Oprettet: 6. september 2022
Svarnummer:
94

Indsendt af

Torben Melchior

Postnr.

1220

By

København K

Høringssvar

Nedlæggelse af 70% af parkeringspladserne i Middelalderbyen vil gøre det meget svært for en familie med bil at bo i området. Det er i dag svært at finde en parkeringsplads trods beboerlicens, og gennemføres forslaget vil det reelt blive umuligt. Livet ikke mindst for børnefamilier og for ældre vil derved blive langt mere besværligt. Hvordan kan man aflevere små børn eller gangbesværede ældre uden at kunne parkere i nærheden af boligen?  Og antallet af erhvervspladser tilgodeser ikke behovet for levering af varer eller håndværksydelser.

Der kan være gode grunde til at begrænse biltrafikken, men det skal ikke gøres ved at jage beboerne ud af Middelalderbyen, men hellere ved at begrænse antallet af pendlere. Desværre er det nok politisk umuligt at genoplive den skrinlagte betalingsring.

Et væsentlig grund til planen er, at "fodgængere i fremtiden skal have endnu bedre forhold end i dag" og at de mange cyklister skal have bedre muligheder for at komme ind og ud af området (s. 49). Min kone og jeg færdes dagligt i området til fods og på cykel. Vi synes ikke, at det i dag er svært at færdes i Middelalderbyen. Herved falder en væsentlig grund til planen efter vores mening til jorden. Naturligvis ville livet som fodgænger og cyklist blive endnu lettere, hvis de fleste parkeringspladser fjernes, men som nævnt taler væsentlige hensyn mod et så drastisk skridt. Parkeringshuse er ikke en realistisk løsning, bl.a. på grund af prisen (i Blox: 2.200 kr. pr. måned).

Vi bor i Frederiksholms Kanal. Her blev der i 2015 gennemført en smuk renovering, der indebar nedlæggelse af 70 parkeringspladser. Vi fik stillet i udsigt, at kommunen ville etablere p-pladser under Langebro, men det er ikke blevet til noget. Af de 4 temaer, der ligger til grund for planen (s. 17), synes i flagskibsprojekt H og I alene "En grønnere Middelalderby" at være relevant, idet der ikke er behov for "Mere plads til fodgængere og cyklister" eller for "Bedre balance i bylivet". Der er heller ingen "Byrum der fortæller", jf. kortet s. 24. Det er i øvrigt uklart, hvilken skæbne Ny Kongensgade er tiltænkt: Ifølge s. 32 er det en transitgade, men s. 46 ophøjes den til en "ny grøn forbindelse med træer" og s. 58 til "ny cykelparkering". Nedlæggelsen af p-pladser vil også i denne del af området (s. 65) reelt gøre det umuligt at finde en parkeringsplads. Afstanden til parkeringshuset på Israels Plads er over 1 km.

Med venlig hilsen

Torben Melchior