Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Høringssvar vedrørende Miljøkonsekvensrapport Metrolinje M5

Oprettet: 24. september 2024
Svarnummer:
502

Indsendt af

Henrik Nielsen

Postnr.

2720

By

Vanløse

Høringssvar

Bygningen af metrolinie M5 udgør en betydelig klimabelastning og Co2 øgning. Det er ude af trit med den planetære varetagelse af kloden. Dertil kommer, at der ikke er en rimelig begrundelse for netop denne metro. Den er knyttet op til en massiv udbygning med boliger, arbejdspladser, tunneller og motorveje på Lynetteholm. Et anlæg der endnu ikke er besluttet. Dette i en situation, hvor København ikke kan overholde sine egne klimamål.

 

Lynetteholm er hverken vedtaget i folketing eller Borgerrepræsentation, derfor bliver en høring som denne uden demokratisk mening. Det kan tilføjes at Transportministeriet i selve grundlaget for M5 angiver, at en række normale planlægningsbestemmelser sættes ud af kraft: Fingerplan 2019, kommune- og lokalplanbestemmelser. Eksisterende fredninger kan tilsidesættes.

 

I den offentliggjorte miljøvurdering er klimabelastningen kun beskrevet på 2 af 600 sider. Her står, at forskellige linjeføringer kan give en faktor 2 forskel i Co2 belastning og at højbaner udleder mindre Co2 end en boret tunnel. Der er ikke angivet nærmere overvejelser eller beregninger af evt. alternativer til metro. Det oplyses, at der i anlægsfasen på 8 år vil blive udledt mellem 19.000 og 49.000 tons Co2, hvilket udgør en betydelig klimabelastning. Er der samfundsmæssige overvejelser der gør denne klimabelastning nødvendig? Vil den sænke den nuværende Co2 belastning i København? Den hidtidige metroudbygning har ikke sænket Co2 fra kørsel med bil. Hvor meget er det i forhold til Københavns kommunes klimaplaner? Vil produktionen af materialer til metroen ikke blive medregnet, da de hentes udenfor kommunen?

 

Interessant er det også at se på affald og forurenet jord. Anlægget indebærer at der skal bortfjernes store mængder muck (?) og opgravet jord. Efter gældende regler, ja, men hvordan? På hvilken måde? Det angives, at der generelt i flere områder, hvor der skal graves ud til metro, er konstateret kraftig jordforurening, men at det vil blive nyttiggjort (?) i Lynetteholms godkendte modtageanlæg. Hvad er omkostningerne ved det? Miljømæssigt og økonomisk. En ny Nordic Waste sag?

 

Københavns kommune kan bidrage til at sænke vores og klodens Co2 belastning ved ikke at bygge M5 og stoppe vækstplanerne for Lynetteholm. Der kan skabes andre nye fornuftige grønne løsninger, så vi i det rige Danmark ikke øger Co2 udledningen og medvirker til de i dag mange synlige klimakatastrofer, der især rammer de fattige lande. Der har været lagt alt for megen vægt på vores egen klimatilpasning og ikke forebyggelse af Co2 udledning.