Høringssvar vedrørende Forslag til Kommuneplanstrategi 2023

Oprettet: 28. september 2023
Svarnummer:
92

Indsendt af

Niels Kongshaug

Virksomhed / organisation

Medlem af Lokaludvalget Indre By for foreningen GRØNNE FACADER

Postnr.

1264

By

Copenhagen

Høringssvar

Omfartsvej langs Søerne fra Fredensbro/Sølvtorv til havnen.

Der er ingen gennemkørsel gennem Nørrebro, og trafik fra Østerbro og nordpå til Frederiksberg og videre sydpå kører derfor udenom enten via Søgaderne eller via Fasangaderne. Der er også trafik – mest fra den nye tunnel og havnegade - ind gennem byen over Kgs. Nytorv og gennem Stormgade, fordi der ikke er fremkommelighed på Søgaderne.

Søgadernes er blevet aflastet af denne nævnte tunnel. Nu er det hovedsageligt trafik fra Lyngbyvejen, der kører over Fredens Bro.7

Jeg foreslår, at trafikken fra Fredens Bro og til Frederiksberg og Kalvebod Brygge føres ad forbedrede gader langs søerne. Ved Søpavillonen føres trafik lidt ned ad H.C. Andersens Bld. og til højre ned til Kalvebod Brygge mellem Tivoli og Hovedbanegården. Dette kan gøres indenfor de almindelige anlægsbudgetter med smarte løsninger, moderne grønne bølger og nye kantstene osv. Man behøver heller ikke ikke at tage en centimeter ad cykelstier osv. mod Søerne. Men der skal laves tre spor på Søgaderne. Turen nordpå fra havnen kan føres ad Farimagsgaderne til Sølvtorvet og så nordpå.

Denne løsning er ikke uden problemer, men alternativet er fortsat forurening, fortsat trængsel osv. Løsningen vil løse gennemkørselsproblemer et stykke hend ad vejen indtil mine forslag om cykler og – ikke mindst – Østre Ringvej gennemføres.

Det foreslåede kan udvides med større anlæg. En nedgravning af HC. Andersens Boulevard. Jernbanegraven kan overdækkes. Banedanmark siger ganske vist, at det ikke er muligt, men det kan jo lade sig gøre at køre under jorden til Nørreport, så det burde også kunne gøres ved de to banegrave. Derved kan Bernstorffsgade stort set føres lige ud til Vestre Farimagsgade.

Fra denne vestre udgave af en ringgade kan trafik via fødegader ind til Indre By og Slotsholmen.

Både Søgaderne og Farimagsgaderne foreslår jeg blive tre-sporede med to spor sydpå i Søgaderne og to spor nordpå i Farimagsgaderne.

 

Billederne viser forskellige måder, hvorved man løser disse trængselsproblemer på, smaller vedspor, forskudt kørsel mm