Oprettet: 21. september 2022
Svarnummer:
123

Indsendt af

Ingvill og Lars Solbø Christiansen

Postnr.

1553

By

Kbh V

Høringssvar

 

Politikerne kører over cyklister, børn og unge

Planen om at gøre Middelalderbyen næsten bilfri er meget prisværdig. Men, det er et overgreb af format, når Teknik- og Miljøforvaltningen med en streg på bykortet tegner Dantes Plads ud ad Middelalderbyen, støtter anlæggelse af Q-parks p-kælder til 214 biler på Dantes Plads med ind/udkørsel hen over den fredeliggjorte, grønne og meget benyttede gang- og cykelpassage - Vester Voldgade - fra Rådhuspladsen til Lille Langebro og Christianshavn.

Læg mærke til, at H.C. Andersens Boulevard har fået et hak, så strækningen Ny Kongensgade hen ad Vester Voldgade forbi Dantes Plads til Stormgade og ud igen til Boulevarden ikke længere hører til Middelalderbyen, sådan som f.eks. Rådhuset, Brandstationen og Københavns Bymuseum gør det. 

Den fredeliggjorte Vestre Voldgade er netop et godt eksempel på hvordan et relativt bilfrit bymiljø kan tiltrække og give gode betingelser for cyklister og gående. Derfor er jeg og mange med mig uforstående overfor at flere partier fastholder at der skal bygges et parkeringshus på Dantes Plads. Det vil tilføre relativt få ekstra p-pladser, til gengæld vil det ødelægge den fredeliggjorte cykelgade Vester Voldgade, der daglig benyttes af mere end 10.000 cyklister på vej til og fra arbejde over cykelbroen LilleLangebro og som netop er med til at bevirke at København fungerer for rigtigt mange bløde trafikanter på vej til og fra arbejde. Gaden har flere skoler og institutioner, og børn og unge benytter netop den stille gade som en tryg og nem forbindelse. 

Både Dantes Plads og Vester Voldgad indenfor er seneste år er blevet istandsat for meget store beløb, og efterfølgende præmieret for deres bidrag til en grønnere og mere attraktiv bykerne. Nu står den ikoniske, historiske plads til at blive ødelagt af et parkeringshus byggeri og installationer, og den effektive og trygge cykelforbindelse vil blive afbrudt af mere end 1.000 nye biler på vej ind og ud af parkeringshuset daglig, som alle skal krydse både plads, fortove og cykelbaner. Det vil giver øgt CO2 udledning, forurening og fare for de mange bløde trafikanter der daglig befinder sig i området. Læg dertil at Blox med en belægningsprocent under 10% ligger lige nede af gaden og snart kommer der 1.500 nye p-pladser i Postbyen tæt på. 

Er det virkelig det vi vil med Middelalderbyplanen – at køre fuldstændig hen over cyklister, børn og unge i et nu fredeliggjort, velfungerende cykel og gangområde? 

Tænk nu over det: 

  • Inkluder den fredeliggjorte og renoverede Vester Voldgade i byrums- og trafikplanen for Middelalderbyen. Her er der allerede plads til skolebørn og institutionsbørn i nærområdet samt til de flere hundrede skolebørn fra hele Danmark, der dagligt passerer Dantes Plads og Vester Voldgade for at besøge områdets mange museer.
  • Bevar den velfungerende, grønne cykelforbindelse til og fra indre by via Vester Voldgade og Lille Langbro.
  • Bevar Dantes Plads, som et historisk, veletableret nærmiljø og bevaringsværdig, grøn perle i Middelalderbyen.

Vi opfordrer derfor politikerne i København; inkluder Dantes Plads i de gode planer for Middelalderbyen. Tag nu initiativ til at få omgjort beslutningen om bygningen af et p-anlæg på Dantes Plads til glæde for københavnerne, børnene og cyklisterne.