Oprettet: 5. juli 2022
Svarnummer:
30

Indsendt af

Malene Muchardt-Pind

Postnr.

2500

By

Valby

Høringssvar

I G/F Højmark, der består af private fællesveje indenfor Vigerslev Allè, Lykkebovej og Vigerslevvej, har det øgede tryk på parkering på foreningens veje været et samtaleemne igennem lang tid. Den øgede parkering stammer især fra de nye beboere på Grønttorvet. Særligt efter grundejerforeningen på modsatte side af Grønttorvet på Retortvej fik indført parkeringsrestriktioner på deres veje, er bebeoerne søgt videre og parkerer i stor stil på særligt Danshøjvej. Danshøjvej ligger desuden op til Vigerslev Allè station, hvor der også kommer pendlere til, og så er der haveforeningerne langs banen (ved Vigerslev Allè station, der også parkerer på Danshøjvej.

Tilsammen har det igennem længere tid øget presset på parkeringen på de private fællesveje i G/F Højmarks område på en måde, så der opleves at være fremkommelighedsproblemer, vi har flere og flere erhvervsbiler, store som "De Grønne Årstider", AVIS ladvogne m.fl, og med parkering af trafikanter fra andre områder, spreder det et øget pres længere og længere op i vejene omkring Danshøjvej, Langagervej, Højsagervej, hvor vi tillige har en udfordring med parkering af både forældre og skolelærere, bl.a. forårsaget af den trafiksanering, som forvaltningen indførte foran skolen på Højsagervej for noget tid siden. Dette mærkds og ses også tydeligt på Skyggelundsvej. Så alt ialt er alle vores veje under pres af udefrakommende parkering af biler.

Foruden situationen beskrevet ovenfor, ligger forvaltningen nu yderligere op til, at vi ender som randområde til det nye 3 timers område, der er stillet forslag til at indføre, og som ligger lige på den anden side af Vigerslev Allè station, og som uden tvil vil medføre endnu mere kaos på vores veje i G/F Højmark. Det må og skal bare ikke ske. Det er simpelthen et eksemepl på en rigtig dårlig løsning, som kun kan stamme fra at forvaltningen ikke har fingeren på pulsen, og ved hvad der sker i byen og på byens veje.

Når forvaltningen kan godkende udbygning af Grønttorvet med manglende parkering på områdets veje, og hvor en parkeringsplads koster min. 1000kr, så er det mindste vi som borgere i området -og på private fællesveje, hvor vi selv bekoster vedligeholdelse af vejene- må kunne forvente være en gennemtænkt plan, som tager højde for ikke at skabe endnu et område med total kaos, hvor vi skal ligge i årevis og slås for en løsning.

Ransområder opstod for efterhånden rigtig mange år tilbage, hvor man forsøgte sig med nye blå parkeringsområder. dette skabte nye randområder, hvilket er "løst" igennem årene med nye parkeringsområder, gul zone, 3 timers områder, og nu igen nye 3 timers områder, og igen med nye randområder. Det er simpelthen ikke i orden, og lever langt fra op til FOrvaltningens motto: Vi gør det ordentligt, vi gør det med Københavnerne, vi gør det sammen med Københavnerne.

Jeg håber forvaltningen og BR vil se på at få ikke mindst G/F Højmarks veje med ind under det nye 3 timers område, men også på at skabe en løsning, der ikke bare flytter uvedkommende parkering over til nye områder. Og ift tidsintervallet for restriktionen, så bør den som min. være gældende 8-22, som der stilles forslag til, og gerne strammes yderligere.