Oprettet: 23. november 2020
Svarnummer:
11

Indsendt af

Fam. Vitner Servé

Postnr.

2500

By

Valby

Høringssvar

Høringsvar fra Kongshaven, et af de berørte huse op mod DXC-grunden.

Vi er meget kede af det nye byggeri der er påtænkt i Kulbanekvarteret op mod vores boliger mod syd, vi vil med et slag alle få vendt op og ned på vores liv. Der må indtænkes en ægte respekt for de nuværende byggehøjder der er på den berørte linje af Kongshaven & Retortvej 10 – Vi kan jo heller ikke bare bygge som vi vil af respekt for vores naboer. Tænk over at vi nu har fuldstændigt ugenerede haver – som vil ændres til at blive til et udsyn af en kæmpe massiv høj mur af boliger med mennesker der vil kigge ind over og på os hele tiden & for evigt. Vi i den berørte linje mister vores privatliv fuldstændigt ved det nuværende byggeoplæg. Vores frirum og liv med vores børn, familie og venner i vores haver vil ikke blive private længere. Kan man bygge mindre massivt, mere dynamisk, længere væk fra skellet samt at højden på det ny byggeri kan passe med vores side af skellet (= 2 plan (ikke etager)) ville det ændre en hel del for vores fortsatte livskvalitet og glæde ved at bo her i kvarteret. Vi vil ligeledes gerne invitere jer ud, så i kan se hvor massivt og overvældende det nye byggeri kommer til at blive i sit nuværende oplæg for os der bor her. Vi håber på at der vil blive lyttet til os beboere, som bor syd for det ny byggeri.

Vedr. Arkitektur:

Højde: Det kan ikke forsvares at der bygges i mere end to plan mod syd og max 7 meter i højden, så det naturligt hænger sammen med de nuværende byggehøjder på boligerne (=Boliger på Kongshaven & Retortvej 10 der grænser op mod DXC grunden) Jf. lokalplanens §6. stk. 3 må bygninger langs grænsen mod syd (grænsende op mod Kongshaven) maksimalt være 2-3 etager og 10,5m i højde. Da byggegrunden (nuværende DXC) ligger 2m over grundplanen på de tilstødende naboejendomme og disse samtidig er maksimalt 2 plan (og ikke højere end 9m) – opfordres der jf. bygningsreglementets §195 til at der ikke bygges højere end maksimalt 7m. Dette gøres for at bevare helhedsindtrykket og sammenhængen med parcelhusområdet samt for at minimere indbliksgenerne for naboerne.

Afstand: Jf. svar givet af arkitekten under borgermødet d. 27. oktober 2020, vil afstanden fra bygninger langs den sydlige grænse af byggefeltet have en afstand fra facade til skellet op mod Kongshaven på 7.5m. Denne afstand vil teoretisk set overholde bygningsreglementets §177 ved en maksimal bebyggelseshøjde på de angivne 10,5m. Men, grundet højdeforskellen på 2m mellem grundplan på DXC grunden og ejendommene på Kongshaven – vil denne afstand de facto ikke overholde bygningsreglementets §177, da den reelle højde af det nye byggeri vil være 12,5m over naboejendommen. Minimumsafstanden skal i dette tilfælde være 8,9m og ikke 7,5m for at være i overensstemmelse med kravene i §177.

Grønt hegn: Ejendommene på Kongshaven er i dag fuldstændig fritaget for indkigsgener grundet den høje ”mur” i skellet. Dermed vil enhver bebyggelse grænsende op til disse ejendomme per definition skabe væsentlige indbliksgener. Der indstilles derfor til at der, som der åbnes op for jf. lokalplanens §8 stk. 3, opstilles et ”3 m højt hegn, der skal begrønnes” på områdets grænse mod syd, gerne højere.

Vedr. anlægsfasen:

Under anlægsfasen anmodes der om at der opsættes måleudstyr ved parcelhusene, som grænser op til byggeriets sydlige grænse. Dette gøres for at sikre at støj og vibrationerne fra byggeriet ikke overstiger grænseværdierne og dermed udgør en risiko for naboerne og deres ejendommene.

Der anmodes desuden også om at det tiltænkes at ”muren” op imod Kongshaven bevares så langt ind i anlægsfasen som muligt. Alternativt, at det nye ”grønne hegn” opstilles som en del af den første fase af byggeprojektet. Dette skal gøres for at minimere generne for naboerne.

Kan der redegøres for at rystelser ved fundering ikke giver sætteskader på huse på Kongshaven & Retortvej 10?

Skybrudssikring: 

Der ønskes en redegørelse for hvorledes det nye byggeri vil påvirke risiko ifm. skybrud og større regnmængder for de lavereliggende parcelhusgrunde mod byggeriets sydlige grænse (Kongshaven).

Infrastruktur:

Der ønskes en redegørelse for hvilke menneskelige hensyn der er taget ved at flytte en så befærdet vej som Kulbanevej midt ind i det nye område – I forvejen er der tung trafik på Retortvej fra den anden side – med dette løsningsforslag vil der være tung trafik fra motorvejen fra begge veje der ledes sammen midt i det nye område – dette vil øge både støj og forureningen betragteligt for beboerne i området syd for det ny byggeri (=Kongshaven & Retortvej 10). Hvordan kan dette forsvares miljø, støj og helbredsmæssigt fra Københavnskommune side overfor de nuværende beboere mod syd på Kongshaven & Retortvej 10? Den eneste tænkbare grund til at man leder vejene sammen er at bygherre så kan bygge flere boliger hvor Kulbanevej ligger nu, det er ikke rimeligt eller forsvarligt, for de nuværende beboere på Kongshaven at man tilfører så store mængder trafik og forurening tæt på de eksisterende boliger (bare for at kunne få så mange nye boliger ind som muligt). Den mest naturlige, fair og balancerede løsning ville være at forbinde Kulbanevej så tæt på som muligt, som den oprindeligt var og forbinde den med den lille stump af den gamle kulbanevej der er ved Genbrugstationen eller alternativt føre Kulbanevej helt tæt på jernbanen (den ny Ringbane), sådan at man ikke lukker en hel Karré inde mellem jernbane og vej, samt leder forurenende og støjende tung trafik midt ind i området, tæt på de eksisterende boliger på Kongshaven & Retortvej.