken fra andre byggeprojekter som Amager Syd. Vores veje, Kongedybs Allé og Prøvestens Allé, er allerede påvirket af jordkørsler, og rapporten mangler en vurdering af den samlede effekt på trafikken og støjbelastningen. Ligeledes er vi bekymrede for den store, negative indflydelse på trafiksikkerheden, som den tunge trafik vil medføre for specielt de mange børn, der færdes i netop i området syd og vest for Lergravsparken. Vi anbefaler, at en alternativ rute, der går via Saltværksvej og Amager Strandvej, benyttes for at reducere generne for beboerne.
Grundvandssænkninger ved Lergravsparken, især i forbindelse med afgreningskammeret, kan få alvorlige konsekvenser for bygninger i grundejerforeningen, da rapporten kun beskriver sænkninger på 0,5 meter, men ikke forholder sig til, hvad der kan ske ved mindre sænkninger på 0,25 meter, som ifølge kortene også kan påvirke ejendomme. Der er ingen oplysninger om det nuværende grundvandsniveau, og der er ikke foretaget konkrete målinger, hvilket vi finder utilstrækkeligt. Vi undrer os også over, at boringer til reinfiltration ikke planlægges tættere på Prøvestens Allé, hvor grundvandet ser ud til at være mest udsat.
Støjpåvirkningen i anlægsfasen beskrives overfladisk, og det er svært at gennemskue de tekniske termer om støjniveauer. Der er behov for klarere data om, hvor meget støj beboerne kan forvente, og hvor ofte grænseværdierne vil blive overskredet. Miljørapporten nævner grænseværdier på 70 dB(A) i dagtimerne og 60 dB(A) om aftenen, men i visse perioder forventes det, at støjen kan være betydeligt højere. Det er afgørende, at Københavns Kommunes støjgrænser overholdes, og at der ikke vil være støjende arbejde om natten eller i weekenderne.
Vibrationer fra tunnelboremaskinen og senere fra metrodriften er en anden bekymring. Rapporten nævner, at passage af boremaskinen kan være generende i op til fire dage per tunnelrør, men der er ikke specificeret, hvordan det vil påvirke forskellige boligtyper, såsom villaer med kældre. Vi ønsker en detaljeret vurdering af risikoen for bygningsskader og en præcis plan for, hvordan beboerne vil blive varslet om vibrationsarbejde. Driftsfasen forudsiges ikke at overskride grænseværdierne for vibrationer, men erfaringer fra Cityringen viser, at beboere stadig oplever gener, selvom grænseværdierne overholdes.
Samlet set bør Miljørapporten indeholde mere præcise oplysninger om støj og vibrationer, både i anlægs- og driftsfasen, samt klare regler for, hvordan overskridelser af grænseværdier skal håndteres. Vi ønsker bekræftelse på, at driften ikke vil medføre gener for beboere over linjen. Hvis disse gener alligevel opstår, forventer vi, at der bliver tilbudt kompensation og at alternativer overvejes for at mindske påvirkningen af beboerne. Ligeledes ønsker vi redegørelse og garanti for at eventuel grundvandssænkning ikke vil have konsekvenser for ejendommene beliggende i foreningens område.