Høringssvar vedrørende Saxtorphsvej II - lokalplan 605

Oprettet: 11. marts 2021
Svarnummer:
33

Indsendt af

Jørn Jensen

Postnr.

2500

By

Valby

Høringssvar

De seneste statistiske oplysninger om befolkningstilvækst i København viser, at der ikke længere er behov for flere institutionspladser. Ja i vores område Valby Nord er behovet de næste år på 34 ekstra institutionspladser. Et antal man nemt kan skaffe ved udnyttelse af de ledige pladser i Nabohuset og Arken. Eventuelt suppleret med en mindre udvidelse af Arken indenfor det eksisterende område.

Det er ikke her behovet for institutionspladser er. De der skal bruge pladserne bor længere væk så de skal færdes ad Vigerslev Alle, der er stærkt trafikkeret. Der vil således også på grund af transportafstanden være en større andel der bliver bragt til og fra i bil. Se TMF’s første trafikanalyse. Her regner man med en stigning i trafikken fra 500 biler pr døgn til 700 biler pr døgn, baseret på samme mønster som for de eksisterende institutioner. En stigning på 40%.  Men da vores område allerede er velforsynet med daginstitutioner vil de nye pladser skulle fyldes op med brugere, der bor længere fra institutionen og derfor vil en større del end de beregnede 40% bruge bilen. Det vil medføre en kraftig trafikforøgelse på små villaveje, hvoraf et par stykker ovenikøbet er private fællesveje, hvor vedligeholdelse og snerydning påhviler grundejerne.

Man har netop lavet ny lokalplan for Kulbanevej hvor der skabes plads til 300 familieboliger plus institutioner. For det nye boligområde er der tilladt kraftige parkeringsrestriktioner, så vi frygter at Ole Borchs vej ved Vigerslev Alle station bliver et rent parkeringskaos med pendlere og Kulbanevej beboere, der vil undgå parkeringsafgifter. Det vil skabe problemer for trafikken til Saxtorphsvej, da en væsentlig del af bilerne kører til eller fra  Saxtorphsvej via Stadfeldtsvej- Ole Borchs vej

Grundejerforeningerne i området har igennem 8 år gjort TMF opmærksom på den voldsomme trafikbelastning, der er på vore veje- både forældres persontransport og lastbilleverancer til institutionerne. Ved borgermødet blev alle trafikspørgsmål besvaret med ”37 parkeringspladser løser alle problemer når udflytterbusserne er væk”. I dag er det allerede således at alle parkeringspladser i dagtimerne er optaget af personalets biler, hvordan kan TMF så tro at forældrene kan bruge disse parkeringspladser i forbindelse med aflevering/afhentning.  Som resultat har man besluttet at fjerne udflytterbusserne, men der er jo stadig mange biler- og antallet vil som angivet blive kraftigt forøget ved bygning af en tredje institution. Lokalplanforslaget nævner at der kommer et forslag til løsning af trafikproblemerne. Det er ubegribeligt at løsningen på trafikbelastningen ikke er forelagt. Hvad venter man på? Tingene løses jo ikke af sig selv og udgangspunktet for at finde en løsning er jo allerede til stede.

Drop forslaget                                                                             

Kvarteret er allerede tæt bebygget og den grønne plet er væsentlig for beboerne i området, der er præget af meget små parceller. Der er kun den grønne plet og vejene til fodbold. Ved nedlæggelse af Den Grønne Plet forsvinder den sidste mulighed for at dyrke idræt i kvarteret, og pladsen har været ramme om mange børn og unges første kontakt med motion og idræt. Gennem tiderne har der været mange idrætsforeninger med tilknytning til Vigerslev Alle skole og Den Grønne Plet.  Ved det tredje byggeri på Den Grønne Plet vil sådanne foreninger  i fremtiden være henvist til længere transport til de grønne områder, og dermed vil det blive sværere at  aktivere områdets børn.

Drop forslaget - det er ikke i tråd med Kommunens visioner om at være en grøn by som det er udtrykt i Kommuneplan 2019.