Københavns Kommune får ny høringsportal
I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
Høringssvar vedrørende Høring om Københavns Kommunes ældrepolitik 2023-2026
Indsendt af
Virksomhed / organisation
Postnr.
By
Høringssvar
Østerbro Lokaludvalg har læst og forholdt sig til Københavns Kommunes forslag til den kommende ældrepolitik. Overordnet set, synes vi der er en række gode intentioner, men vi savner en mere konkret tilgang til hvordan de aktuelle og fremtidige udfordringer på ældreområdet skal løses.
Forebyggelse og hjælp i hjemmet
”Bedst i eget hjem – kontakt – forebyggelse og hjælp til hverdagen”, sådan har mottoet været for ældre gennem mange år. De ekstra leveår vi kan opleve før krop eller sjæl giver op kan understøttes hvis kommunens hjælp indrettes så hjælpen kommer til borgeren. Et nøgleord er forebyggelse, og forebyggelse kan give bedre kvalitet og et længere liv for færre offentlige penge. Kommunens kontakt med borgeren er afgørende for hvor tidligt behov opdages og den individuelle hjælp kan tilrettelægges.
København har en ældre boligmasse, hvor Københavns Kommune bør befordre, at ældre og gangbesværede kan blive i egen bolig ved at etablere elevatorer.
Lovgivningen påbyder i dag kommunerne at tage individuel kontakt til alle over 80 år. I København kontaktes borgere med brev med tilbud om besøg af en ældrevejleder, hvor den ældre præsenteres for tilbud og oplyses om kontaktmuligheder. Ældrekonsulenten præsenterer kommunale tilbud, støttede organisationer – tilbud på kontakt til hjemmepleje og vejledning til hverdagen. Erfaringen siger, at de ældre er glade for ordningen, men at mødet med de støttede foreninger og tilbud ikke altid lever op til forventningerne, og at der kan være barrierer, der gør det svært at blive en aktiv del af en forening eller et fællesskab.
Mange ældre borgere har svært ved at håndtere de mange digitale løsninger og vi foreslår at kommunen tilbyder hjemmebesøg, hvor borgeren kan få hjælp til de digitale platforme. Dertil bør der være nemmere at komme i kontakt med kommunen. Mange har svært ved at benytte de digitale indgangsveje.
Hvordan vil kommunen sørge for det nødvendige personale i fremtiden?
Vi ser med bekymring på den stigende andel af ældre borgere på Østerbro og manglen på de ”varme hænder” i fremtiden til at løse de mange opgaver knyttet til en ældre befolkning. Her ser vi gerne at kommunen går aktivt ind og finder flere metoder til at rekruttere og fastholde det nødvendige personale.
Der skal være bedre muligheder for at komme rundt i byen
Én af de mest grundlæggende forudsætninger for det gode, aktive hverdagsliv for seniorer, er muligheden for at kunne komme rundt i byen. Det kræver at den kollektive transport er struktureret, så der ikke er for langt at gå til nærmeste busstopsted, S-togsstation eller metrostation. Vi foreslår at busserne i større grad skal fungere som fødelinje til Metroen, og at busstopstederne placeres så tæt som muligt på metrostationerne. Lige nu er der flere tilfælde, hvor busser og metro transporterer passagerer de samme strækninger, og det mener vi er en dårlig udnyttelse af kapaciteten. Generelt kan placeringer af busstoppestederne med fordel revideres.
Vi er bekymret for den mentale trivsel
Vi efterspørger politisk vilje og midler til at gøre noget ved den ensomhed, utryghed og psykisk mistrivsel mange ældre er ramt af. Og vi ønsker at der bliver gjort mere for at bekæmpe den ensomhed mange ældre oplever. Den mentale trivsel er efter vores overbevisning, en stor udfordring i vores samfund og det ser desværre ud til at problemet er stigende.
Venlig hilsen
Allan Marouf
Forperson for Østerbro Lokaludvalg