Oprettet: 21. september 2022
Svarnummer:
125

Indsendt af

Peter

Virksomhed / organisation

Beboer

Postnr.

1358

By

København K

Høringssvar

Med den trafik som der er i Middelalderbyen, de daglige parkeringsvanskeligheder samt prisen på denne, så er man generelt kun bilejer fordi det er absolut nødvendigt pga. arbejde, mobilitet, etc. og ikke som en ”bonus”. Generelt er det således, at dem som kan cykle eller tage offentlig transport allerede gør det.

Med det i mente så opnår man markante gener for beboerne hvis man fjerner ca. 70% af alle parkeringspladser da de lokale beboeres behov for en bil jo ikke forsvinder af den grund – folk skal jo fortsat på arbejde, etc.. Som det er i øjeblikket, så kan man forvente at cirkulere rundt i 30 minutter for at finde en fri p-plads indenfor en 500m radius af sit hjem – hvilket jo egentlig er 30 minutter spild liv og spildt CO2/NOX. Dette skyldes jo at der knap og nap er nok parkeringspladser i Middelalderbyen til dem der bor i Middelalderbyen som det er nu. F.eks. da man i sin tid omlagde Nørre Voldgade og reducerede antallet af p-pladser steg den tid det tog at finde en P-plads signifikant – og denne reduktion i antal af P-pladser var jo marginal if. til nærværende forslag.

         København er en levende by, men det meste liv foregår jo i hjemmet og ikke i det offentlige rum. I disse hjem skal der ofte laves forskellige opgaver som VVS, EL, murerarbejde og des lige, især fordi boligmassen ofte er af ældre dato. Dette betyder, at man selv går i byggemarkedet og har behov for at parkere tæt på, men det betyder også at håndværkere skal have acceptable adgangsforhold så de gider at arbejde i Middelalderbyen. Med nedlæggelsen af så mange parkeringspladser vil det blive endnu vanskeligere end der er nu at få fat i en håndværker der gider at komme idet man allerede nu oplever at folk fravælger opgaver grundet de dårlige parkeringsforhold, eller at det bliver markant dyrere. Givetvis oprettes 14 nye pladser – men set i lyset af at 700+ P-pladser fjernes så er det kun en symbolsk gestus mere end en løsning for de lokale.   

Forholdene for de svageste borgere forringes desuden med nedlæggelse af alle disse p-pladser. Folk der har brug for parkering f.eks. i forbindelse med handikap stilles dårligere med fjernelse af alle disse P-Pladser. Antallet af handikapparkeringspladser er i forvejen lavt og ofte taget af folk uden tilladelse når man dømmer ud fra hvad man se af parkerede biler i områder, og antallet af biller der med tilladelse der holder på almindelige pladser. 6 nye pladser vil således ikke dække det nye forventede behov endsige dække det nuværende. I Indre By forefindes en række almen praktiserende læger og speciallæger hvortil handikappede således vil får svære tilgang til. Og man må spørge sig om man har haft kontakt til handikapforeninger eller læger i området for at høre hvad behovet for handikapparkering er? Således klinger det hult at man siger at man vil gøre noget for dem med mobilitetsudfordringer når man fjerner parkering og kun kompenserer med 6 nye pladser.

En løsning må således være, at sålænge der er et behov for parkering for almindelige københavnere i Middelalderbyen (med og uden særlige behov) så bør man sikre p-pladser til disse - og hvis ikke på gaden, så i P-hus som på Israels Plads. Desværre er den ofte fyldt op for beboerparkering men ideen er jo god. Bibehold ligeledes tilstrækkelig gadeparkering til beboere, til håndværkere, til handikappede, og begræns for alle andre.

Alternativet er at man får en Middelalderbyen der er flot at se på med kontorer, hoteller, etc. men uden rigtige københavnere da folk ikke længere kan få hverdagen til at fungere.

Et København for københavnere betyder vel at man tager hensyn til dem som bor i lokalmiljøet og deres daglige liv mere end til politiske ambitioner, turister eller arkitektoniske ideer.