Oprettet: 19. december 2022
Svarnummer:
44

Indsendt af

Lars Joakim Preisler

Postnr.

2500

By

Valby

Høringssvar

Høringssvar - gæstelicenser i tidsbegrænsede parkeringszoner

Jeg har en række bemærkninger til forslaget om indførelse af et ubegrænset antal gæstelicenser i tidsbegrænsede parkeringszoner. Jeg er beboer i grundejerforeningen Lyset i Valby, der rent geografisk omfatter Carl Langes Vej, Steenbergsvej, Fengersvej, Eschrichtsvej, Steinsvej og Steins Plads i Valby.

Området er udset til at blive omfattet af de kommende tidsbegrænsede P-zoner i København. Området ligger geografisk placeret få minutters gang fra Valby Station der er et centralt trafikknudepunkt i København, ligesom området også ligger tæt på Folehave-krydset der fungerer som en af de største trafikale indfaldsårer i København. Områdets central placering tiltrækker derfor en meget voldsom koncentration af bl.a. pendlere der bruger området som ”park and ride”, ligesom området systematisk anvendes massivt til håndværkerparkering, distribution af udlejningsbiler, længerevarende ferieparkering, opmagasinering af skrotbiler mv.      

Det er ganske veldokumenteret, blandt andet gennem Teknik- og Miljøforvaltningens egne analyser-, vurderinger og parkeringsdata, at der eksisterer en række ganske alvorlige trafikale og parkeringsmæssige udfordringer i Lyset. Udfordringerne er blandt andet følgende:

  • Børn, cyklister og andre bløde trafikanter udsættes for fare på grund af det massive parkeringspres og den stigende søgetrafik efter parkeringspladser i området.
  • Parkeringspresset skaber en uhensigtsmæssig afvikling af trafikken i området, da modsatrettet passage af vejen i mange situationer er umulig. Samtidig vanskeliggøres passagen for udrykningskøretøjer, sygetransporter og trafik i al almindelighed.
  • Arbejdsmiljøet for renovationsarbejdere, sundhedspersonale og håndværkere med arbejdsopgaver i Lyset forringes kraftigt på grund af parkeringspresset.
  • Parkeringsbelastningen udgør en åbenlys miljø- og sikkerhedsmæssig udfordring for beboerne i området.
  • Det stigende parkeringspres og den massive søgetrafik har medført et stigende antal parkeringsskader på biler der er hjemmehørende i området. I mange tilfælde ender beboerne i området selv med store udgiften til udbedring af skaderne, da skadevolder ofte ”glemmer” at efterlade et visitkort.
  • Parkeringspresset og søgetrafikken forringer sikkerheden for de mange mindre børn der dagligt bl.a. bruger områdets vuggestuer, børnehaver, skoler og legepladser.
  • Teknik- og miljøforvaltningen har tidligere anerkendt, at det kraftige parkeringspres og søgetrafikken er en reel udfordring, der ideelt set bør adresseres med en politisk beslutning om indførelsen af Gul Zone i området. Forvaltningen har samtidig anerkendt, at etableringen af én yderligere daginstitution på Saxtorphsvej vil bidrage til at skabe yderligere trafikale og sikkerhedsmæssige problemer i nærområdet inklusive Lyset.

I forhold til ovenstående bemærkes det supplerende, at Lyset som lokalområde åbenlyst lever op til de tidligere kommunale fastlagte kriterier for etablering af gule P-zoner, og at etableringen af en P-zone i Lyset derfor vil kunne bidrage hensigtsmæssigt til at understøtte centrale områder i forhold til kommunens politisk fastlagte trafikale målsætninger.

Med afsæt i ovenstående er jeg derfor også positivt indstillet i forhold til de overordnede politiske intentioner mhp., at reducere trafik- og parkeringstrykket i bydelen gennem indførelse af en P-zone i området.

Som udgangspunkt indeholder det foreliggende forslag om udstedelse af et antal ubegrænsede antal gæstelicenser imidlertid en række alvorlige problemer, der i meget vidt omfang vil virke direkte kontraproduktivt i forhold til det oprindelige P-forslags intentioner.

I det følgende præsenteres de udfordringer der knytter sig til forslaget om udstedelse af et antal ubegrænsede gæstelicenser:

Ubegrænsede gæstelicenser vil fastholde og øge parkeringstrykket

Lyset har siden indførelsen af gul zone i området omkring Valby station oplevet et stigende og massivt parkeringstyk af bl.a. pendlere, udenlandske bilister og håndværkere, der alle har truffet et bevidst aktivt valg om ikke ville betale for parkering i Københavns kommune.

Det er derfor hovedreglen, at parkeringsprocenten på bl.a. store dele af Carl Langes Vej overstiger 100 procent i weekenden, da der systematisk parkeres foran indkørsler og indenfor 10-metersgrænsen ved krydsende veje. Samtidig kan vi konstatere, at der også i aften- og nattetimerne og i weekends er hyppig søge- og parkeringstrafik af bl.a. pendlere med aften- og natarbejde, kassevogne tilhørende biludlejningsfirmaer og håndværksfirmaer.

Der er aktuelt cirka 140.000 biler registreret i København, og i takt med at der i stigende grad nedlægges P-pladser og indføres gule zoner i centrum og brokvarterne (hvilket isoleret set kan være fornuftigt nok), vil en del af disse biler i stigende grad søge mod områder med mindre restriktive P-begrænsninger - som f.eks. Lyset.

Samtidig er antallet af biler i Danmark vokset kraftigt. I dag er der cirka 3 millioner biler i Danmark, hvilket er en vækst på cirka 60 procent siden år 2000, hvor der var indregistreret 1,85 millioner biler i Danmark.

Det betyder med andre ord, at de områder i København der bliver omfattet af forslaget om indførelsen af ubegrænsede antal gæstelicenser fremover, vil være presset af en fortsat stigende ”efterspørgsel” efter gratis eller billig parkering fra en stigende mængde køretøjer, der både er hjemmehørende i København, men som i særlig grad også kommer fra områder uden for København.

Implementeres forslaget om muligheden for et ubegrænset antal gæstelicenser vil det bl.a. betyde, at de alvorlige trafikale-, sikkerhedsmæssige- og miljømæssige problemer som er anført ovenfor, fortsat vil eksistere og formentlig også øges. Det oprindelige forsøg om indførelse af P-zonerne dækker i forvejen kun 1/3 del af tidsrummet i løbet af en uge, hvor man ikke kan parkere gratis. Udstedelsen af et meget stort antal gæstelicenser vil dermed bidrage markant til at udhule effekten af det oprindelige utilstrækkelige forslag yderligere.  

Jeg skal derfor henstille til forslaget om udstedelse af et ubegrænset antal gæstelicenser skrinlægges, at løsning på de alvorlige ovenstående problemer adresseres gennem indførelsen af en gul zone i Lyset, eller subsidiært indførelse af en tretimers tidsbegrænset parkering gældende i hele døgnet alle ugens dage.

Supplerende bemærkninger i forbindelse med udstedelse af licenser

En udstedelse af for mange gæstelicenser vil bidrage til at skabe forventninger om p-muligheder hos borgerne, som man fra politisk og forvaltningsmæssigt hold efterfølgende ikke vil kunne honorere i praksis. Forvaltningen bør derfor inden den endelige forelæggelse af forslaget gennemføre datakørsler og beregninger samt P-prognoser der kvalificerer det politiske beslutningsgrundlag.

Helt konkret bør forvaltningen bl.a. med afsæt i demografi og de hidtidige erfaringer med udstedelse af beboer- og gæstelicenser, lave beregninger og prognoser på de samlede forventninger til udviklingen i parkeringstrykket i Lyset og de andre lokalområder i København, der forventes omfattet af forslaget.

Det bemærkes i den forbindelse, at der efter indførelse af gul zone i området omkring Valby station sket en voldsom vækst i udstedelsen af antallet af P-licenser til områdets beboere, og at der på trods af den gule zone fortsat er massive p-problemer i

Som udgangspunkt vil forslaget om udstedelse af gæstelicenser med stor sandsynlighed bidrage til at fastholde og øge parkeringstrykket i de områder der er omfattet af forslaget.

Der er samtidig en reel risiko for, at parkeringen med gæstelicenser risikerer at koncentrere sig på særlige tider i løbet af året – f.eks. jul, nytår, ved store sports- og kulturbegivenheder og i forbindelse med konfirmationer, studentereksamener mv.

Dermed risikerer man igen at skabe forventninger hos borgerne der ikke vil kunne indfries, jf. problemstillingen omkring udstedelse af P-tilladelser på Østerbro, ligesom gæstelicenserne bidrager uhensigtsmæssigt i forhold til et øget parkeringstryk og øget trafik i lokalområdet.

Løbende evaluering er nødvendig hvis forslaget om gæstelicenser vedtages

Hvis man politiks vælger at vedtage en ordningen med ubegrænsede gæstelicenser, er det helt afgørende, at denne ordning løbende monitoreres og evalueres - og om nødvendigt hurtigt nedskaleres når det viser sig at ordningen bl.a. øger parkeringstrykket og skaber en række andre alvorlige miljømæssige problemer Det vil stærkt uhensigtsmæssigt, hvis man får adresseret problemerne med bl.a. pendlerparkering, for i stedet at erstatte problemet med parkanter med gæstelicenser.

Derfor bør en eventuel udformningen af ordningen med gæstelicenser alene gennemføres som en forsøgsordningen i mindre skala og bør kun iværksættes i en afgrænset del af København, og bør alene udformes som en 1-årig forsøgsordning med klare restriktive geografiske begrænsninger. Der bør således kun udstedes gæstelicenser der giver adgang til parkering i de umiddelbart nærliggende gader der knytter sig til gæstelicensen, da man ellers risikerer at parkeringen emigrerer på en uhensigtsmæssig vis, og at parkeringen i særlig grad bl.a. koncentrerer sig i nærheden af offentlige trafikknudepunkter jf. bemærkninger ovenfor.

Endelig bør forvaltningen beskrive og analysere de helt åbenlyse mulige udfordringer der potentielt knytter sig til ordningen med gæstelicenser – herunder udstedelsen af mange gæstelicenser til beboere i tætbebyggede områder, risiko for misbrug af ordningen i form af ”salg” af gæstelicenser mv. Endelig bør forvaltningen udarbejde og offentliggøre estimater for det forventede antal udstedelse og anvendelse af gæstelicenser for alle de berørte lokalområder, inden forslaget foreligges til endelig politisk behandling, ligesom forslaget indholds- og konsekvensmæssigt bør beskrives mere præcist.

Behov for effektiv overvågning af P-zonen og anvendelse af gæstelicenser

Det bemærkes i den forbindelse, at det vil være en helt central og afgørende forudsætning for at etableringen af de nye P-zoner vil kunne komme til at fungere efter hensigten, at parkeringsreglerne og anvendelse af gæstelicenser overholdes gennem en langt mere systematisk parkeringsovervågning af områderne end tilfældet er i dag, hvor vi desværre meget sjældent får besøg af p-vagter i vores lokalområde.  

P-kontrollen bør systematisk gennemføres i alle de omfattede områder mindst én gang i døgnet. Der skal også gennemføres hyppige kontroller uden for tidsrummet 8-16, ligesom der skal allokeres tilstrækkeligt personale til kontrolarbejdet i weekender og på helligdage.

P-kontrollen skal forpligtes til at gennemføre kontrol umiddelbart efter at borgere, virksomheder eller andre myndighedspersoner indberetter ulovlig parkering via ”Send et praj” i mindst 80 procent af de indberettede tilfælde.

Ulovligt parkerede køretøjer skal som udgangspunkt altid pålægges en p-afgift, og umiddelbart herefter fjernes af kranvogn for ejerens regning. Dette gælder i særlig grad køretøjer der holder ulovligt parkeret foran indkørsler og krydsende veje (10-meters reglen). Subsidiært skal alle ulovligt køretøjer altid pålægges en p-afgift for hver enkelte dag det henstår ulovligt parkeret.  

Forvaltningen pålægges en gang i kvartalet at offentliggøre relevant p-statistik for tretimerszonerne, herunder bl.a. (1) antallet af anmeldelser via ”Send et praj” og antallet af anmeldelser der har medført en fysisk kontrol, (2) antallet af udstedte p-afgifter i forbindelse med punkt (1), (3) antal udstedte p-afgifter fordelt på veje og / eller P-zoner. Offentliggørelsen af statistikken vil ideelt set kunne ske via kk.dk eller via BI-værktøjer og interaktive kort som offentligheden, borger og politikere vil kunne tilgå uden større udfordringer. 

Endelig bør det afdækkes om en model med ubegrænset gæsteparkeringer bidrager til at fastholde eller øge parkeringstrykket i lokalområderne – f.eks. ved at parkering flyttes fra P-huse med betaling til gratis parkering på offentlige veje med anvendelse af gæstelicenser - eller at biler med gæstelicenser tenderer til at foretage længerevarende parkeringer end biler uden gæstelicenser.

____________________