Oprettet: 22. august 2022
Svarnummer:
19

Indsendt af

Indre By Lokaludvalg

Virksomhed / organisation

Indre By Lokaludvalg

Postnr.

1599

By

Kbh V.

Høringssvar

Knallerter med to-takt motorer skal ikke tillades i miljøzonen, da der både findes elektriske alternativer og 4-taktere. Det er vigtigt både af hensyn til luft- og støjforurening og af hensyn til cykelkulturen, som vi ønsker at bevare og fremme.

Nye knallerter er blevet renere med årene bl.a. pga. EU-krav, men de små motorer er mindre effektive og har ikke filtre og katalysator som bilmotorer, så de forurener iflg. flere kilder syv gange mere end biler. Dette forstærkes af, at de oftest kører sammen med og derfor meget tættere på cyklister og fodgængere end bilerne gør. Særligt to-taktere udstøder en del uforbrændt benzin, og disse kulbrinter er kræftfremkaldende og giver den klassiske stank efter knallerter.

Knallerten har været på tilbagetog i mange år, dels pga. dens dårlige ry og dels pga. el-cyklernes indtog. Med fastfood udbringnings-services som Wolt har knallerterne fået et markant comeback i byerne særlig hos de hårdest arbejdende bude, som kan øge deres indtjening markant på deres lange arbejdsdage.

Normaliseringen af knallerten i bybilledet giver den også et comeback til unge mennesker, som man i stigende grad også ser på knallerter uden de markante blå tasker. Iflg. Dansk Cyklist Forbund skaber knallerter utryghed og er med til at presse cykelkulturen i byerne.

I modsætning til biler, så bliver knallerter ikke kaldt ind til periodisk syn, så der er hverken kontrol med knallerters stand, forurening eller modifikationer, hvor særligt støj er et markant problem i byer. Derfor skal de ikke kunne køre i tætbefolkede områder

Der henvises til

Med venlig hilsen

Bent Lohmann,
formand