Københavns Kommune får ny høringsportal
I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
Høringssvar vedrørende Miljøkonsekvensrapport Metrolinje M5
Oprettet:
24. september 2024
Svarnummer:
505
Indsendt af
Banedanmark
Postnr.
1577
By
København V
Høringssvar
Til Københavns Kommune og Trafikstyrelsen
Banedanmark har disse bemærkninger til Miljøkonsekvensrapport for Metrolinje M5:
Afsnit 3.4 - Projekter med kumulative effekter:
Banedanmark arbejder på en række projekter, der potentielt kan medføre kumulative effekter:
- Projektet ”Forenkling af København H” er ikke nævnt. Banedanmark forslår, at projektet nævnes. Projektet har planlagt udførelse i årene 2030-2031, og det bør derfor angives som et projekt med mulig kumulativ effekt. Jf. afsnit 4.10 kan projektet være samtidig med udgravninger og støbninger på stationen og tunnelboring under Københavns Hovedbanegård.
- Projektet ”Helhedsplanen for jernbanen i hovedstadsområdet” er ikke nævnt. Banedanmark forslår, at projektet nævnes som et eventuelt projekt.
- Projektet "Automatisering af S-banen (stationer og strækninger)" er ikke nævnt. Banedanmark forslår, at projektet nævnes som et eventuelt projekt.
Afsnit 4.3.2:
- Til beskrivelsen omkring skift/transfertunnel, vil Banedanmark gerne bistå med faglig sparring og koordinering, da vi har et omfangsrigt materiale, der kan være med til at uddybe beskrivelserne.
- Banedanmark anbefaler, såfremt den nævnte transfertunnel under sporene på Københavns Hovedbanegård ikke tilvælges, at der tænkes i alternative løsninger for at undgå fremtidige trængselsproblemer.
Afsnit 4.3.13
- Banedanmark foreslår, at der evt. etableres et samarbejde med Banedanmark om at undersøges en transfertunnel på Østerport Station i forbindelse med at der skal etableres omstigningsfaciliteter for passagerer der skal skifte mellem metro og tog.
Afsnit 4.8.3
- I tæt bebyggede områder, og i særdeleshed ved Københavns Hovedbanegård, forslår Banedanmark, at det bør undersøges om stations- og transversalkammerets indfatningsvægge kan udføres som slidsevægge, fordi arbejdstakten er 3-4 gange hurtigere og uden det går på kompromis med miljømæssige forhold. Den hurtige arbejdstakt reducerer den tid, hvor adgang til Københavns Hovedbanegård og Østerport Station er begrænset.
Afsnit 6 .4
- Banedanmark foreslår, at DSB høres ifm. midlertidig nedlæggelse af ca. 1500 cykelparkeringspladser ved Københavns Hovedbanegård og Østerport Station.
- Det bemærkes at Tabel 6.12 ikke stemmer overens med Tabel 6.10.
Afsnit 21
- Banedanmark anbefaler, at afsnit 21 uddybes. Banedanmark forslår fx at der i afsnit 21.4 indarbejdes en beskrivelse omkring trafik.
Venlig hilsen
Banedanmark