Høringssvar vedrørende Forslag til Kommuneplanstrategi 2023

Oprettet: 15. august 2023
Svarnummer:
12

Indsendt af

Nicolas Veicherts

Postnr.

2100

By

København Ø

Høringssvar

Kære Kommune

Jeg vælger at lave et selvstændigt høringssvar, da jeg finder Indre By lokaludvalgs spørgeskema for manipulerende. Særligt at man skal prioritere en række udsagn ift hinanden, frem for at markere hvilke man er enig eller uenig i. For mit vedkommende var der indtil flere udsagn, som slet ikke interesserer mig - og som jeg derfor ikke ønsker  at prioritere. 
Mit svar er primært rettet mod trafik. Jeg både går, cykler og kører bil og har boet i byen i snart 60 år. Vore tre børn er alle skolesøgende og cykler eller anvender bus. 
Jeg anbefaler, at kommunen prioriterer underjordisk parkering af biler. Fx ved i mit kvarter at etablere dybe p-huse (4-5 etager) under en række gader - fx Østre Farigmagsgade, Classensgade og Strandboulevarden. Løsningen er ofte anvendt i fx Paris. Samtidigt kan gadeparkering i samme kvarterer reduceres og primært forbydes i mere end to timer på nær for delebiler. Finansieringsmodellen kunne være p-licenserne, som muligvis ville skulle forhøjes lidt, men også en kommuneskattebetalt investering i noget, som understøtter flertallet af københavnernes hverdag - nemlig bilen. 
Tiltaget kan i øvrigt bidrage til at nedtone den til tider skingre anti-bildebat, fordi der nu gøres noget konstruktivt frem for de nuværende grænsende til chikanerende tiltag. I stedet kunne debatten rettes imod udskiftning af diesel og benzin til el - samt fremme af delebilsordninger.

På den helt korte bane bør p-pladser til elbiler dels udvides, dels generelt tidsbegrænses. Fx til 3 timer. Aftaler med udbyderne burde gøre det muligt at lade ejeren af standeren (fx Clever) opkræve et gebyr for overskredet tid på fx 75 kr. i timen, hvoraf hovedparten tilfalder kommunen som ekstraordinær p-afgift. Tiltaget må forventes at styrke incitamentet til at skifte til elbiler.