Oprettet: 22. september 2022
Svarnummer:
140

Indsendt af

Ulrik Grathwohl

Postnr.

1115

By

København K

Høringssvar

Erhvervsparkering.

Overordnet kan jeg kun bifalde idéerne som kommer til udtryk i planen. Middelalderbyen trænger virkelig til konsistent trafikplanlægning, og nu med metroen burde tiden være kommet. Jeg skal blot komme med en kommentar på detailniveau. Det drejer sig om erhvervsparkering.

Jeg har i en menneskealder boet og drevet forretning i Klareboderne. Denne gade består, på den ene side, af en række små velholdte borgerhuse fra midten af 1700-tallet der alle har butik i nederste etage og almindelig beboelse i de øvre. Forholdene i dag byder på et enkeltflise-fortov og derefter en mur af parkerede biler, oftest så velparkerede at man ikke kan klemme sig imellem. De parkerede større biler lukker lyset ude fra stueetagerne, og alle gør de gaden ufremkommelig for fodgængere. Det er i dag en udfordring at drive forretning med det smalle fortov og en konstant række parkerede biler. Vi havde håbet på en forbedring.

Nu ser jeg så i planen, at man agter at bibeholde erhvervsparkering i den ende af Klareboderne som ligger nærmest Pilestrædet.

 Det er ikke godt at bryde den ensartede husrække op og give de erhvervsdrivende i de tre berørte ejendomme forringede vilkår i forhold til resten af gaden. Jeg vil henstille at placeringen af erhvervsparkeringspladser genovervejes, så den ikke kommer til at modvirke de små gaders særlige karakter

Erhvervsparkering, som den udfolder sig i dag i min gade, er biler på gule nummerplader der holder parkeret i mange timer, gerne hele dagen. Det er meget sjældent ren af- og pålæsning. Jeg vil anbefale at man gentænker kategorien ”erhvervsparkering”, at man definerer de forskellige behov for erhvervsparkering, adskiller af- og pålæsning af varer fra håndværkeres behov for længerevarende parkering. Man bør give mulighed for varelevering i et afgrænset tidsrum samt for at håndværkere enkelt kan søge og få lejlighedstilladelser i forbindelse med opgaver. Dertil behøves ikke i forvejen afsatte erhvervsparkeringspladser i de små og sårbare gader. En reserveret ”erhvervsparkering” bør være målrettet omlæsning fra større lastbiler og derfor placeres hvor de store biler kan manøvrere uden fareforvoldelse og besvær.

Jeg skal også udtrykke min støtte til de mange høringssvar der advarer mod at den frigjorte plads overtages af restaurationers udeservering. Det må da snart være tydeligt for rådhuset, at gener fra nattelivet er et meget alvorligt problem for beboerne.