Oprettet: 8. april 2024
Svarnummer:
6

Indsendt af

Lars Klingenberg

Postnr.

2300

By

København S

Høringssvar

Generelt er det positivt med større sikkerhed omkring skolebørnene. Som andre påpeger, er problemet ikke isoleret til Gerbrandsvej, og problemet kan med den skitserede løsning have en afledt negativ effekt andre steder (i særdeleshed omkring Grækenlandsvej). Man kunne således tage et større område i betragtning (som også påpeges af Amager Øst Lokaludvalg) og skabe en trafikø for området. I den forbindelse er det oplagt at tænke cykelveje og et øget fokus på, at flere børn skal cykle til skole ind i planen, således at det ikke kun handler om sikkerhed, men også sundhed og cykelkultur. Det Nationale Videnscenter for Cykelfremme har et projekt omkring netop dette, som kunne være relevant at trække ind (https://www.vejdirektoratet.dk/cykelviden/viden/boern-og-unge). Se fx vedhæftede rapport om Sund Skolevej (2022).

Et par specifikke forslag: 

  1. Ensretning af Gerbrandsvej (og evt. Jansvej) i stedet for blot indkørselsforbud og højresvingsforbud ved Jansvej. Det vil give generel mindre kaos på Gerbrandsvej og større sikkerhed for cykler og gående. En del børn bruger skolens legeplads udenfor skolens åbningstid, og det ville give generel øget tryghed for børn og familier i området.
  2. Flere restriktioner ift. parkering både på Gerbrandsvej og Grækenlandsvej (generelt adfærdsregulerende ift. biltrafik). Det kunne fx være beplantning og cykelstativer på gaden (jeg er også bilejer, men vægter sikkerhed, sundhed og færre biler i gadebilledet højere end mine muligheder for at parkere foran min bopæl).
  3. Kiss and ride pladser (som foreslået af Amager Øst Lokaludvalg). Dog kunne man tager Kastrupvej og Amsterdamvej med i betragtning (igen: gå med en større trafikø-løsning). Det kræver muligvis flere skolepatruljer i området.

Det er generelt et problemer, at de gældende færdselsregler ikke overholdes. Dette, mener jeg dog ikke, skal dog ikke tages med i betragning, når man designer en løsning, men bestemt være en del af udmøntningen, således at der også indtænkes ressourcer i adfærdsregulerende foranstaltninger som fx tilstedeværelse af Politi, udvidet skolepatrulje, fysiske barrierer (fx blomsterkummer, der skaber barrierer og retning) og skiltning.