Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Høringssvar vedrørende Skitseforslag for Kastelsvej

Oprettet: 31. august 2023
Svarnummer:
42

Indsendt af

Ola Mattsson

Postnr.

2100

By

København ø

Høringssvar

Først og fremmest tak for et godt initiativ, for at tage vedtagne politikker og planarbejde alvorligt og frem for alt tak for et godt projekt.

 

Generelt er udvikling af grønne områder og rekreative faciliteter gået den gale vej i København. Hvor der i 2017 var omkring 39 m2 grønt areal pr. indbygger, er dette faldet til 33 m2 i 2023. På Østerbro ligger vi desværre fortsat et godt stykke under gennemsnittet med kun 12 m2 offentligt tilgængelige grønne arealer pr. indbygger.  At rette op på dette er jo netop Østerbro lokaludvalgs vision for den gældende bydelsplan.

 

Det er derfor fantatstisk at se hvordan Københavns Kommune tager dette alvorligt og nu sikrer at denne vision indfries, så vi nu kan se frem til flere grønne byrum til at styrke bylivet i området.

 

Det er også betryggende at se med hvilken ansvarlighed Københavns kommune her udfolder den vedtagne arkitekturpolitik ved at sætte mennesket og det levede liv i centrum for byudviklingen frem for trafik og parkeringspladser. Her understøttes fællesskabet og det enkelte menneskes behov for aktiviteter og ophold i byen.

 

Projektet understøtter ligeledes den vedtagne trafiksikkerhedsplan ved at prioritere ombygning af et farligt kryds og strækning hvor særligt udsatte borgere - skolebørn med særskilte behov - til dagligt krydser en trafikeret vej.

 

Ja, det kan være svært at finde parkeringsplads. Hænger det ikke sammen med at vi har for mange biler pr husstand, at der udskrives flere licenser en der er plads til og at der er for mange biler som blot står og ikke anvendes. Efter at ha boet ti år i kvarteret, må jeg sige at som regel finder jeg en p-plads i nærheden af min opgang i Lipkesgade. I værste fald parkeres bilen i Kristianiagade. I så fald vil jeg i det kommende se frem til en gåtur hjem gennem det nye grønne byrum.

 

Også her understøtter projektet vores ambition om at København skal være CO2 neutral i 2025. Når vi målet ? Vel, ikke uden at gentænke den måde vi transporterer os på og også her understøtter projektet Østerbro lokaludvalgs vision og ambition om at løse p-plads problematikken ved at mindske trafikken og antal biler ved at understøtte delebiler.

 

Kan projektet blive bedre? Selvfølgelig. Men indenfor den økonomiske ramme er det et solidt og robust projekt som vil få stor lokal betydning.

 

Stor tak til Københavns kommune og til forvaltningen for en ansvarlig og god implementering af politikker og planer.