Københavns Kommune får ny høringsportal
I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
Høringssvar vedrørende Høring om Københavns Kommunes ældrepolitik 2023-2026
Indsendt af
Postnr.
By
Høringssvar
Valby Lokaludvalgs svar på høring om København Kommunes Ældrepolitik
Tak for muligheden for at afgive høringssvar til udkast om Et godt liv i fællesskab - Københavnernes politik for det gode senior- og ældreliv 2023- 2026. Der må vist være tale om en tilsnigelse, når der står københavnernes politik og ikke Københavns Kommunes politik, idet det er kommunen, der kommer med udspillet, ikke borgerne.
Vi kan kun være enige i overskrifterne i denne høring, men uden forslag til konkrete tiltag virker de indholdsløse. Vi savner med andre ord, at der i høringsudkastet indgår en række handletiltag.
Flere gode Leveår
Angående forebyggelse, inddragelse af seniorer i byens udvikling og skabelse af bofællesskaber havde vi gerne set konkrete forslag til de enkelte emner, herunder konkrete forslag til forebyggelse, til tiltag for offentlig transport, hvor busser nedlægges og efterlader hovedstrøg uden busforbindelse og til forslag til bofællesskaber, der er til at betale.
Muligheder for at blive længere på arbejdsmarkedet ligger bortset for jobs i Københavns Kommune udenfor kommunens regi.
Angående samarbejde omkring kulturliv og foreningsliv havde vi gerne set en konkret plan for, hvordan der kan sikres øget tilgængelighed til offentlige myndigheder (som er en jungle at finde rundt i), at der stilles tilstrækkeligt med lokaler til rådighed for kultur- og foreningslivet til en rimelig pris og at der samarbejdes med den kollektive trafik for at sikre tilgængelighed.
Stærke og rummelige fællesskaber
Foreningerne i Københavns Kommune er udsat for nedskæringer, samtidig med at det bliver sværere at rekruttere frivillige. To ting, der er indbyrdes afhængige. Så hvis alle de gode intentioner skal nå i mål, havde vi gerne set en konkret plan for, hvordan man sikrer, at foreningerne får så gode vilkår, at det bliver muligt at tiltrække nye frivillige. Der er tale om en akilleshæl af alvorlige implikationer, der ikke er opstillet løsningsforslag til. Det virker uigennemtænkt.
Lige behandling – men ikke ens behandling
Vi er meget enig i overskriften, som dog ikke omfatter alle ældre i teksten. Her fokuseres alene på de godt 15 % af de ældre, som har behov for en eller anden form for pleje. Vi havde gerne set det skarpere præciseret. Kommunens kommunikation på ældreområdet lader noget tilbage at ønske. Gruppen betragtes ofte under ét, selv om det store flertal slet ikke divergerer fra andre borgergrupper. Det havde vi gerne set afspejlet i udkastet.
Angående digitale løsninger er vi i udgangspunktet enige, men det er vigtigt at påpege, at nogle grupper - ikke kun de ældre - har mere end svært ved at finde vej i det digitale. Vi savner derfor en plan for, at disse personer ikke tabes på gulvet.
Med venlig hilsen
Lene Buerup Andersen, medlem af Valby Lokaludvalg
Benjamin Friis, forperson for fagudvalget Børn, Fritidsliv og Sociale emner