Oprettet: 26. september 2022
Svarnummer:
207

Indsendt af

Søren Rud

Postnr.

1453

By

København

Høringssvar

Både turister og turistorganisationer elsker, at der bor almindelige mennesker i den ældste del af København. Det er meget mere interessant at besøge en by, hvor der leves et rigtigt liv i og imellem husene. Dette bliver udfordret af den nye Byrums- og Trafikplan.
 
Med nedlæggelse af mellem 600 og 750 parkeringspladser vil det blive meget svært for rigtig mange beboere i Middelalderbyen at parkere i bare nogenlunde nærhed af deres hjem. Dette vil igen gå ud over de svageste københavnere, de ældre, de gangbesværede, børnefamilierne. Ikke kun på grund af manglende p-pladser, men også fordi kommunen vil sætte prisen op på parkeringslicenser, så de, der er nødt til at have en bil, og ikke har råd til at købe fx. en dyr elbil - får forringet deres livsvilkår. Sammen med gener fra det voldsomme natteliv, bliver det mindre og mindre attraktivt for almindelige mennesker at bo i Middelalderbyen.
 
Beboere skal selvfølgelig kunne parkere i nogenlunde nærhed af deres hjem. Det skal gøres lettere, og ikke sværere for beboere at finde en plads - gerne reserverede pladser til beboere på linie med pladser til erhverv.
 
Der skal være parkeringsmuligheder så de få almindelige butikker vi har tilbage ikke mister kunder. 
 
Hvis p-pladserne nedlægges skal de ikke erstattes af øget kommercielt liv, så som udeservering for barer og restauranter.
 
Det er mig ikke helt klart hvorfor det er så vigtigt for kommunen at skabe disse gener for beboere og de små butikker. Kommunen siger ofte, at det er for at mindske forureningen, men de køretøjer, der forurener, nemlig lastbiler, varebiler, skraldebiler, fejemaskiner mmm - de skal stadig være her. Og nedlægges så mange p-pladser vil både byens besøgende og os beboere skulle cirkle meget mere rundt end i dag for at finde en plads. Samtidig er det grotesk, bare at antyde, at det er bilerne i Middelalderbyen, der giver forureningsproblemer, når vi er omgivet af veje som H.C.Andersens Boulevard  og Nørre Voldgade - to af de mest forurenede veje i Danmark.
 
Planen lægger op til, at der skal laves bredere fortove. De eneste, der får noget ud af dette vil være det fuldstændigt vilde natteliv, som allerede nu - ulovligt - annekterer fortovene med afspærringer i de tidlige aftentimer og natten igennem. Bliver fortovene bredere, vil det bare betyde plads til endnu flere støjende, fulde mennesker foran barerne og diskotekerne. Et af stederne, hvor der planlægges bredere fortove er i Vestergade (for at skabe et alternativ til Strøget). MEN - Vestergade er jo fuldstændig ødelagt af nattelivet, som har skubbet stort set alle almindelige butikker ud. Der er derfor ikke noget at komme efter i Vestergade om dagen, hvor stort set alle facader står med lukkede døre og mørke vinduer. Ingen turister vil gå af Vestergade, så de brede fortove vil kun gavne nattelivsindustrien.  og give plads til øget udeservering.
 
Desværre har vi i vores kvarter kun dårlige erfaringer med udvidede fortove. Sidst vi fik udvidet fortovene i to kryds, lovede kommunen at der ikke ville blive givet tilladelse til udeservering på den udvidede del af fortovene. Alligevel har de i årevis været benyttet til udeservering - og kommunen skrider ikke ind, men svigter - her som i mange andre sammenhænge - deres tilsynspligt.