Københavns Kommune får ny høringsportal
I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
Høringssvar vedrørende Distriktsændringer for skoleåret 2025/2026
Indsendt af
Postnr.
By
Høringssvar
Der er i forbindelse med den mulige ændring af skoledistrikter for skoleåret 2025/26 opstillet et alternativ om flytning af rode 256 fra Brønshøj Skole til Kirkebjerg Skole.
Med dette forslag lægges der op til, at børnene skal udskifte en tryg skolevej gennem områdets villaveje med en farlig skolevej, der vil indebære krydsning af Slotsherrensvej, som er en af de større ind- og udfaldsveje i København. Krydset Højstrupvej/Slotherrensvej er at betragte som et usikkert kryds, hvor både vejbane og cykelsti skal krydses af fodgængere, ligesom der grundet en daginstitution på hjørnet er meget højresvingstrafik til fare for cyklister, der fortsætter videre af Højstrupvej syd for Slotsherrensvej.
Forslaget vil samtidig indebærer, at børnene fra en historisk integreret del af Brønshøj overflyttes til en skole i Vanløse. Dette vil udfordre børnenes fritidsliv, idet børnene i området altovervejende er tilknyttet forenings- og klublivet i Brønshøj. Forslaget vil således forringe de lokale foreningers rekrutteringsgrundlag, ligesom børnene vil opleve at deres kammerater vil gå på andre skoler med de udfordringer, det giver for etablering af netværk og venskaber. Den afledte konsekvens vil formentlig være, at en række børn vil være disponeret for ikke at starte op i eller bliver fastholdt i sports- og fritidsaktiviteter, og derved ende i risiko for psykisk og fysisk mistrivsel.
Forslaget i sin helhed må samtidig forventes at betyde et øget pres på privatskolen Den Lille Skole i København, der er beliggende i rode 256, hvilket vil indebære at de socioøkonomisk stærkeste børn i roden vil søge privatskole med negativ konsekvens for de omkringliggende folkeskoler.