Oprettet: 10. januar 2022
Svarnummer:
48

Indsendt af

Erik Jarner Olsen

Postnr.

2400

By

København NV

Høringssvar

Kommunen har i deres lokalplanforslag lagt op til en placering af opkørsler fra skel mod midten af de enkelte haver.

Hvis man i stedet placerede hver anden opkørsel èn meter fra skel, ville dette betyde, at 27 biler(mellemklasse eller større) samt 5 biler (miniklasse up, citigo mv) fortsat ville kunne parkere på strækningen fra Hulgårdsvej til Mågevej på rækkehussiden. Der er i dag plads til 50 biler. Det betyder 18 færre pladser end i dag, men da man samtidig flytter 24 biler væk fra gadeparkeringen og ind i haverne, er der reelt tale om en nettotilvækst af parkeringspladser på 6 biler. En sådan ændring vil ikke ændre på indretningen og placeringen af parkeringsarealet i de enkelte haver.

Hvis alle opkørsler placeres som kommunen har skitseret, vil der på strækningen kunne parkere 15 større og 27 minibiler (max 3-3,5 meter). Med 24 biler flyttet fra gaden og ind i haverne, er der reelt tale om en nettotilvækst af parkeringspladser på 16 biler. Der findes i området (Genforeningspladsen mod syd og vest, stikveje, Mågevej ud til Hillerødgade, Tyttebærvej, Æblevej  samt Hvidkildevej på begge sider) ialt ca 275 pladser. En optælling seneste lørdag afslørede, at der ud over større biler var parkeret 72 minibiler samt 15 varevogne. Hvis områdets minibiler ville benytte disse pladser, kunne det være en god plan, men de fleste vil nok altid parkere tættest muligt deres bopæl uanset størrelse.

Supplerende kan jeg meddele, at kommunen i deres budgetaftale har lagt penge til side til etablering af 15 nye parkeringszoner, hvor vores område er en af disse. Pendlere, varevogne og biler fra medarbejdere fra omkringliggende kontorer samt folk, der parkerer her mens de er på ferie vil derefter ikke længere optage parkeringspladser i vort område.

Og måske bør det tilføjes, at beboerne i de 24 rækkehuse faktisk inddrager en del af deres forhave til parkering. Samtlige omkringliggende ejendomme har alle forhaver og gårdarealer som kunne omdannes til privat parkering (som stikvejene ud mod Borups Alle). En beslutning, som hver enkelt ejendom kan træffe helt uden indflydelse fra omkringboende.