Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Høringssvar vedrørende Miljøkonsekvensrapport Metrolinje M5

Oprettet: 25. september 2024
Svarnummer:
584

Indsendt af

Emil Ferent

Postnr.

1432

By

København

Høringssvar

Ja tak til metro i tunnel – Nej tak til højbane!

Behovet for at forbinde byen med områder som Refshaleøen, Kløvermarken, Margretheholmen og Quintus Bastion er ubestrideligt. Men vi må vælge løsninger, der bygger på langsigtet byudvikling og livskvalitet – og her er en metro i tunnel den eneste rigtige vej frem. En højbane derimod vil være en katastrofe for både byens udvikling og de velfungerende områder, som allerede eksisterer.

De berørte områder, som Kløvermarkens grønne oase, det maritime miljø ved Minebådsgraven, og det charmerende familie- og børneliv på Margretheholmen, har en sjælden balance mellem natur, historie og menneskeligt samvær. Quintus Bastion, med sin bevaringsværdige atmosfære, og Refshaleøens unikke kulturelle landskab, er blot nogle af de steder, som tiltrækker beboere og besøgende. Det er steder, hvor mennesker vælger at leve og trives i harmoni med natur og kultur.

En tunnelmetro vil styrke og bevare disse områder og gøre det muligt at binde byen sammen uden at ødelægge de kvaliteter, der gør dem unikke. Tværtimod vil en højbane være et voldsomt indgreb i både natur og byrum. Ingen ønsker at bo ved siden af en gigantisk beton- og stålkonstruktion, som forurener både visuelt og lydmæssigt – og som dag og nat vil forstyrre livet for dem, der bor her. Det er præcis derfor, at så mange mennesker har valgt disse områder som deres hjem. De søger fred, natur og et menneskevenligt miljø – alt det, som en højbane vil smadre.

En højbane vil uundgåeligt destruere eksisterende natur og biodiversitet og lægge hindringer for fremtidig udvikling. Den står i skarp kontrast til de værdier, vi værdsætter: charme, hygge, familieidyl, ro og natur. En tunnel derimod vil minimere indgrebet i bymiljøet og samtidig imødekomme det presserende behov for bedre transport. Metroen har allerede bevist sit værd i København. Den fungerer – og den har gjort byen mere sammenhængende og tilgængelig uden at ødelægge de livskvaliteter, vi ønsker at beskytte.

Så hvorfor skulle vi nu vælge at ødelægge det, der allerede virker? Hvorfor sabotere Refshaleøens fremtid, før udviklingen overhovedet er begyndt? Det er nu, vi har chancen for at tage en klog og fremsynet beslutning. Vi kan vælge en løsning, der ikke kun sparer penge her og nu, men som sikrer, at vi bygger en bæredygtig fremtid – med en metro i tunnel.

Vi skal ikke lade os forblinde af tekniske delanalyser, som hver for sig kan synes fornuftige, men samlet set kan resultere i et irreversibelt fejlgreb. Det er helheden, vi skal fokusere på, og den viser klart, at en tunnelmetro er den bedste løsning for byens fremtid og for alle dem, der bor her. Det er ikke bare et valg – det er en investering i Københavns fremtidige livskvalitet.

Lad os vælge klogt. Lad os vælge metro i tunnel.