Høringssvar vedrørende Handlingsplan for vejstøj 2018-2023

Oprettet: 28. april 2019
Svarnummer:
30

Indsendt af

Rodrigo Velázquez Bernabéu

Postnr.

2300

By

København S

Høringssvar

Jeg synes at det er rigtig gode nyheder at Københavns Kommune udviser interesse for det vigtige emne vejstøj. Det er en stor glæde. Nedsættelse af hastigheden på de nævnte storveje er et godt initiativ. Men desværre kun et første skridt. Bilerne, lastbilerne og især store motorcykler kører langt over 60 km/t uden for myldretiden og i weekenden på Vejlands Allé. Det handler om en lang strækning, med brede kørebaner, uden forhindringer og som ligger i tæt forbindelse med motorvejen. Og selvfølgelig uden hastighedskontroller. Det skaber stor risiko for personskader og det skaber store støjgener til os der bor i området. I denne forbindelse finder jeg det også paradoksalt at Københavns Politis kommentar om initiativet er at det "vil give en dårligere fremkommelighed på disse strækninger, særligt uden for myldretiden". Er Københavns Politi lige glade med den risiko der forekommer med de mange køretøjer der kører igennem en beboede areal med en upassende høj hastighed? Er "fremkommelighed" (for privatpersoner i egne biler) også førsteprioritet for Københavns Kommune? Det skal også reduceres mængden af trafik. Københavns Kommune har en meget konservativ "ja tak"-politik til private køretøj som de fleste storbyer i Europa har allerede ændret. Fra Madrid til Stockholm. Begrænsninger for biler som kun transportere én person, en betalingsring for bilister der kører ind i København eller lukning af byen for privatbiler af ikke-bosatte personer en nogle initiativer som andre byer har sat i gang for at gøre det mindre attraktivt at bruge en bil i byen. Her i København byder vi stadig biler velkomne med store parkeringhuse i centrum og med brede kørebaner i tætbeboede områder, hvor man må køre med 60-70 km/t. Så ja, rigtig godt initiativ, rigtige gode ideer og et rigtig godt første skridt. Men stadig rigtig meget at gøre.