Oprettet: 26. september 2022
Svarnummer:
265

Indsendt af

Bobo Food Studio

Postnr.

1069

By

København K

Høringssvar

Bobo Food Studio skriver dette høringssvar imod den foreslået Byrums- og trafikplan for Middelalderbyen. 

København har ærligt talt ikke er problem med for mange biler. Om noget, har København allerede et problem med for få parkeringspladser, som beboere og erhvervsdrivende i indre by har brug. Det er trods alt, beboerne og de erhvervsdrivende som udgør livet i byen, og denne plan tager ikke hensyn til dem. Biler bliver brugt både privat og i erhverv til udførelsen af opgaver, som ikke altid er egnet til offentligt transport eller cykel.

Der i øvrigt da heller ikke et pladsproblem i byen, som denne plan tydeligtvis er baseret på.

Hvis det endeligt var forureningsproblemet, som kommunen vil til livet, så findes der mange bedre løsninger, herunder betalingsadgang for forurenet biler. Hvorfor kan et 30-årig diesel bil fortsat kører frit rundt i København? Gamle forurenende biler er blevet forbudte i adskillige storbyer allerede, men Købanhavn er i dette henseende håbløst bagud.

Det er stadigvæk sandt at geografisk mobilitet er i lig med social og økonomisk mobilitet, og denne plans forudsætning, at andre former for liv (fodgængere? Cafeer? Legepladser?) vil overtage Bremerholm, hvis bare den var lukket for biltrafik er pure romantisk nonsens uden basis i virkeligheden og data. Hele grundlaget for planen er implicit, at hvis man ikke kan komme til sin destination i bil, så kommer man der på anden vis. Det er dog ren fiktion og uden basis i næsten 100 års socioøkonomisk forskning.

Det er lokalbeboerne og de erhvervsdrivende, der betaler skat til Københavns kommune, og det er åbenbart dem, der så ovenikommet skal betale for denne plans økonomiske konsekvenser for lokalområdet i form af færre besøgende, færre faciliteter, og højere omkostninger.