Høringssvar vedrørende Forslag til Kommuneplanstrategi 2023

Oprettet: 11. september 2023
Svarnummer:
22

Indsendt af

Christoffer Susé

Virksomhed / organisation

Håndværkerforeningen København

Postnr.

1302

By

København K

Høringssvar

Høringssvar vedr. Kommeplansstrategi 2023

Tak for muligheden for at kommentere Københavns Kommunes Kommeplanstrategi 2023, og tak for invitationen til dialogmødet om planlægning for håndværkserhverv og kreative erhverv, som min kollage Jakob Bo Andersen deltog i.

 

Helt overordnet vil jeg kvittere for et godt og gennemarbejdet oplæg. Jeg konstaterer med tilfredshed, at Københavns Kommune i langt højere grad end tidligere er opmærksom på vigtigheden af, at sikre gode rammevilkår for det lokale erhvervsliv, herunder særligt håndværks- og værkstedsvirksomheder samt kreative erhverv.

Jeg er også meget enig i kommuneplanstrategiens gennemgående dilemma, nemlig at de næste mange års udvikling af København vil blive præget af en kamp om plads. Her er der mange særinteresser (Håndværkerforeningen inklusiv), der har ønsker til byens udformning og indretning. Nogle råber højere end andre, og derfor vil jeg først og fremmest opfordre såvel forvaltning som politikere til at huske på, at I har ansvaret for skabe en samlet helhedsplan for hele kommunen.

Nedenfor kan I se en input til en række emner i kommuneplanstrategien. Jeg vil dog starte med at fremhæve to centrale pointer:

  • Eksisterende håndværksvirksomheder i byen oplever i stigende grad pres fra boligbyggeri og fortætning af byen. Derfor må kommunen gå forrest i at respektere – og garantere – de eksisterende virksomheders mulighed for at drive deres virksomhed, når boligbyggeri og nye naboer flytter ind og presser virksomhederne.
  • Mange håndværkere bevæger sig rundt i byen i løbet af en arbejdsdag, og derfor er fremkommelighed en kernopgave.

 

Øvrige input:

 

Et stærkt lokalt erhvervsliv er stadig et underordnet hensyn

På trods af den øgede opmærksomhed på værdien af et stærkt lokalt erhvervsliv og behovet for sikre det gennem fysisk planlægning, så er det stadigvæk tydeligt, at et spændende og varieret lokalt erhvervsliv anses som værende et middel til at opnå målet om, at ’skabe verdens bedste by at bo i.’

Visionen er bestemt prisværdig, men det betyder samtidig, at alle andre hensyn bliver underordnet. Så hvis København for alvor ønsker at være en by for alle, kræver det, at hensynet til borgere og erhvervsliv sidestilles.

 

Det lokale erhvervsliv består hovedsageligt af små virksomheder

Det lokale erhvervsliv består i høj grad af små og mellemstore virksomheder med få ansatte.

Ifølge en opgørelse fra SMVdanmark er der flere end 16.000 håndværksvirksomheder i Hovedstadsområdet. Af dem har 91% færre end 10 ansatte. Opgørelsen viser, at den gennemsnitlige håndværksvirksomhed i Hovedstadsområdet har 4,7 medarbejdere og en omsætning på 8,7 millioner kroner, mens den typiske håndværksvirksomhed har 0,95 medarbejdere og en årlig omsætning på 1,4 millioner kroner.

Så selvom den enkelte virksomhed ikke ’fylder så meget’, så er der mange af dem. Det skal kommunen forholde sig til i den fysiske planlægning.

 

Vedrørende virksomheder i København

Der er heldigvis fortsat en lang række håndværks- og værkstedvirksomheder og kreative erhverv i Københavns Kommune. Men som nævnt ovenfor kræver det aktiv handling fra kommunens side, hvis man ønsker at bevare det lokale erhvervsliv inden for kommunegrænsen.

Det gælder i særlig grad i de eksisterende blandede bydele, hvor øget boligbyggeri sætter de eksisterende virksomheder under pres. Blandt andet i forhold til virksomhedernes behov for plads, levering af materialer, evt. produktion på stedet og ikke mindst medarbejdernes mulighed for at parkere ved deres arbejdsplads.

Derfor må kommunen gå forrest i at respektere – og garantere – de eksisterende virksomheders mulighed for at drive deres virksomhed, når boligbyggeri og nye naboer flytter ind og presser virksomhederne.

 

Fremkommelighed er en kommunal kerneopgave

De sidste 20-30 års generelle af-industrialisering af København, og ikke mindst de sidste 5-10 års øget boligbyggeri, har allerede presset en del håndværks- og værkstedsvirksomheder ud over kommunegrænsen.

Det har blandt andet haft den konsekvens, at virksomhederne i højere grad får en regional kundekreds, snarere end en lokal kundekreds. Derfor har håndværkerne behov for en bil til at komme frem til kunderne.

Københavns Kommune har her en kerneopgave med at sikre, at håndværkere og anden nødvendig erhvervstrafik kan komme frem til kunderne i Københavns Kommune, og finde parkeringsmuligheder i nærheden af kunden. Her er erhvervsparkeringsplads-ordningen et meget effektivt virkemiddel, og jeg noterer med tilfredshed, at der arbejdes med at udbrede ordningen til flere dele af byen. Det er helt nødvendigt, hvis vi fortsat ønsker en by der virker.

Men helt overordnet er det er nødvendigt at skelne mellem den nødvendige erhvervstrafik og privat-/pendler-bilisme. Dette bør også gælde når kommunen overvejer andre trafikale tiltag som fx emissionsfri gader, trafikøer, bilfri kvarterer mv. Sådanne tiltag gør det vanskeligt for håndværkere og erhvervskørsel at komme frem til kunderne. Er der fx taget højde for at en brandbil, en slamsuger, en skraldevogn eller en servicebil kan komme frem til beboerne?

 

Må ikke blive en lukket fest

Overborgmester Sophie Hæstorp Andersen skriver i sin indledning til kommuneplanstrategien, at ”vi skal sikre, at København ikke bliver en lukket fest for dem med penge på lommen.”

Det gælder i høj grad også for erhvervslivet, hvor kommunen skal undgå at blive forblændet af at tiltrække internationale virksomhedsdomiciler. For hvis vi vil undgå, at byen ender med kun at huse revisor- og advokatkontorer og andre liberale erhverv fra 1. sal og op, så er det vigtigt, at vi får planlagt byen sådan, at der også er plads til håndværksvirksomheder, specialbutikker og kreative virksomheder til en overkommelig husleje. For godt håndværk er ikke nødvendigvis en guldrandet forretning, så her kan det være nødvendigt at vise særlige hensyn. Alt skal ikke partout kunne gå op i et regneark.

En af de ting, der driver huslejen i vejret er kommunens lokale skatter og afgifter, herunder dækningsafgiften, som reelt set er en afgift på at drive virksomhed. Den bør kommunen nedsætte eller fjerne.

 

Hvor er planerne for ladeinfrastruktur?

Der er politisk vedtaget en vision om at gøre Københavns Kommune fri for fossile biler i 2030. Det vil kræve en enorm udbygning og kapacitetsudvidelse af lade-infrastrukturen, blandt andet til de last- og varevogne og håndværkerbiler, som er nødvendige for at håndværkere og varekørsel mv. kan komme rundt i byen.

Derudover kræver det grundige overvejelser om hvordan man kan opbygge en infrastruktur til andre grønne drivmidler, fx brintbaserede køretøjer.

Jeg er opmærksom på, at afdækningen af dette emne kører i et separat spor, men jeg savner alligevel, at Kommuneplanstrategien forholder sig til dette område.

 

 

Med venlig hilsen

Christoffer Susé,
Adm. direktør i Håndværkerforeningen København