Oprettet: 26. september 2022
Svarnummer:
235

Indsendt af

Indre By Lokaludvalg

Virksomhed / organisation

Indre By Lokaludvalg

Postnr.

1599

By

Kbh V.

Høringssvar

Grundlaget

Der mangler trafiktællinger som grundlag for en analyse af parkeringsbehovet i Middelalderbyen; både om dagen og om natten.
Der mangler data på antallet af private parkeringspladser i gårde i Middelalderbyen.
Der mangler svar på, hvor parkeringen og trafikken rykker hen, når der nedlægges parkeringspladser i Middelalderbyen.

Hvordan skal lokalt erhverv og beboere tilgodeses i trafikplanen?

Nedlæggelsen af parkeringspladser i Middelalderbyen vil i praksis betyde, at der nedlægges parkeringspladser, som beboerne i Middelalderbyen nu benytter om natten (dvs. parkeringspladser i prikgaderne i Middelalderbyen jf. "Licenszone for Indre By").

Ladepladser til elbiler

Ladepladser til elbiler reduceres ikke i Byrums- og Trafikplanen ligesom erhvervs- og handicappladser.  Lokaludvalget mener, at det er bemærkelsesværdigt, at man fortsat vil kunne parkere sin el-bil gratis i Middelalderbyen.

Erhvervspladser

Parkeringspladser til gulpladebiler reduceres ikke i Byrums- og Trafikplanen. Disse pladser kan anvendes af alle i weekenden og efter kl. 17 på hverdage, hvilket primært er af interesse for besøgende bilister, men kun har ringe interesse for beboere, medmindre man alligevel skal køre inden kl. 7 næste morgen.

Erhvervspladserne bør i videst muligt omfang bestykkes med ladestandere, dels for at imødekomme nulemissionszonen, og dels fordi parkeringsbegrænsningen sikrer rotation og dermed mulighed for ikke alene at oplade varevogne om dagen, men også personbiler aften, nat og weekend.

 

Adgang til Middelalderbyen: Søgetrafik

Indre By Lokaludvalg er helt enig med svar nr. 74 fra Håndværkerforeningen København, at så længe der er fri adgang for alle køretøjer til Middelalderbyen, så må det forventes, at søgetrafikken til en parkeringsplads vil stige. Bilisterne må forventes først at søge en ledig parkeringsplads inde i Middelalderbyen, inden de begynder at cirkulere på gaderne rundt om bydelen og påvirke mobiliteten negativt i øvrige Indre By.

 

Frederiksholms Kanal

Fjernelse af p pladser langs Frederiksholms Kanal og tilstødende gader med let adgang fra Ring 2 vil ikke medvirke til at reducere trafik i Middelalderbyen, og Bylivsplanen ser ikke ud til at have planer for dette område, som også står sidst i rækkefølgen for projektgennemførelse.

Indre By Lokaludvalg anbefaler, at man bevarer disse p-pladser. Kun når der er etableret tilsvarende parkeringspladser for beboere i BLOX, under Langebro og andre steder inklusiv de tidligere lovede pladser, kan det overvejes at nedlægge disse parkeringspladser på gadeplan, hvis der er bedre bylivsplaner for området.

 

Cykelparkering

Noget af den ekstra plads kan bruges til cykelparkering; også til ladcykler.

Mange fortove i bydelen er smalle og mange butikker og cafeer sørger aktivt for, at man ikke kan parkere en cykel ved deres facade. Ved at bruge nedlagte P-pladser til cykelparkeringer vil man kunne rydde op cykelparkeringen.

Til ladcykler, kan man med fordel vælge en opsætning, hvor ladcykler kan låses fast til stativet. Det er en løsning, som allerede findes og er i brug flere steder.

Med venlig hilsen

Indre By Lokaludvalg v/ Bent Lohmann