Oprettet: 21. september 2022
Svarnummer:
124

Indsendt af

D. G.

Postnr.

1157

By

København K

Høringssvar

I håbet om, at I faktisk læser og tager stilling til høringssvar, så tillader jeg mig at komme med min kommentar til jeres forslag, som omhandler at foretage ændringer i byrummet, hvortil der skal fjernes i alt 750 ud af de nuværende ca. 1.050 parkeringspladser til almindelige biler, elbiler og erhvervskøretøjer og opsættes yderligere op til 1.000 cykelstativpladser i områdets gader.

Som ganske lille sidebemærkning i forslaget, har I beskrevet at der med i denne plan også er en overvejelse om at regulere prisen for parkering, så der skabes øget incitament til ikke at parkere længere end højst nødvendigt i området.

Derudover foreslås det at ændre hastighedszonen fra nuværende 40 km/t til 30 km/t i ring rundt om middelalderbyen.

Generelt set er det super fine forslag – Men som beboer i Middelalderbyen ser jeg et par udfordringer.

Flere grønne områder
Fedt – Vi elsker natur og elsker flere træer og små oaseområder, hvor vi kan sidde med vores egen kop kaffe, eller 2go fra en af de hyggelige nærliggende caféer.

Parkeringspladser
At fjerne mere end 2/3 dele af alle parkeringspladser vil skabe en generel udfordring for, at få håndværkere til at udføre arbejde i vores boliger, samt foreninger. En del boliger i området er enten bevaringsværdige, eller fredet og det er derfor ret væsentligt, at vi har mulighed for at kunne rekvirere håndværkere, til udførelse af reparationer m.m. som er korrekt udført for en sikring af bevaringsværdien, eller fredningen.

Som beboer i Middelalderbyen har vi – Endda med det nuværende antal af parkeringspladser – alle oplevet at have en frustreret håndværker i røret, som ikke har kunne finde en parkeringsplads. Tid som vi som beboere skal betale ekstra til håndværkeren og derfor kan det være fristende at sige til håndværkeren, at de må holde ulovligt og sætte parkeringsafgiften på slutfakturaen.

Ligeledes oplever vi også en kæmpe stigning i priser på dagligt vedligehold fra ejendomsservicefirmaer, vinduespudsere, privat rengøring m.m., da de i fremtiden ville skulle bruge uforholdsvis lang tid på at parkere, for at udføre deres arbejde.

Som beboer i Middelalderbyen, kan vi formentligt godt selv undvære vores biler holdene parkeret tæt på vores bolig. Det er ikke noget der er kommet som en overraskelse for særligt mange af os der bor her, at det er en af betingelserne ved at bo i centrum, at parkeringen kan være en udfordring.

Dermed har de fleste en løsning på det problem, eller sågar udskiftet bilen med en cykel. Men når det er sagt, så er der stadig beboere som af den ene eller anden årsag er afhængige af sin bil og som ikke har anden mulighed, end at bruge en af de – I dag ca. 1.050 parkeringspladser, som foreslås skal reduceres til 450 parkeringspladser.

Som beboer i Middelalderbyen, er det sådan at os der har en bil ikke kan holde her på hverdage mellem kl. 10.00 – kl. 17.00 – Der kan være dage hvor man er syg, ens barn syg, eller hvor der er sket noget akut der gør at man er nødt til at betale for at holde sin bil parkeret, simpelthen af den grund at vi ikke har muligheden for at fjerne bilen. Når der ligger en overvejelse om at regulere prisen, vil denne regulering også påvirke os som beboere og dermed blive en fordyrende udgift, for bilejerne.

Som beboer i Middelalderbyen, er vi vant til at have byens larm med i vores dagligdag. Med byens larm menes der som primært glade mennesker, der er i byen på alle tider af døgnet. Vi er vant til at der spilles musik, at gæster på restauranter, barer, diskoteker m.m. er udendørs for at ryge, eller blot for at få frisk luft. Til tider kan glade mennesker slå over i sang, de kan blive sure, komme op og slås med hinanden eller de kan komme til at smide affald, glasskår m.m.

Det er et aktivt valg vi formentligt alle har taget, da vi valgte vores nuværende adresse, at alle de ting følger med.

Det som vi ikke har tilvalgt og som er en nyere ting inden for de sidste år, er biler der cruiser på samtlige af de strækninger der er mulige at køre på. At køre op og ned af gader er ikke så slemt, men desværre er det ikke nok. Der bliver dyttet, larmet med pistolskudslignende udstødningsrør, gasset op og oftest medfulgt af meget høj musik fra hver enkelt bil.

Denne Karavanelignende kørsel starter ofte onsdag/torsdag, men med sikkerhed har vi ”glæde” af bilkørslen hver fredag og lørdag aften fra ca. kl. 21.00 og til ud på natten. Er det varmt i vejret køres der længere tid rundt, end hvis der er knap så varmt i vejret. Og er der varmt i vejret, så har vi som beboere i Middelalderbyen ofte behov for at have vinduer stående åbne, sådan at vi kan få luft ind i vores smukke, men tætpakkede huse, hvor der ved en hel dags solskin bliver meget varmt i alle rum.

Men nu har vi som beboere i Middelalderbyen et valg at træffe – Kan vi sove i larmen fra bilerne? Kan vi sove i varmen? – Og det er så et af de ret så kedelige valg vi alle, inkl. forældre til børn skal træffe op til hver weekend her i Middelalderbyen.

I øvrigt er der væsentligt mere biltrafik i byen om aftenen end der er om dagen – Og her taler vi om bilister, som ikke skal finde en parkeringsplads, men som udelukkende kører rundt, for at støje i bylivet og gøre opmærksomme på sig selv.

At sætte hastighedsbegrænsningen ned er et super fint tiltag, men det betyder også en langsommere karavanekørsel ned ad vores smukke gader.

At vi som beboere i Middelalderbyen (igen) bliver overset i byplanlægningen, ved at I indpakker i at vi får bedre plads til fodgængere og cykler, at vi får en grønnere bydel, med bedre balance og et byrum der fortæller, så er fortællingen desværre nok at det for os som beboere i Middelalderbyen er en forringelse af vores livskvalitet.