Oprettet: 26. september 2022
Svarnummer:
236

Indsendt af

Indre By Lokaludvalg

Virksomhed / organisation

Indre By Lokaludvalg

Postnr.

1599

By

Kbh V.

Høringssvar

Hvordan skal lokalt erhverv og beboere tilgodeses i byrumsplanen?

Udeservering

Der er et forretningspres på for at få mere udeservering, bl.a. fordi at det offentlige område til udeservering kommer gratis med og udlejerne derfor kan kræve en højere husleje.

Vores bydel bliver fattigere, hvis ikke vi har et varieret erhvervsliv. Brugen af det offentlige rum bør afspejle dette og have en god balance imellem de forskellige erhverv og beboelse.

Det er især ved udeserveringer, vi oplever at fortovene ikke er tilgængelige for gående i Middelalderbyen.

Lokaludvalget er bekymret for, at der vil blive etableret udeserveringer på nedlagte parkeringspladser, som kommunen ikke har ressourcer til at kontrollere, hvilket vil føre til yderligere kaos for så vidt angår udeserveringer i Indre By.

Natteliv

Der står i forvaltningens indstilling til Teknik- og Miljøudvalget, at man ved, at nattelivet er en gene, men nu hvor der er kommet en ny restaurationsplan, vil det blive løst og derfor ikke noget, som man skal tage højde for.

Dette er et sats, og tidligere restaurationsplaner har ikke løst problemet. Nattelivet i Indre By skal håndteres med regler og den nødvendige kontrol, der modsvarer antallet af tilladelser, der er givet, og antallet af personer der opholder sig i bydelen især om natten.

Nattelivet giver problemer på to måder:

1. Bredere fortov giver bedre mulighed for ophold på fortovet og dermed mere fest i gaden.

Såfremt man vælger at gøre en gade med meget natteliv bilfri, vil man opleve at gaden bruges som en gågade og at festen i gaden vil sprede sig til hele gaden, eftersom den kan rumme flere mennesker. Under byrumsforsøgene i Vestergade blev festen i gaden ikke dæmpet af denne årsag.

2. Den biltrafik, der mest kendetegner trafikken i aften- og nattetimerne, når der er flest mennesker i byen, er biltrafik, som ikke har andet formål end at køre. Et betydeligt antal biler cruiser rundt i Middelalderbyen typisk med flere mennesker ombord, høj musik, nedrullede vinduer som en måde at deltage i festen i gaden. Nogle af bilerne er dyre såkaldte muskelbiler, andre modificeret til at larme ekstra meget vha. sportsudstødninger og chiptuning for at opnå effekter som “POPS & BANGS, CRACKLE og BURBLE” i udstødningen. Disse cruisende biler søger ikke p-pladser, men udelukkende opmærksomhed. I det omfang at fjernede p-pladser giver plads til mere byliv, vil denne uønskede og unødvendige trafikform kun tiltage.


Ønske om brug af Middelalderby til udendørs musikarrangementer og sportsarrangementer med musik

Allerede i dag oplever vi ofte trafikale ændringer som følge af musik- eller sportsarrangementer. Indre By har i dag en meget stor andel af alle arrangementerne i Københavns Kommune.

Byrums- og trafikplan vil primært dæmpe antallet af P-pladser, men der vil fortsat være trafik.

Byrums- og trafikplanen vil ikke give bedre plads til sports- og musikarrangementer. Der skal ved udendørs musik- og sportsarrangementer være en kontrol til stede, som modsvarer de tilladelser, som kommune udsteder.


Med venlig hilsen

Indre By Lokaludvalg v/ Bent Lohmann