Oprettet: 15. september 2022
Svarnummer:
108

Indsendt af

Torben Seemann Hansen

Postnr.

1556

By

København V

Høringssvar

Sagsnummer 2022-0133806

Tak for muligheden for at kommentere forslaget til Byrums- og trafikplanen. Overordnet kan jeg kun være enig i de 4 overordnede temaer, forslaget bygger på:

 1) Byrum der fortæller

 2) Bedre balance i bylivet

 3) En grønnere Middelalderby og   

 4) Mere plads til fodgængere og cyklister.

”Nedlæggelse af parkeringspladser er det grundlæggende greb i byrums- og trafikplanen til at opnå mindre biltrafik i Middelalderbyen, og med planen foreslås i alt 750 gadeparkeringspladser nedlagt i området i to etaper …….Arealer, der frigøres ved nedlagt parkering, skal blandt andet give bedre forhold for fodgængere og cyklister, bedre mulighed for ophold uden kommercielt indhold og mere grønt.”

 

En ting er dog, hvad man ønsker - en anden ting er, hvad man gør. TMU’s helt utidssvarende og uforståelige beslutning om anlæg af en P-kælder på Dantes Plads strider totalt mod de fromme politiske intentioner. Et sådant anlæg er i direkte modstrid med målsætningerne i Byrums- og trafikplanen.

 

Yderligere er en ny p-kælder helt unødvendig, da der er mængder af ledig parkerings kapacitet i de eksisterende P-kældre inden for en radius af 500m fra Dantes Plads (f.eks. P-kælderen i BLOX, der har en belægning på ca. 8 til 10% - P-kælderen under Langebro, der er ved at blive renoveret, og på Posthus-grunden anlægges i øjeblikket omkring 1000 nye p-pladser).

 

En p-kælder på Dantes Plads vil ødelægge:

  • En lille kunstplads, som Brygger Jacobsen for 100 år siden forærede københavnerne, for at fremhæve og bevare den smukke kunstakse imellem Glyptoteket, Nationalmuseet og Christiansborg
  • En grøn oase med gamle træer og blomsterbede, hvor mange børn, beboere og turister hver dag passerer, leger og opholder sig.
  • En fredeliggjort og renoveret Vester Voldgade (VV), hvor der er plads til skolebørn og institutionsbørn i nærområdet samt til de flere hundrede skolebørn fra hele Danmark, der dagligt passerer Dantes Plads og Vester Voldgade for at besøge områdets mange museer.
  • En stor cykelfremkommelighed op og ned ad hele Vester Voldgade og Lille Langbro - den nye cykelbro mellem VV og Amager.
  • Dantes Plads med et veletableret nærmiljø

Beslutningen om at sælge Dantes Plads til Q-park daterer sig tilbage til 2011, hvor Teknik- og Miljøudvalgets (TMU) partier indgik et forlig, hvor anlæg af en P-kælder i den indre by indgik. Det gav måske fornuft i 2011, men tiderne har ændret sig væsentligt siden da. Det en anden tid med andre prioriteter, vi lever i, end da forliget blev indgået.

Det minder mig lidt om et forældet Quicklån, som var relevant, da lånet blev givet, men nu 11 år senere, når det skal indfries, synes det svært at forstå, at man indgik et så letsindigt lån dengang i sin ungdoms letsind. I dag, hvor lånet skal indfries, synes jeg, at det ville være befriende, hvis vores politikere ville indse, at tiden er løbet fra aftalen og indgå en mere fornuftig og tidssvarende aftale.

 

Jeg er medlem af en gruppe beboere på og i området omkring Dantes Plads (private, erhvervsdrivende, institutioner og museer), som har haft møder med de fleste politikere i TMU, og alle undtagen overborgmesteren og de konservative repræsentanter var enige med os om, at det nok var en uheldig placering, der ville ødelægge det historiske og grønne miljø, der er anlagt siden forligets indgåelse.

Jeg er helt enig i, at biltrafikken skal begrænses og gadeparkeringen reduceres i Middelalderbyen, men hvorfor ødelægge et velfungerende grønt og kulturelt frirum, der er anlagt netop med henblik på svage trafikanter, med en totalt overflødig P-kælder???

Med venlig hilsen

Torben Seemann Hansen

Dantes Plads 3, 4.sal th

1556 København V

Mobil: 4042 0572

E-mail: torben.seemann@gmail.com