Oprettet: 21. oktober 2020
Svarnummer:
266

Indsendt af

Casper Emanuel Lund

Postnr.

2300

By

København S

Høringssvar

Lokalplanforslag er interessant læsning. Læs f.eks. side 19 og 20. 

Der står, at ”Det planlagte byggeri på Stejlepladsen afviger således væsentligt i højde og volumen fra den eksisterende bebyggelse nær området, der planlægges for.” Ja, det gør det så sandelig. Træhusene i Fiskerihavnen har maksimalt første sal.  

 ”Begrundelsen for at planlægge for en byudvikling af denne karakter er, at lokalplanområdet ligger i sammenhæng med et allerede planlagt og delvist udbygget område ved Sluseholmen af bymæssig karakter”……... ”Således er der tale om en videreførelse af en udvikling af en tæt by i overensstemmelse med Kommuneplan 2019.” 

Man skal vist være ejendomsmægler for at se en fysisk sammenhæng mellem Stejlepladsen og Sluseholmen. I fugleflugtslinje er der godt nok kun 700 m. I praksis er der Sydhavnsgade, en af Københavns mest trafikerede veje. De to områder hænger absolut ikke sammen. Kan det virkelig være en begrundelse for tæt og højt byggeri på Stejlepladsen, at Sluseholmen allerede er tæt bebygget. Og det er den vitterligt. Ikke et eneste grønt område og bygninger placeret så tæt på hinanden, at man kan se TV gennem vinduerne hos genboen. I området, hvor metrostationen kommer, er bebyggelsesprocenten tilmed blevet hævet. 

Begrundelsen kan omskrives til, at når et område er ødelagt, kan et nærliggende område også lige så godt blive det. 

Der bør slet ikke bygges på Stejlepladsen, hverken lavt eller højt. Den skal bevares som natur og ikke bruges som en check til afbetaling af metroen.

Kommuneplan 2019 har overskriften ”Verdensby med ansvar”.  Det lever kommunen ikke op til med lokalplanforslag for Stejlepladsen, og det kan den ikke skrive sig ud af.