Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Oprettet: 2. september 2024
Svarnummer:
44

Indsendt af

Madeleine Schlawitz

Virksomhed / organisation

Vesterbro Lokaludvalg

Postnr.

1669

By

København

Høringssvar

Som repræsentant for Alternativet i Vesterbro Lokaludvalg følger her svar på høring til adm. grundlag af reklameskilte og vareudstillinger specifikt for Vesterbro i overordnede termer.

Gennem en årrække har forretningsdrivendes skiltning og vareudstilling haft forrang for gående trafikanter. Det er efterhånden vanskeligt at færdes uhindret som fodgænger på Vesterbro - særlig på hovedstrøg som Istedgade og i særdeleshed Vesterbrogade, som er 2 af de vigtigste færdselsårer med stor andel af trafik på fortov af fodgængere, børn (både store og små) og forskellige udfordrede befolkningsgrupper, som fx. forældre med barne- og klapvogne og folk med bevægelseshandicap af forskellig karakter. 

Derfor vil vi gerne opfordre til at fokus er på at genetablere relationen mellem fortovstrafikanter og de forretningsdrivende - og derudover også cyklister, som ikke kan finde parkering nogetsteds, når der skal handles i de butikker, der fylder plads foran butik ud med surferflag, sandwichskiltning, vareprøver og andet.

Det er også virkelig væsentligt at færdselsårer som helhed samtænkes og samadministreres, således at vi undgår mange skilte, mange cykler og meget møblement i et sammenrend af forskellige regelgrundlag for brug af fortov i bymiljøer. Kbh. er presset på mange måder og det gavner ingen at pladsen bliver endnu mere trang på gader og veje.

Vi finder at 3-årige bevillinger er for lange - særlig i lyset af at overvågning af regeloverholdelse er mangelfuld og at det er omstændelig at give sin mening til kende, såfremt man som borger møder regelbrud som gør færdsel svær eller som generer på anden måde. 

Vi finder at passagefrirum på 0,80 m. er for lidt og vi foreslår at man øger passage til min. 1m. - dette set i lyset af hvor store klap- og barnevogne produseres samt at passage for modsatrettet trafik i højere grad bør muliggøres.

Vi hylder princippet om et gebyr, men savner viden om hvor højt dette tænkes og hvordan man påtænker at sanktionere i tilfælde af regelbrud samt hvordan man påtænker i håndhæve reglerne.

 

Mvh

Madeleine Schlawitz

Vesterbro Lokaludvalg