Oprettet: 24. september 2022
Svarnummer:
153

Indsendt af

Jette Ingerslev

Virksomhed / organisation

Formand for Beboerforeningen for Dantes Plads

Postnr.

1556

By

København V

Høringssvar

Input til Høringssvar                         

Byrums- og trafikplan for Middelalderbyen 2022

 

Baggrundsmateriale

 

Grundlaget for høringen tager udgangspunkt i” Kortlægning af Middelalderbyen 2022”

og ”Forslag til Byrum- og trafikplan 2022” udformet af Teknik og Miljøforvaltningen.

 

I ”Byrums- og trafikplanplan 2022” er afgrænsningen af Middelalderbyen justeret aht. private parkeringsanlæg i Asylgade og Silkegade. Dantes Plads er ligeledes udtaget fra planens område med den begrundelse, at der er planlagt et p-anlæg.

 

I ”Kortlægning af Middelalderbyen 2022” er området fra Rådhuspladsen til havnen mellem Vester Voldgade og H. C. Andersens Boulevard, i fuld udstrækning draget ind i Middelalderbyen under betegnelsen punkt 14. ”Kvarteret langs Vester Voldgade”.

 

Anbefalinger for Byrums- og trafikplanen er:

- bilparkering og biltrafik skal optage mindre plads end i dag

- der skal gives mere plads til fodgængere og cyklister

-til ophold uden kommercielt indhold

- til grønne pauser mellem bydelenes historiske huse

- til mere hensynsfuld cykelparkering

- til, at områdets fortællingen kan træde tydeligere frem

 

”Kommuneplan 2019 og 12 år frem” med visioner om en dynamisk og grøn storby med bæredygtig mobilitet, sundhed og høj livskvalitet - må også haves in mente. Ikke mindst nu, hvor UNESCO har valgt byen som World Capital of Architecture 2023.

 

Som yderligere underlag for aktuelle høring ligger: Klimakrise, kraftig reduktion i CO2-udledning og de sundhedsfarlige ultrafine artikler, heftigt stigende energipriser, krig, flygtningeproblematik, bevaring af nærmiljø. genbrug og ikke mindst nye politiske holdninger til, at indgåede aftaler skal kunne revurderes på baggrund af den nye verdenssituation – og ”den sunde fornuft” / ”Pater bonus familias”.

 

Høringssvar

 

Overordnet

De mange konstruktive og velbelyste forslag for at fremme byrum og trafik må hilses med stor respekt. Det er dog ønskværdigt med en klarere tidshorisont for de enkelte områder.

 

Lokal problematik omkring Vester Voldgade og Dantes Plads

De to udsagn om placering af Dantes Plads stemmer ikke overens, idet pladsen i det ene og ikke i det andet medregnes under Middelalderbyen. Ifølge de historiske kort er pladsen en del af Middelalderbyen, og blev planlagt af brygger Carl Jacobsen som den plads, der skulle byde borgerne velkommen til ”templet” for kunst og kultur, viden og refleksion i smukke omgivelser. Pladsen bør som følge af ovenstående underkastes de samme anbefalinger, som de øvrige områder af Middelalderbyen.

Vester Voldgade med tilhørende Regnbuepladsen, Dantes Plads, området foran den Classenske Legatskole og ved BLOX er genskabt i 2010’erne for over 50 mill. kr. for at skabe et fredeliggjort område for ”bløde trafikanter”. En funktion, der er optimeret ved etableringen af Lille Langebro.

Området skulle tilgodese børn og kunst samt aflaste Indre By med nye tiltag i form af restauranter og butikker mm. Meget af det er lykkedes, mere er i støbeskeen (bl.a i samarbejde med Nationalmuseet) og har vist sig i form af bedre balance i bylivet - ikke mindst under Coronaepidemien.

 

På ovenstående baggrund forekommer det yderst mærkværdigt, at kommunen kan tillade Q-Park at etablere et p-anlæg til 214 biler midt i dette fredeliggjorte område, hvor der forefindes talrige ikke-besatte p-pladser, bl.a. i BLOX, på Israels Plads og snart under Langebro og på Posthusgrunden.

Ifølge svensk forskning genererer anlæggelse af en p-plads udledning af 10 tons CO2. Ved denne p-kælder på gammel havbund, skal dertil lægges ekstra energi til udpumpning af vand, når vandspejlet skal sænkes ca. 11 m.

Ifølge kommunens egne kalkulationer, så afføder en p-plads i gennemsnit parkering af 6 biler i døgnet = 12 ind- og udkørsler. Det betyder: 214 x 12 x 365 = 937.320 ind-/og udkørsler om året. Uanset om det er benzin- eller el-biler, så vil det give en ekstrem strøm af biler i det fredeliggjorte område.

 

Der har været en strøm af protester imod den nævnte p-kælder. Politikerne fastholder, at de har indgået et forlig. Men det forlig skal og kan revurderes på baggrund af fundamentale forandringer i samfundet og verdenen. Det vides fra omfartsvejen ved Mariager, EU-forbehold, gasaftaler med Rusland og meget andet.

 

Dertil skal lægges, at udbudsreglerne ikke blev overholdt. Udbuddet omfattede pris med og uden 50 licenspladser, lokalplan og Vurdering af Virkning på miljøet (VVM), men ingen af de dele blev overholdt. De ændrede udbudsregler har utvivlsomt afholdt andre firmaet på at byde ind. Pladsen på 3.500 m2 blev solgt uhørt billigt for 2 mill. kr. uden licenspladser. Der blev ikke foretaget trafiktælling eller opgørelse af det faktisk antal tilgængelige p-pladser.

Der blev ikke afholdt nogen borgerhøring om projektet. Udførelse af en livscyklusanalyse blev anbefalet fra flere sider, men afvist.

Pladsen fik ændret status fra plads til vej og dermed ændret lovgrundlag for byggeri samt af-matrikuleret. Mindst 24 høje, klimagunstige robinietræer må lade livet, til trods for, at de beskytter mod sol, høj varme, trafikstøj, forurening/ CO2 og har herlighedsværdi. Store træer kan aldrig gro op igen ovenpå en p-kælder.

Udkørslen vil ligge netop det sted, hvor kikket til Christiansborg Slot og Glyptoteket er optimalt. Udkørslen er placeret tæt på Holckenhus med ringe udsyn til hurtige cyklister oppe fra Stormgadekrydset. De mange udefra kommende biler vil være en stor risiko for de mange skolebørn, vuggestue- og børnehaveklassebørn samt turisterne. Ydermere vil det i forvejen trafikbelastede Stormgadekryds blive kaotisk.

 

Konklusion

Byrums- og trafikplanen for Middelalderbyen har som mål at balancere de mange hensyn og skabe rammer for mindre biltrafik og bedre hverdagsliv.

Derfor bør den centrale og fredeliggjorte cykel-boulevard Vester Voldgade med tilhørende byrum/ pladser også indgå i Byrums- og trafikplan 2022 på ligge fod med resten af Middelalderbyen med respekt for børn, borgere og byliv.