Høringssvar vedrørende Laksegade Øst - lokalplan 579

Oprettet: 3. juni 2019
Svarnummer:
39

Indsendt af

Christian Mark

Postnr.

1071

By

København K

Høringssvar

Jeg synes det er en virkelig ugennemtænkt beslutning at ændre vores kvarter. Det virker til, at planen slet ikke overvejes udfra en moderne byfornyelse, hvor mindre detailforretninger kæmper med overlevelse mod stigende online salg, og hvor det primært er større retailkæder eller enkelte centre som overlever. Især også udfra hvor lidt markedsresearch der er gjort og tanken om, hvor mange ledige butikslokaler der idag er omkring Strøget (+20) og at man forventer, at man kan kalde området "New Nordic", og så flytte Illums Bolighus fra deres lokation fra Strøget og agere trækplaster i et idag fredeligt område, hvor der er beboere og hvor infrastuktur og vejnet slet ikke kan holde til de planer som der lægges op til! Planen lægger op til flere punkter som jeg er direkte imod: - Øget trafik af større lastbiler i Asylgade - Gaden er slet ikke beregnet til denne trafik, som allerede er der idag, og slet ikke evt. øget pres i fremtiden - Bremerholmen er og bliver kaos, så længe det er den primære adgang til Christianshavn, der er slet ikke gjort overvejelser, hvad øget trafik vil gøre her, eller det at byggeriet tager 3-5 år. Hvad skal der ske i den periode? - Hele håndteringen af et evt. byggeri er ikke medregnet og gennemtænkt (Støj, larm, skader på ældre bevaringsværdige bygninger) - Glashuset i laksegade, her kom der ikke en konkret plan, men der er der mulighed for flere butikker eller aktivitet som restauranter eller barer på taget. Da det er den højeste bygning, går alt lyd ned i vores gård som en tragt. Vi har allerede udfordringer med støj fra udsugningsanlæget ovenpå Danske Bank eller hvis området engang imellem bruges af Danske Bank til fest. Hvis der skal ske udendørs aktivitet udenfor dagtimerne her, så skal det være et krav, at der skabes et lydnet på Nord (vores retning) Enten i form af et højere hej eller tæt grønt trælinie. - Muligheden for en ekstra fødevarebutik vil også bare skabe øge kaos og pres. - Parkering ved nedrivning af parkeringshuset. I det hele taget kommer der til at mangle parkering, hvis der trækkes flere mennesker, 120+ parkeringspladser nedlægges, flere offentlige parkeringspladser nedlægges og der bygges 100+ nye lejligheder. Idag har vi et passende parkeringsforhold, når håndværkere forlader byen og beboerne kommer hjem fra området. Jeg ved, at Kbh ønsker en mere bilfri by, men det at cirkulere 30-60 min efter en parkeringsplads, skaber både kaos og forurening. - Området burde gennemtænkes med Magasin, for at ændre deres varertilkørselsforhold, evt. sikre, at der skabes en form for aflæsning i Magasin eller i bygningen overfor, og så tænke, hvordan lastbiler evt. kan komme lettere frem og tilbage fra Bremerholmen, så det ikke skaber kaos i lokalområdet. Derudover bør bygningerne bevares til kontor og et urørt fredet område, som kan vise det sande billede at et idyllisk København, istedet for et sted med tomme bygninger eller et ny Gothersgadeområde.