Københavns Kommune får ny høringsportal den 28. november

 

Den 28. november bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med MitID Erhverv for at indgive høringssvar. I forbindelse med opdateringen kan portalen være nede.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Oprettet: 19. oktober 2020
Svarnummer:
103

Indsendt af

Thomas Christensen

Postnr.

2450

By

København SV

Høringssvar

Sydhavnen, d. 19. 10. 2020

Indsigelse til lokalplanforslag for området Stejlepladsen – Bådehavnsgade, 2450 Kbh. SV

 

Jeg er, som mange andre foreninger og borgere, stærkt imod, at der overhovedet bygges på lokalplansområdet. Jeg har en generel holdning til, hvordan nybyggeri i øvrigt skal være i hele området syd for godsshunten/jernbanelinjen, der skiller den bymæssige boligbebyggelse i Sydhavnen og de nuværende industriområder. Den er, at der kun må bygges tæt/lav boligbebyggelse, det vil sige i maksimum to etager og en bebyggelsesprocent på 40. Det gælder naturligvis også for Stejlepladsområdet, hvis nybyggeri bliver gennemtrumfet her trods den store modstand i befolkningen. Dette vil tage hensyn til de eksisterende grønne områder, haveforeninger og nuværende bebyggelse i og omkring Fiskerhavnen og harmonere med de eksisterende bebyggelser på den anden side jernbanen ved Thomas Koppels Allé.

Ud over den ødelæggelse af et frit naturområde, der i dag udgør en væsentlig rekreativ del af Sydhavnen, vil det foreslåede byggeri også medføre ukendte, men ødelæggende indgreb for svømmefugle, som ellers er, eller burde være, beskyttet via Natura2000 og kystlinjefredning.

Det vil medføre ukendt, men sandsynligvis forringet, vind og vandcirkulation i hele havneområdet i København. Den allerede byggede, meget høje og tætte boligbebyggelse på Sluseholmen, Teglholmen og Frederikskaj, samt Enghave Brygge vil få en høj ”mur”, via det nye høje byggeri på Stejlepladsen, som vil forringe den nødvendige luftudskiftning i disse områder. Samme områder og dets befolkning vil miste det nærmeste rekreative område de overhovedet har!

Det foreslåede byggeri vil blive endnu en forringelse af det frie udsyn – en mulighed for at se himmel og hav i en ellers tæt bebygget hovedstad.

Det vil give dødsstødet til det lokale fiskerierhverv, som ellers kan forventes blive prioriteret i forbindelse med de klima- og resurse forbedringer, som er i støbeskeen. En fødevareforsyning der har nærhed og bæredygtighed som varemærke vil hermed blive umuliggjort.

Trafikken til og fra Bådehavnsgade og omkring Fiskerhavnen

Trafikken til og fra Stejlepladsen og på den anden side af Bådehavnsgade vil medføre en betydelig forøgelse af trafikmængden og støjen. Den kumulerede effekt fra støjkilderne er ikke belyst tilstrækkeligt, og grundlaget for at vurdere den samlede støjbelastning er derfor heller ikke tilstrækkeligt. De omkringliggende unikke områder, Fiskerhavnen og Sydhavnstippen vil blive væsentligt forringet som rekreativt udflugtsmål og specielt kulturmiljø for hele Københavns og Frederiksbergs borgere.

Kulturværdier på Stejlepladsen og i Fiskerhavnen

I miljørapporten er kulturmiljøet og dets betydning for området ikke tillagt nogen betydning. Derfor kan miljørapporten efter min  vurdering ikke danne grundlag for lokalplanens sammenfatning, alene af den grund at den ikke lever op til lokalplanernes eget krav om, at ”lokalplanen skal indeholde krav til vurdering af bevarelse af kulturhistoriske værdier”.

Grønne områder og deres sammenhæng med hinanden

Der er intet i det fremlagte høringsmateriale, som viser, at man har taget stilling til de sundhedsmæssige aspekter ved adgang til naturområder, heller ikke betydningen af sammenhængende områder samt kort adgang til grønne områder. Det, mener vi, er nødvendigt at belyse, inden lokalplanen vedtages.

 

Med venlig hilsen

Thomas Christensen
Hf. Kalvebod 94
2450 København SV
thomaskalvebod@gmail.com
35 87 87 34