Høringssvar vedrørende Vermlandsgade og Siljangade

Oprettet: 9. februar 2023
Svarnummer:
41

Indsendt af

Lars Danielsen

Virksomhed / organisation

Forperson skolebestyrelsen, Skolen i Nordøst Amager

Postnr.

2300

By

København S

Høringssvar

Høringssvar fra Nordøstamager Skoles bestyrelse

Sikkerhed for børnene på Nordøstamager Skole er udgangspunktet for dette høringssvar, som omhandler området tæt på den nye Nordøstamager Skole (NØA), nemlig ’spidsen’ mod nord-øst, hvor Uplandsgade og Prags Boulevard. mødes.

Den nye skole er, grundet dens mangel på adgang til udearealer, opført på en dispensation, fordi den er placeret tæt på Kløvermarken. For at kunne bibeholde validiteten for dispensationen, er det således af afgørende betydning, at børnene reelt får mulighed for at benytte Kløvermarken – og området mellem skolen og Kløvermarken – sportsligt, socialt og rekreativt ad sikre adgangsveje.

Vi foreslår tre ting i forbindelse med planlægningen:

  1. At der ikke bygges højt/at bebyggelsen holdes lav i området, således det bliver muligt, at føre en bro med adgang direkte fra skolebygningen (for børn og ansatte) og adgang fra Prags Boulevard (for borgere) til Kløvermarken.
     
  2. At Prags Boulevard gentænkes som et grønt opholdsrum for områdets borgere og at man samtidig indtænker gode cykelstier og stisystemer, der forbinder gående og cyklister langs boulevarden, men også over Strandlodsvej (punkt 3) og via Trætopstien (punkt 1) til Kløvermarken og den netop vedtagne nye metro, Prags Boulevard Ø.
     
  3. At sikre cykelforhold langs Prags Boulevard over Strandlodsvej til supercykelstien ved Amagerbanen tænkes ind i fornyelsen, så de mange skolebørn, der kommer fra skoledistriktets beboelser mellem Amager Strandvej og Strandlodsvej, kan cykle til skole uden at være i livsfare – modsat den nuværende risiko-belyste løsning.

 

1. Lav bebyggelse mhp. at opføre en bro, der forbinder NØA med skolens udeareal, Kløvermarken.

Dette forslag er en forudsætning for projektet Trætopstien, som præsenteres efter punkt 2 og 3, og som er et selvstændigt projekt, skolen og bestyrelsen foreslår Københavns Kommune.                                                                 

 

2. Adgang og veje

Vi bakker op om en ny, helhedsorienteret plan for Prags Boulevard og vil gerne indgå i dette udviklingsarbejde. I denne høringsrunde vil vi således ikke præsentere en færdig plan, men dele vores tanker om, hvordan Prags Boulevard kan udvikle sig.

Overordnet versionerer vi et grønt og roligt område, til gavn for alle områdets beboere og skolens børn. Et område der er forbundet, også fra gade- (græsplæne-)plan via Trætopstien til Kløvermarken og via en sikker overgang over Strandlodsvej til den nye cykel- og gangsti, der går bag om Strandlodsvejkvarteret til Amager Strand. Vi forestiller os, at det bliver nødvendigt at lukke for gennemkørende trafik – som i forvejen er meget begrænset – men fastholde beboeres og erhvervsdrivendes adgang til egne bygninger med bil. En sådan lukning kunne være ved udkørslen fra Prags Boulevard til Uplandsgade (ved Bistro Trekanten), da netop denne udkørsel bliver vanskelig og farlig, når trafikken af lastbiler til Lynetteholmbyggeriet tager til. Endvidere komplicerer den nuværende udkørsel det nærliggende lysregulerede T-kryds (Uplandsgade/Strandlodsvej).

Man kunne hertil etablere et nyt forløb af vejbanen og dermed facilitere en smidig og sikker trafikafvikling uden gennemkørende trafik, men stadig med adgang til områdets bordere og skolens kælder. 

Dette vil gøre det muligt, at udvide Prags Boulevard som opholdsrum – her er allerede et godt udgangspunkt med store, smukke træer, og der kunne plantes flere. Man kunne ydermere etablere en sikker og elegant cykelsti. Pt. er der en sti, som deles af cyklister og gående, men den er smal, og der kommer endnu mere pres på, når skolen åbner. 

Med disse tiltag bliver det grønne område midt på Prags Boulevard meget tilgængeligt og kan udvikles som et opholdsrum for både skolens børn og områdets borgere og samtidig skabe et godt og sikkert flow af trafik for bløde trafikanter, væk fra Holmbladsgade og Uplandsgade.

 

 

3. Sikker skolevej

NØA’s skoledistrikt strækker sig langt ned mod de mange højhuse i Strandlodsvejkvarteret. Vi forventer, at mange børn kører ’bagom’ ad den nye, fremragende cykelsti, som fører direkte til skolen, dog med en enkelt forhindring: Strandlodsvej. Hvor supercykelstien i nord møder Strandlodsvej er der pt. ingen sikker overgang. Cykelstien stopper abrupt med en markering uden lysregulering, hvilket vil give børnene en falsk følelse af sikkerhed. Det er skolebestyrelsens overbevisning, at det ikke er et spørgsmål om, men hvornår og hvor mange, af skolens børn, der vil blive kørt ned netop her. Det er derfor skolebestyrelsen magtpålæggende, at denne risiko håndteres ved at forbinde cykelstien med skolen på sikker vis, til gavn for både børn og borgere i området.

En sådan løsning være en cykelrampe op til den foreslåede bro, Trætopstien. Alternativt kunne supercykelstiens forløb frem mod krydsningen af Strandlodsvej lægges om og føres tættere til lysreguleringen og fodgængerfeltet, således at cyklister og gående krydser Strandlodsvej på samme tid og for grønt lys.

 

Skolebestyrelsen, så vel som lokaludvalget, har tidligere været i dialog med Københavns Kommune om netop dette kryds, supercykelstiens afslutning af trafikafviklingen over Strandlodsvej, og har ad flere omgange problematiseret den nuværende løsning. Af mødereferatet fra Projektgennemgang – NØA Skole, sikre skoleveje, dateret 10-05-2022, sagsnummer 21-3658 100147 fremgår det således af side 4, at: 

Da det kan være svært at holde styr på mange mindreårige ved krydsning, blev det foreslået at opsætte et hegn mellem fortov og cykelsti på hver side af fodgængerfeltet, som afskærmning mod fodgængerperroner.

Det blev påpeget at afslutningen på den dobbeltrettede supercykelsti (langs Amagerbanen) ved Strandlodsvej er uhensigtsmæssig. Det blev foreslået at lade stikrydsningen indgå i signalanlægget eller som minimum lave en krydsningshelle. Der blev henvist til et lignende krydsningspunkt ved Korsvejens Skole.

Forvaltningen anerkender, at placering af stiens afslutning er problematisk i forhold til krydsning af Strandlodsvej. Samtidig påpeges kompleksiteten og risikoen ved at udvide et signalanlæg med adskilte krydsningspunkter, ligesom der kan opstå problemer i forhold til det nye signalanlæg ved Holmbladsgade, som ligger i meget kort afstand til krydsningspunktet. Yderligere er der bekymring for, at en krydsningshelle uden signalregulering vil skabe falsk tryghed, mens den inviterer til, at Strandlodsvej krydses ud for stiafslutningen i endnu højere grad end det sker i dag.

 

 

 

 

Trætopstien – et nyt adgangspunkt mellem Amager Øst og Kløvermarken og den nye metro ved Prags Boulevard Ø

Trætopstien er en udsigtssti mellem trætoppe, der forbinder Amagerbro og Nordøstamager Skole med områdets grønne lunge Kløvermarken.

Trætopstien løser tre ting:

  1. Forbinder Nordøstamager Skole sikkert og direkte med skolens tiltænkte grønne arealer.
  2. Skaber en grøn og sikker forbindelse fra parkstrøget på Prags Boulevard og Amagerbro til Kløvermarken og til den netop vedtagne metro, Prags Boulevard Ø, som bliver attraktiv for områdets beboere.
  3. Foreninger og klubber kan benytte skolens faciliteter aftener og weekender med direkte adgang til Kløvermarkens boldbaner og kunststofbaner.

 

 

 

Introduktion og problemstilling

Uplandsgade udgør i dag en markant og fysisk barriere mellem det tætbefolkede østlige Amagerbro og det store grønne friareal, Kløvermarken. Samtidig udgør Uplandsgade også en barriere mellem kvarterets mest markante, og eneste, grønne element, det 2 km. lange parkstrøg på Prags Boulevard, som strækker sig fra Amagerbrogade til Strandlodsvej.

Der har gennem lang tid været arbejdet med planer for at nedbryde disse barrierer og skabe sikre forbindelser over den stærkt trafikerede Uplandsgade til de rekreative værdier på Kløvermarken (se eksempelvis Nordøstamager helhedsanalyse fra 2016 s. 20-28). Ingen af disse forbindelser er realiseret, men samtidig er både anvendelsen af Kløvermarken og lokalområdet under hastig forandring. På Kløvermarken er der anlagt kunststofbaner, og der er løbende et ønske om få forbedret området. Arealet nærmest Uplandsgade/Prags Boulevard er ydermere en del af grundlaget for placeringen af nye Nordøstamager Skoles. Hertil foreligger en udviklingsplan for Kløvermarken, som må formodes at tiltrække endnu flere brugere. Denne plan omfatter blandt andet en grøn aktivitetssti hele vejen rundt om Kløvermarken (Ideoplæg til helhedsplan for Kløvermarken fra 2017). Dertil fremgår det af helhedsplanen, at der er signifikant mangel på moderne faciliteter til de mange klubber og foreninger, som benytter Kløvermarken og er med til gøre Amagerbro til et godt sted at bo.

Sidst, men ikke mindst planlægges det aktuelt at udvikle lokalområdet mellem Prags Boulevard og Uplandsgade med bolig- og erhvervsbyggeri (høringen Forudgående offentlighed om kommuneplantillæg. Byudviklingsområderne Vermlandsgade og Siljangade fra 2023). Denne øgede beboelse vil forventeligt skabe en endnu større efterspørgsel efter Kløvermarkens grønne områder og deraf sikker adgang over Uplandsgade.

Desværre for Amagerbro, udviklingsområdet ved Siljangade og Nordøstamager Skole bliver Uplandsgade og lyskrydset Uplandsgade/Prags Boulevard og Strandlodsvej i de kommende 50 år yderligere stærkt belastet af tung trafik. 95% af jordtransporterne til Lynetteholmen forventes at skulle køres netop ad Uplandsgade og gennem krydset. Hertil kommer, at Uplandsgade også vil være en primær adgangsvej for lastbilstransporter i forbindelse med opførelsen af de mange nye bygninger og anlæg af veje og metro i tilknytning til Lynetteholmen og Østhavnen.

Lastbiltransport til Lynetteholmen og Refshaleøen vil i øvrigt udelukkende finde sted dagligt i tidsrummet mellem kl. 7.00 og 16.00 hvor Nordøstamager Skole og KKFO er åben (se Broreglement for Margretheholms Bro s. 2 fra 2022) og vilsåledes være koncentreret netop i tiden hvor skolens efterspørgsel til Kløvermarken er størst.

Denne koncentration af tung trafik i hverdagsdagtimerne skaber en helt særlig og urimelig udfordring for Nordøstamager Skole, der tager det nye byggeri i brug i maj 2023. Åbningen falder uheldigt præcis samtidig med, at jordtransporterne til Lynetteholmen begynder.

Nordøstamager Skole er opført med en dispensation for manglende grønne friarealer: Lokalplanområdet ligger godt 100 m. fra Kløvermarken, og det grønne område kan dermed indgå som en aktiv del af skoleundervisningen”. Dispensationen tager dermed udgangspunkt i, at skolen har en umiddelbar nærhed til det store, grønne friareal Kløvermarken. Skolebestyrelsen, ledelsen og lærere har sammen med Københavns Kommune gennemgået forholdene for at passere med skoleklasser gennem det allerede i dag stærkt trafikerede lyskryds ved Uplandsgade/Prags Boulevard og Strandlodsvej. 

Konklusionen er entydig: En klasselærer vil ikke være i stand til at passere gennem krydset med 22-28 elever på en forsvarlig og sikker måde. Sikkerhedsproblemet løses heller ikke, selvom den grønne overgangstid for gående bliver øget, eller man justerer andre ting i krydset. Den massive lastbiltrafik vil gøre de daglige overgange farlige og stressende for elever og lærere, og dermed urimeligt forringe elevers og læreres muligheder for at benytte Kløvermarken på trods af den givet dispensation fra kommuneplanen. Ydermere vil mængderne af børn langs Uplandsgade og i lyskrydset utvivlsomt påvirke trafikoplevelsen for de mange lastbilchauffører, som dagligt skal gennem området.

I praksis kommer det til at betyde, at Nordøstamager Skole er afskåret fra sit grønne friareal og dermed ikke blot en forringelse for de mere end 840 elever på skolen, men også en invalidering af grundlaget for skolens dispensation til den valgte placering.

Kombinationen af, at Københavns Kommune åbner en ny folkeskole, der er adskilt fra sit grønne friareal af en hovedfærdselsåre, som af samme kommune og af Staten også er udpeget til at være den primære adgangsvej for tung trafik til Lynetteholmen og Østhavnen kalder på rettidig omhu og ansvarstagen.

Vores ønske er, at Nordøstamager Skole skal være det foretrukne skolevalg for alle i distriktet, og vi ønsker absolut ikke, at skolens elever skal blive en del af en ulykkesstatistik, som vil danne et fremtidigt beslutningsgrundlag for at skabe en sikker forbindelse til Kløvermarken. Samtidig vil vi gerne understøtte, at skolen bliver en del af lokalsamfundet, og vi vil gerne facilitere, at den kan anvendes af borgere og foreninger.

Alt dette vil en sikker forbindelse over Uplandsgade være med til at sikre.

 

Trætopstien

Allerede i idéfasen til Nordøstamager Skole kom der forslag til at skabe en broforbindelse mellem skolen, Prags Boulevard og Kløvermarken. En forbindelse, som objektivt set burde have været en del af skolens byggeprogram.

I bilag er der vedlagt to tegninger, som viser, hvordan en broforbindelse, der både løser skolens udfordringer og skaber en offentlig sti, kan se ud. Tegning 1 viser et fugleperspektiv og tegning 2 et tværsnit set fra øst mod vest.

Trætopstien er mere end en sikker forbindelse over Uplandsgade. Trætopstien er i sig selv en oplevelse, der vil stimulere sanserne og danne et nyt oplevelsesrum mellem Skolen, Den Grønne Boulevard og de rekreative aktiviteter på Kløvermarken. Stien vil på sin korte strækning være enormt varieret med trætoppene på Prags Boulevard det store udsyn over Kløvermarken, Amager Bakke og byens spir og en vidunderlig oplevelse af at svæve henover en af byens mest trafikerede veje. Samtidig vil broen være et kendetegn for det ’nye’ kvarter og Nordøstamager.

Broen kan med fordel opføres i de samme materialer og farvevalg som Nordøstamager Skole. Det vil skabe en flot sammenhæng med Skolen, at gelænderet fra skolegården videreføres hele vejen over Trætopstien. Søjler og belægning kan holdes i samme materialer og farver, som er anvendt på Skolen. Der kan med fordel plantes flere (høje) træer langs stien og slyngplanter ved søjlerne for at styrke oplevelsen af et være i et hævet, grønt og fritsværende eventyrligt rum.

To platforme tjener som opholds- og udsigtssteder. På trætopplatformen midt på Prags Boulevard kan træernes kroner nydes og årstidernes forskelle opleves. En udsigtsplatform ved Amagerbanen giver mulighed for at nyde udsigten til byens spir og solnedgange.

Broen kan fæstnes til skolens skolegård i halvanden sals højde i det nordøstlige hjørne, lige ved siden af den offentligt tilgængelige elevator. Fra denne fæstning kan forbindelsen gå i en nordøstlig retning over Prags Boulevard mellem trætoppene, videre over Bistro Trekanten, Uplandsgade og Amagerbanens tracé. Efter passage af Uplandsgade foreslås et sving mod øst med en jævn og kørestolsvenlig hældning, der ender i terræn umiddelbart nord for Amagerbanens tracé i retning mod kunststofbanerne. Stien kan her kobles på en kommende aktivitetssti på Kløvermarken. Højden på broen skal naturligvis tillade lastbiltrafik på Prags Boulevard og Uplandsgade – og dræsiner på Amagerbanen. Under broen etableres lokaler til det lokale foreningsliv.

Den netop vedtagne metrolinje M5 har et stop ved Prags Boulevard Ø, og det vil også blive tilgængeligt via Kløvermarken og Trætopstien for Amager Øst.

Fra skolen vil der være direkte adgang fra skolegården i halvanden sals højde. Gående på fortovet foran skolen kan benytte den offentligt tilgængelige trappe til skolegården, og kørestolsbrugere kan benytte den eksisterende elevator lige ved siden af broen.

Hermed vil Træstopstien også knyttes til den nye stiforbindelse fra Nyrnberggade/Kofoeds Skole til Prags Boulevard, der bliver anlagt i passagen mellem Nordøstamager Skole og Holmbladsgade 111. Forbindelsen vil så også være en realisering af en af de syd-nord gående forbindelser mellem det østlige Amagerbro og Kløvermarken, som det i helhedsplanen fra 2016 s.28 foreslås at udvikle fleksibelt, efterhånden som byudviklingen tillader det.

Dertil skal der etableres en trappe, som skaber direkte adgang til Trætopstien fra gangstien på Prags Boulevard. Denne etableres med adgang fra vest, så den er nemmest tilgængelig for gående, der kommer i retning fra Amagerbro, og som kan støde til den Grønne Boulevard via de mange sidegader til Holmbladsgade undervejs.

Af hensyn til kørestolsbrugere kan der etableres én niveaufri overgang fra stien på boulevarden til elevatoren over den sydlige del af Prags Boulevard. Trætopstien bliver dermed en naturlig smutvej til Kløvermarken for de mange gående, der færdes på den Grønne Boulevard. De kommende beboere og brugere af Siljangade-kvarteret kan med stor fordel benytte stien.

Trætopstien vil give en fantastisk mulighed for at færdes helt fra Amagerbrogade eller Amager Strand ad grønne og sikre stier og rundt om Kløvermarken og videre til Christianshavns voldanlæg – samtidig med at skolens akutte behov for adgang til friarealerne løses.

 

Videreudvikling af Træstopstien

Trætopstien kan senere føres via den til den tid etablerede skolegård og legeplads på 1. sal videre over Holmbladsgade og skabe forbindelse til Kofoeds Skole. I forbindelse med en senere byudvikling af området umiddelbart syd for skolen (Kofoeds Skole og Brødrene Dahl grunden og erhvervsgrunden syd for Jenagade) kan Trætopstien indtænkes som en hævet, grøn forbindelse á la Bymilen på Kalvebod Brygge, der er inspireret af The Highline i New York.

Trætopstien kan med fordel allerede fra idéfasen inkludere integration til afviklingen af cykeltrafikken over Strandlodsvej og dermed udgøre omdrejningspunktet for én samlet trafikal løsning i hele Nordøstamager.

 

Kontekst/indstilling

Skolebestyrelsen anbefaler, at Trætopstien allerede indstilles som budgetforslag i overførselssagen i Københavns Kommune i foråret 2023 og realiseres hurtigst muligt, senest i 2024. Skolen åbner i maj måned 2023, og der foreligger ved åbningen IKKE en sikker adgang til sine grønne friarealer. Broen burde være opført som en del af byggeprogrammet, hvorfor det nu betragtes som værende en AKUT sag. Så længe forbindelsen mangler, vil det være stærkt begrænset, hvor meget skolen kan benytte Kløvermarken i hverdagen, og det vil svække elevernes muligheder for udendørsidræt og bevægelse. Indtil Trætopstien er opført, anbefaler skolebestyrelsen, at jordtransporterne til Lynetteholmen føres ad den oprindelig tænkte Kløvermarksvej og Kraftværksvej

Skolebestyrelsen er opmærksom på, at Kløvermarksvej oprindeligt var udlagt som adgangsvej til Lynetteholmen, og at dette blev ændret som følge af indsigelser fra kolonihaveforeningerne. Hertil vil skolebestyrelsen henlede opmærksomheden på, at vi ikke har haft mulighed for at gøre indsigelser, da skolen og bestyrelsen endnu ikke var etableret. Derudover burde gener være mindre for kolonihaverne, da man må få formode at anvendelse af disse primært sker i weekender, helligdage og efter kl. 16 på hverdage, hvor der ikke er jordtransporter til Lynetteholmen. Adgangsvejen kan potentielt justeres til Uplandsgade igen, så snart der er etableret en sikker forbindelse.

Mange hilsner,

Bestyrelsen for Nordøstamager Skole

Lars Tingbjerg Danielsen

Jesper van Dam Laugesen

Thomas Holm Kläning

Marie Mynderup-Bjørnshave

Ida Blinkenberg Lidell

Sandra Almtoft Brix Rosengren

Kim Jørgensen Grummesgaard

Karen Marie Beklar (skoleleder)

Med dette høringssvar følger:

Bilag 1a: Trætopstien og lokalområdet

Bilag 1b: Trætopstien set fra Strandlodsvej

Bilag 2: Vurdering af behov for adgang til Kløvermarken

Bilag 3: Billeder

Bilag 4: Referat - Lokaludvalg+skole 05-05-2022