Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Høringssvar vedrørende Laksegade Øst - lokalplan 579

Oprettet: 1. juni 2019
Svarnummer:
13

Indsendt af

Stræderne og Strøgets Beboerforening (Ssbf)

Virksomhed / organisation

Stræderne og Strøgets Beboerforening (Ssbf)

Postnr.

1208

By

Copenhagen

Høringssvar

Høringssvar til "Lokalplan for Laksegade øst" fra Strædernes og Strøgets Beboerforening (Ssbf) Der bor en del beboere i tilstødende gader til Danske Bank komplekset (fx Laksegade, Dybensgade, Bremerholmen, Asylgade), som bliver stærkt berørt af dels ombygningen af Danske Bank komplekset og dels af den efterfølgende anvendelse af området. - Efter Borgermødet afholdt af IBLU d. 15/5 må vi forstemmende konkludere, at hensynet til nuværende beboerne (stadig) ikke fylder meget i Købehavns kommunes planer. Kommunen synes at tænke i "udvikling og fremtidig økonomi" (herunder pengestærk turisme), mens nuværende beboere overses eller tilsyneladende opfattes direkte som "irritationsmomenter" eller "forhindringer for udvikling". De nuværende beboere - som bliver tætte naboer - er ikke er tænkt ind i udarbejdelse af lokalplan for området og er ikke blevet hørt i den forberedende fase. Kommunen indtænker de nye beboeres forhold, men ikke de eksisterende beboeres (naboerne, der bor i gamle huse). - Naboerne vil få en del gener fra såvel byggeplads som efterfølgende anvendelse: Byggefasen: Støj (inkl. vibrationer og rystelser i huset) samt skader (revner) på de gamle huse. Trafikkaos som følge af lastbiler, der skal fjernes byggeaffald og levere nye byggematerialer. Anvendelse: Trafikkaos ved varelevering, støj fra udluftning, manglende parkeringspladser for beboere (eftersom en del parkeringpladser nedlægges, når parkeringshuset nedrives - nye pladser er tiltænkt nye beboere). Allerede idag er beboerne stærkt plaget af trafikkaos som følge af varelevering (især fra Magasin) og affaldshentning samt generelt trafikkaos (især Bremerholmen) samt af gener fra byggeri (metro, skybrudssikring, mv). Generne er især støj (inkl. vibrationer og rystelser i huset), skader (revner) på de gamle huse og trængselsproblemer (inkl. forurening). I Lokalplanen står: Trafikalt er projektområdet centralt beliggende, og tæt på såvel metroen som busforbindelser ved Kgs. Nytorv. Med åbningen af Cityringen bliver det ligeledes muligt at skifte mellem metrolinjer ved Kgs. Nytorv, og det bliver til et nyt stort kollektivt trafikknudepunkt. Afviklingen af trafikken vil ske via eksisterende veje, hvor bl.a. Bremerholmen og Holmens Kanal anvendes af såvel fodgængere cyklister som biler. Biltrafikken vurderes ikke at blive øget mærkbart i forhold til områdets hidtidige erhvervsanvendelse. Området er placeret direkte ved Kgs. Nytorv metrostation. Dvs. at man forholder sig meget til publikums adgang til området (som kan ske via metro, cyklist, gående og bil). Men varelevering kan jo ikke ske via metro! Såvidt vi kan se, forholder Lokalplanen sig ikke til den fremtidige stærkt forøgede mængde varelevering (og affaldsafhentning). Overalt i Middelalderbyen er varelevering og affaldsafhentning allerede idag et stort problem for beboerne. Gigantiske "øl-biler" (fra mange forskellige leverandører), såkaldte "Hørkram-varebiler, og mange andre leverandører, der har daglige levereringer (udover vareleveringer til forretninger samt affaldsafhentninger) skaber trængsel/trafikkaos, støj, forurening, farlige situationer for cyklister og gående, osv. Problemet har været stærkt stigende de senere år, som følge af det massive antal etablissementer med servering af mad og drikke. Vi vil kraftig anbefale, at Kbh. kommune nytænker hele situationen vedr. varelevering og affaldsafhentning og kommer med konkrete bud på fremsynede løsninger. Kommunen kan fx stille krav om, at store varebiler ikke må tilgå området (som kommunen tilsyneladende har stillet krav om til Netto-butik på Rådhuspladsens varelevering (oplyst på mødet), samt at varelevering til området kun må ske med støjsvage og ikke-forurenende el-biler. Gerne sam-koordinerede intelligente logistiske løsninger - firmaer som fx CityLogistic tilbyder dette idag. Frederiksberg kommune har allerede 20 eldrevne skraldebiler: https://www.energy-supply.dk/article/view/656729/frederiksberg_renovation_satser_pa_el Det forekommer meget uambitiøs og "gammeldags", at kommunen ikke har ambitioner i forhold til miljørigtig og støjneutral varelevering og affaldsafhentning i et så stort fremtidigt og eksklusivt (om)byggeri. Og ejerens ambitioner om at skabe Nordic Designer Village stemmer ret dårligt med "gammeldags" og miljøsvinende dieseldreven varelevering/affaldsafhentning. Vi mener, at ambitiøse og "moderne" måder at håndtere dette på kunne være forbillede for resten af byen. Måske kunne Nordic Designer Village ligefrem være et "forsøgsområde", som ejeren Capital Investment kunne være primus motor for (og bruge til at skabe positiv omtale for området - og velvilje blandt beboerne!). - Ved Borgermøde d. 15/5 oplyste repræsentanten for ejeren, Capital Investment, at man ønsker at etablere et eksklusivt en "Nordic Design Village" og IKKE vil udleje lokaler til støjende etablissementer som barer, værthuse, spillesteder, og at beboerne ikke skal frygte "Gothersgade-tilstande". Dette bifalder Stræderne og Strøgets Beboerforening (Ssbf) meget kraftigt. Beboerne i store områder i Middelalderbyen er idag meget stærkt plaget af støj fra natteliv. Vi vil gøre opmærksom på, at selv steder med udeserveringer som fx cafeer og restauranter kan give store støjgener, dels fra højrøstede gæster, fra udluftninger, etc. Dertil kommer gener i form af lugt, affald, varelevering, etc