Oprettet: 18. december 2022
Svarnummer:
40

Indsendt af

Kirsten Olsen og Jens Christian Gundtoft

Postnr.

2400

By

København NV

Høringssvar

Det nye forslag

Den kommende udrulning af tidsbegrænset parkering i Grøndal i Vanløse giver mulighed for, at gæster kan parkere her i 3 timer fra kl. 8.00 til kl. 22. (hvorefter der ikke gælder nogen forbud før fra kl. 8.00 næste morgen.)

På hverdage kan gæster dermed parkere her fra kl. 19.00 til næste morgen kl. 8.00

I weekenden er der mulighed for gæsteparkering fra fredag aften kl. 19 til mandag morgen kl. 8.00

Oprindeligt forslag til Gæsteparkering

Ved høringen i marts 2022 var der stillet forslag om, at der kunne udstedes 10 årlige gæstelicenser i hvert kalenderår til hver borger over 15 år med adresse indenfor den tidsbegrænsede zone.

Det nye forslag indebærer, at alle over 15 år kan få udstedt et ubegrænset antal af gæstelicenser og ydermere er der forslag om, at det gælder til et ubegrænset antal biler.

Dette vil bevirke en enorm belastning FOR ALLE beboere på Hvidkildevej og Genforeningspladsen, som er præget af mange etageboliger.  Ikke mindst vil forslaget om gæsteparkering betyde en ekstraordinær skæv fordeling for os, der bor i rækkehusene på Hvidkildevej.

Hvorfor?

 Vi er 44 grundejere (rækkehusene) op imod genboernes mere end 400 lejligheder – (anslået 2 borgere pr. husstand giver 88 gæstelicenser (rækkehusene) op mod godt 800 licenser (etagebebyggelse overfor).

Set i lyset af Teknik- og Miljøudvalgets afslag på vores ønske om ændring af Lokalplan 299, som ville give alle rækkehuse lige mulighed for at indrette parkering i forhaven, var begrundelsen bl.a. de mange høringssvar, hvor vi, med vores ønske om ændring af lokalplan, blev beskyldt for at ville nedlægge op til 28 offentlige parkeringspladser (hvor det i virkeligheden handler om, at bilen flytter fra parkering på vejen til parkering på egen grund og derved ikke længere er en belastning i området)

Afslaget indeholdt en bemærkning om, at der snart ville blive udrullet tidsbegrænset parkering i området, som forventedes at frigøre p-pladser til beboerne både med og uden forhave.

Man rystes derfor over forslaget om ubegrænset gæsteparkering, fremsat af de selvsamme politikere, idet de igen diskvalificere os i rækkehusene på Hvidkildevej og ydermere ikke ser det kæmpe problem, der opstår for os alle. Vi bliver jo hinandens fjender.

Det giver derfor på ingen måde mening at tillade ubegrænset gæstelicenser i området.

Det kan undre én, at politikerne (kommunen) selv anfører som begrundelse for indførslen, at denne indføres for at reducere trængsel og parkeringspres, som tilskrives udefrakommende biler.

Elbiler

Det samme vil gøre sig gældende for elbiler, idet politikerne har besluttet at tillade elbiler at parkere i området uden nogen form for begrænsning, hvilket vil betyde en yderlig tilstrømning af biler til området.

Hvis forslaget gennemføres, vil det betyde:

  • Stort set alle, der ser en fordel ved at kunne stille bilen i vores område, vil kunne opnå gæsteparkering via forbindelser til beboere i området.

Eksempelvis kan en person, der arbejder i Kommunens Koncernservice på Borups Allé 177 via aftale med en borger i området over 15 år, kunne få udstedt løbende gæstelicenser til sit køretøj.

Ifølge forslaget kan der ansøges om et ubegrænset antal licenser til et ubegrænset antal biler. Hypotetisk tænkt kan én borger udstede gæstelicenser til alle i Koncernservice.

 

Uanset antal af eventuelle gæstelicenser, vil forslaget medføre en skæv fordeling mellem husejere og etageboligerne.