Oprettet: 4. september 2022
Svarnummer:
91

Indsendt af

Philip Douglass

Postnr.

1466

By

København K

Høringssvar

Tiden er moden til at rydde op i det 20. århundredes fejltagelser. Bare der var flere steder i byen og verden der satsede på tiltrækkende offentlige rum over bilparkering. Dog er der alligevel 4 konkrete områder hvor planen kunne forbedres:

 

Problemstilling: Trafikplanen negligerer vigtigheden af lydmiljøet som forudsætning for det gode byliv.

Forslag: Middelalderbyen beskyttes som et “støjfrit miljø", hvad angår vejstøj. Der bør skabes lavstøj overgange fra Middelalderbyen til de omkringliggende grønne områder.

Uddybning: Motorkøretøjers trampen på bylivet ophører kun når motor- og dækstøj ikke overdøver det rige og varierede lydbillede af Middelalderbyen. I "Handlingsplan for Vejstøj 2018-2023" beskrives støjfrie miljøer (<58 dB støj) som “essentielt” for borgere, der bor i støjudsatte boliger, hvilke der er mange af i centrum. Middelalderbyen har et godt udgangspunkt, men området syd og øst for Nikolajkirken har støj over 68 dB fra de omkringliggende tungt trafikerede gader. Dette modvirker intentionen om at tiltrække fodgængere til disse historiske gader. Ligeledes undergraver støjen fra Nørre Voldgade og Gothersgade (begge med 73+ dB vejstøj) også forslaget om at indrette Teglgårdsstræde og Landemærket som Ørestedsparkens og Kongens Haves forlængede arme. Borgerne fra byen som søger ro bliver først fri for stress fra trafikken, når de kan komme til parkerne uden at være udsat for den hårde vejstøj, der omkranser Middelalderbyen i dag fra alle sider. 

 

Problemstilling: Aggressive bilister truer bløde trafikanters oplevelse af traffiksikkered på "gågader med kørsel tilladt". 

Forslag: Opstille fysiske barrierer (fx stele, kampsten) der forhindrere hassarderet kørsel på alle gågader. 

Uddybning:I modsætning til cykelgader, hvor blanding af cykeltrafik og biler fungerer fordi bilerne sjældent overhaler cykler, er sameksistens mellem fodgængere og biler i gågader ofte konfliktfyldte. Når bilisterne ikke har tålmodighed til at køre med samme hastighed som fodgængere, bruger de deres fysiske kraft til hensynsløst og skamløst at mase sig igennem flokke af fodgænger. Hvis gågaderne skal blive sikre nok til at småbørn kan vandre frit, uden at holde deres forældre i hånden, skal gadernes indretning forhindre kørsel over 15 km/t.

 

Problemstilling: I det meste af byens historie, blev der dyrket mad bag om voldene, men for nyligt har bymennesker mistet kontakt til fødevareproduktionen.

Forslag: Inkludere spiselige planter, fx frugt- og nøddetræer, i nye gadebeplantninger.

 

Problemstilling: Et fintmasket net af stier er i fodgængerens interesse, og de rekreative værdier af Frederiksholms Kanals Nord/Øst side ville øges hvis hele strækning var forbundet. I dag står Marmorbroen som barrie.

Forslag: Ændre Marmorbroens gelænder på Slotsholmssiden for at skabe fri passage langs kanalen fra Thorvaldsens Plads til Bryghuset. 

 

Men disse kritikpunkter skal ikke overskygge at planen mestendels er fremragende.