Københavns Kommune får ny høringsportal den 28. november

 

Den 28. november bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med MitID Erhverv for at indgive høringssvar. I forbindelse med opdateringen kan portalen være nede.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Høringssvar vedrørende Administrationsgrundlag for Udeservering

Oprettet: 22. august 2023
Svarnummer:
1492

Indsendt af

Tommy H

Postnr.

1467

By

København K

Høringssvar

København er for ALLE, for de lokale, de nationale og de internationale, København er for de små, de unge, de middel aldrende, og de ældre. København er alle danskernes hovedstad, en pulserende grøn by som skal leve 24 timer i døgnet, 365 dage om året.

Restaurationsbranchen er en meget vigtig driver for at skabe mangfoldighed, kulturel berigelse, livskvalitet og socialt samvær for rigtig mange københavnere, samt nationale og internationale gæster i alle aldre i vores by – Branchen har været samlingspunkt i generationer, og livet på gader og stræder har i mange områder, og i særdeleshed i Middelalderbydelen været genereret af alle de små og store udendørsstillinger foran restauranter, cafeer og barer. Det er en unik kultur som vi alle skal kæmpe for at fastholde og udvikle da den er en meget vigtig del af vores Københavns DNA.

Vigtigheden i at fastholde det gode sammenhold imellem forretninger og beboere i alle dele af København er alt afgørende for at vi forsat kan have en levende og attraktiv by for alle, men at lave regler vedr. åbningstid for udendørsstillinger som skal være gældende for alle bydele med en lille undtagelse (Kødbyen og Nyhavn samt Metropolzonen) uden at tage hensyn til beboelsestæthed, kultur, historie, økonomi samt et unik aften liv i vores hovedstad, er en forkert beslutning.   

Hvad bidrager Københavns udendørs servering på restauranter, cafeer og barer til i deres nuværende form: 

1. Job og økonomi: Ved at opretholde nuværende åbningstider for udendørs servering giver det restauranter og barer mulighed for at fastholde og over tid øge deres omsætning og skabe flere arbejdspladser. Dette er afgørende for fastholdelse af job inden for serviceindustrien og støtter den økonomiske vækst i København. Reducerede åbningstider vil begrænse indtjeningen og medføre jobtab.

 

2. Gastronomisk destination: København er anerkendt som en af verdens førende gastronomiske destinationer. Den brede vifte af restauranter, cafeer og barer med unikke og innovative kulinariske tilbud har bidraget til byens internationale anseelse. Ved at bevare nuværende åbningstider for udendørs servering kan man fortsat tiltrække madelskere og turister, der ønsker at udforske byens gastronomiske scene, hvor det at spise på en Københavnsk udendørsstilling er en af nøglestenene i denne succes. 

 

3. Mangfoldighed og kulturel berigelse: København er kendt for sin mangfoldighed i køkkener og madkultur. Restauranter og barer repræsenterer forskellige kulturer og tilbyder en bred vifte af internationale og lokale madoplevelser. Ved at opretholde nuværende åbningstider for udendørs servering kan man bevare og styrke denne mangfoldighed og berigelse af Københavns kulturelle landskab.

 

4. Livskvalitet og socialt samvær: Udendørs servering skaber en levende og social atmosfære, hvor mennesker kan samles og nyde hinandens selskab. Længere åbningstider giver borgerne og besøgende mulighed for at nyde det udendørs miljø og bidrager til en forbedret livskvalitet. Det styrker også byens sociale sammenhængskraft og skaber en følelse af fællesskab.

 

5. Image og turisme: København har opnået en stærk position som en populær turistdestination, og den kulinariske scene spiller en afgørende rolle i byens image. Ved at opretholde nuværende åbningstider for udendørs servering viser København sin levende og pulserende atmosfære til besøgende. Dette styrker byens image som en livlig og spændende by og bidrager til tilstrømningen af turister.

 

Ovenstående understreger vigtigheden af at fastholde længere åbningstider for udendørs servering på københavnske restauranter og barer for at støtte job, økonomi, byens gastronomiske image, mangfoldighed og livskvalitet.

 

Det er vigtigt at pointere at udeservering på restauranter, cafeer, og barer er hyggelig summen, ikke larm. Det er også vigtigt at fastslå at gadefester om natten intet har med udeservering at gøre, og udfordringen med dette bliver ikke løst ved at reducere åbningstiden på Københavns udendørsserveringer. Tværtimod har corona vist os, at en nedlukning klokken 22:00, netop giver gadefester, stående gæster (Der beviseligt larmer mere) og en ukontrolleret samling af personer som skaber, ukontrollerede problemer.

 

I tillæg til ovenstående har Københavns Kommunes Teknik- og Miljøforvaltning gennemarbejdet og indstillet, at Teknik- og Miljøudvalget godkender nedstående vedr. åbningstider for udendørsservering: 

 

Teknik- og Miljøforvaltningen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget godkender,

Åbningstider (bilag 7)

Forvaltningen indstiller, at åbningstiderne fortsætter som i dag, hvor det er tilladt at holde åbent til kl. 24:00 alle ugens dage, og i udvalgte områder (Metropolzonen, Kødbyen og Nyhavn) til kl. 02:00.

Derudover indstilles øget brug af dispensation til udvidet åbningstid i områder og på pladser udenfor Indre By og Indre Nørrebro fredage og lørdage i sommerhalvåret jf. Medlemsforslag om tidsmæssig udvidet udeservering godkendt i Teknik- og Miljøudvalget den 8. maj 2023.

Forvaltningen vil dog ikke på forhånd udpege pladser, men i stedet nedsætte saglige kriterier for udvælgelse, hvorefter efterspørgslen fra restauratører vil blive udslagsgivende for valg af arealerne. Saglige kriterier vil være; 1. Nærhed til nærmeste beboelse og 2. Helhedsvurdering af restaurationstætheden og belastningen i området. 

Forvaltningen anbefaler tilgangen, hvor det er restauratører der skal ansøge om dispensation til længere åbningstid, frem for at forvaltningen udpeger pladser. Dette på grund af øget fleksibilitet for at imødekomme markedskræfterne og efterspørgsel i branchen. Denne model kan også skabe endnu mere bredde i, hvor udeserveringerne kan have senere åbent og dermed mindske belastningen ved fx udpegede pladser. Forvaltningen bemærker, at det princip, der i administrationsgrundlaget kaldes "nærhedsprincippet", betyder at det kun er restauratører som ligger ud til torve og pladser, der kan ansøge om udeservering på et givent torv eller plads. Med andre ord er der risiko for, at der ikke er restauratører, der ønsker at holde længere åbent i umiddelbar nærhed til de pladser, forvaltningen i givet fald udpeger.

Kære Politikere – Pas på vores København, vores hovedstad som det den har udviklet sig til gennem århundreder "En global anderkendt perle, en pulserende grøn by, som lever 24 timer i døgnet, 365 dage om året ". Der skal være plads til mangfoldighed, diversitet, kulturel berigelse, livskvalitet og socialt samvær for alle Københavns borgere og Københavns forretningsliv, samt vores nationale og internationale gæster i alle aldre som besøger vores by, det er jeres ansvar !!