Høringssvar vedrørende Trafikal helhedsplan omkring Dybbølsbro

Oprettet: 25. juli 2023
Svarnummer:
9

Indsendt af

Henrik Lundorff Kristensen

Postnr.

2100

By

København Ø

Høringssvar

Jeg ønsker at udtrykke min stærke opbakning til det foreslåede projekt både som borger i byen og som fagperson inden for mobilitet og byrum. Scenarie 3, som er forvaltningens anbefalede løsning, har en række afgørende fordele:

  • Tilstrækkelig trafiksikkerhed og trygt for fodgængere og cyklister
  • Mere direkte og attraktive fodgængerforbindelser
  • Der skabes bedre sammenhæng mellem de øvrige byudviklingsområder ved Dybbølsbro

Det er vigtigt at bemærke, at scenarie 3 er den eneste løsning, der er fremtidssikret og robust, og derfor vil det kunne imødekomme fremtidige udfordringer. Alt i alt repræsenterer scenarie 3 den bedste faglige løsning, der vil gavne flest mennesker og forbedre hverdagen for mange borgere lokalt.

Men derudover vil projektet også have en international betydning. Jeg har arbejdet professionelt med mobilitet og byrum i 9 år. En stor del af mit arbejdet har været centreret omkring internationalt samarbejde, og jeg har ved selvsyn set hvordan byernes grønne omstilling i høj grad skyldes inspiration og læring byerne imellem. København har i mange år været en foregangsby, og mange byer rundt i verden er blevet inspireret af vores netværk af gågader, af vores cykelstier og vores klimasikrede parker og pladser.

Når jeg laver cykelture med de internationale kollegaer, så skaber Cykelslangen altid benovelse og begejstring. Herefter skaber kaosset ved Fisketorvet undren. Og pladsen afsat til biler vs. cyklister i krydset ved Yrsa Plads skaber hovedrysten. Københavns position som verdens bedste cykelby er udfordret i disse år. De internationale delegationer følger nøje med i vores udvikling. De lægger mærke til statistikkerne, der viser, at cykelandelen stagnerer, arealet til vejbaner er 49% af pladsen mellem husene, bilejerskabet vokser, og de politisk vedtagne reduktioner i biltrafikken er ikke blevet realiseret.

For at forblive en inspirationskilde for andre byer, er det på tide, at København tager et nyt modigt skridt. Vi kan ikke hvile på tidligere bedrifter som Nørrebrogade-ombygningen; vi skal finde det politiske mod til at tage den logiske beslutning, som den velgennemarbejdede analyse for området indikerer: at lukke Dybbølsbro for biltrafik. Dette vil sende et stærkt signal om vores engagement i bæredygtig mobilitet og byudvikling.

Jeg håber inderligt, at vi som samfund kan tage dette skridt sammen og fortsætte med at være en inspirationskilde for andre byer, mens vi samtidig forbedrer livskvaliteten for vores egne borgere. Lad os træffe den modige beslutning og skabe en grønnere, mere sikker og mere attraktiv by for alle.