Oprettet: 16. maj 2024
Svarnummer:
54

Indsendt af

Adam Kromann

Postnr.

2700

By

Brønshøj

Høringssvar

Tak for muligheden for at få indflydelse. 

Vi støtter ikke forslaget om at ændre på distriktsinddelingen for Rode 277 mhp. at udjævne kapaciteten mellem Brønshøj Skole og Bellahøj Skole for skoleåret 2025/2026.

  • Ændringsforslaget strider med forvaltningens egne principper om ’kontinuitet og transparens’.
    • Da et tilsvarende forslag om ændring af skoledistriktet for Rode 277 var i høring og sidenhen frafaldt for 2 år siden fremgik det af referat fra BUF 6.4.2022: ”Forvaltningen anbefaler ikke løsningen, da distriktsændringen ikke lever op til principperne for mindste indgriben og kapacitetsbehov. Med den nuværende befolkningsprognose forventes det, at Brønshøj Skole uden ændring af distriktet igen vil komme ned på optag af fire 0. klasser fra 2024/25. Skolen vil derved kun overskride dens fastsatte kapacitet ved næste skoleindskrivning. Det ekstra antal klasser skal i stedet håndteres via en klassesammenlægning på de senere årgange eller ved kapacitetsafhjælpende foranstaltninger”.
    • Det kan undre, at man ikke har bedre forudsætninger for at opstille retvisende prognoser. De seneste års forslag efterlader derfor, betragtet i en sammenhæng, et indtryk af, at kapacitetsudfordringen har karakter af enkeltstående, og at den foreslåede ændring af distriktet dermed er en kortsigtet løsning. Det fremgår desuden heller ikke klart, hvorfor det potentielt ekstra antal klasser for skoleåret 2025/2026 ikke kan håndteres via en ’klassesammenlægning på de senere årgange eller ved kapacitetsafhjælpende foranstaltninger’, som ellers var Forvaltningens argumentet i 2022.
    • Oplevelsen af manglende kontinuitet og transparens underbygges yderligere ved at Københavns Kommune, sideløbende med høringen om distriktsændringen for Rode 277, har indstillet, at fem daginstitutioner i lokalområdet lukkes, da prognoserne viser et faldende børnetal. Det kan med andre ord virke paradoksalt, at netop kapacitetsudfordringer fremhæves som et væsentligt parameter for ændring af skoledistrikter samtidig med at områdets borgere orienteres om, at et faldende børnetal gør sig gældende som begrundelse for lukning af dagtilbud i lokalområdet. 
       
  • Ændringsforslaget er udmeldt med for kort varsel. Et år er i mange sammenhænge lang tid, men ikke i skolemæssig sammenhæng.
    • Forældre som ikke ønsker at følge forslaget, har få eller i praksis ingen andre muligheder. De fleste privatskoler har ventelister, og det er svært indenfor et år at finde et alternativ, hvor placeringen passer til hverdagen i den enkelte familie. 
    • En del forældre har købt ejendom i rode 277 med forventning om, at deres barn skulle gå på Brønshøj Skole. For nogle er det decideret udslagsgivende for adressen. Ændringen med så kort varsel skaber således usikkerhed for forældre og kommende forældre, der ønsker at bosætte sig i Københavns Kommune.
    • Børn, der i dag går i daginstitution sammen og/eller bor dør om dør, vil blive fordelt på de to skoler, da nogle er omfattede af søskendegarantien og derfor forventeligt vil blive indskrevet på Brønshøj Skole, mens andre uden ældre søskende vil blive indskrevet på Bellahøj Skole. Flere af børnene, der står til skoleoptagelse i 2025/2026 har desuden allerede tætte venskaber med de af kvarterets børn, der er begyndt i skoleåret 2024/2025. Det betyder i praksis, at de børn, der står til optagelse i skoleåret 2025/2026, allerede har orienteret sig mod at skulle begynde på Brønshøj Skole. Konsekvensen heraf er, at flere af kvarterets børn meget pludseligt skal omstille sig til endnu en ny situation oveni i alt det nye, der i forvejen følger med skolestarten, hvor de ikke kan læne sig op ad deres allerede etablerede og velkendte sociale kontakter, som kan bidrage til en styrket start på skolelivet.
        
  • Ændringen løser ikke det bagvedliggende problem, som er, at mange forældre i distriktet fravælger skolen til fordel for navnlig privatskoler, hvilket også var et tungtvejende argument i den politiske behandling i 2022.
    • Vi er ikke i stand til at vurdere, om Bellahøj Skole er en bedre eller dårligere skole end de andre skoler i området. Vi kender både forældre og børn, som er glade for at gå på skolen, men vi har også hørt fra andre forældre, at skolen har markante udfordringer. Vi tror dog ikke på, at den forslåede ændring vil bidrage til at løse de socioøkonomiske problemer, som er nævnt i indstillingen. I overensstemmelse med vores egne overvejelser for skolevalg, frygter vi blot, at forældrene i endnu højere grad vil vælge alternativer, fx i form af privatskoler, hvilket vi har hørt allerede er tilfældet for nogle af de mindre skoleklasser, hvor et anseeligt antal børn har skiftet til andre skoler. Dette underbygges desuden af, at Bellahøj Skole jf. de oplyste data i forslaget har oplevet et lavere gennemsnitligt elevoptag siden forslaget for 2022 blev præsenteret. Bellahøj Skole, forvaltningen og politikerne bør derfor i stedet sætte fokus på at sikre et stærkt skoletilbud og skabe opbakning til tilbuddet indenfor de distrikter, der i forvejen hører til skolen. Således vil man også bidrage til, at man som forældre til kommende skolebørn aktivt kan vælge Bellahøj Skole til og dermed undgå en potentiel lokal skævvridning af skoletilbud.

 

Med venlig hilsen

Anna og Adam