Københavns Kommune får ny høringsportal den 28. november
Den 28. november bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med MitID Erhverv for at indgive høringssvar. I forbindelse med opdateringen kan portalen være nede.
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
Høringssvar vedrørende Administrationsgrundlag for Udeservering
Indsendt af
Virksomhed / organisation
Postnr.
By
Høringssvar
eknik- og Miljøudvalget Københavns Kommune Rådhuset 1599 København V
Høringssvar vedrørende administrationsgrundlag for udeservering
Kære Teknik- og Miljøudvalg,
Vi ønsker hermed at afgive vores høringssvar vedrørende det foreslåede administrationsgrundlag for udeservering, som blev behandlet af Teknik- og Miljøudvalget den 22. maj 2023. Vi har grundlagt vores bemærkninger på et ønske om at sikre en afbalanceret anvendelse af byens rum og samtidig skabe optimale betingelser for restaurationsbranchen.
Vi har gennemgået de punkter, der blev besluttet den 22. maj 2023, og vi vil gerne fremsætte vores argumenter og bekymringer vedrørende lukketider for udeservering.
- Åbningstider for udeservering: Vi ønsker at fremhæve vores bekymring vedrørende beslutningen om at fastsætte lukketid kl. 22:00 søndag til torsdag og kl. 24:00 fredage og lørdage. Vi mener, at disse restriktive lukketider vil have negative konsekvenser for restaurationsbranchen og begrænse mulighederne for at drive en levedygtig forretning.
Restauranter og caféer udgør en vigtig del af byens kulturelle og sociale liv. Ved at indføre tidlige lukketider begrænser man betydeligt mulighederne for både borgere og turister for at nyde udendørs servering og opleve byens atmosfære. Dette kan have en negativ indvirkning på byens image som en levende og pulserende destination.
Desuden kan de tidlige lukketider have en økonomisk konsekvens for restauranter og caféer, især dem der er afhængige af aften- og nattelivet. Mange af disse virksomheder opererer med betydelige omkostninger og forpligtelser, herunder leje- og personaleomkostninger, som de skal opveje gennem en sund drift. Ved at begrænse deres åbningstider reduceres deres indtjeningsmuligheder, hvilket kan medføre økonomiske vanskeligheder og potentielle lukninger af virksomheder.
Vi forstår behovet for at sikre en rimelig balance mellem brugen af byen, beboelse og fremkommelighed. Dog mener vi, at en mere fleksibel tilgang til åbningstiderne for udeservering ville være mere hensigtsmæssig. Dette kunne eksempelvis opnås ved at differentiere lukketiderne afhængigt af området eller ved at indføre en mulighed for ansøgning om længere åbningstider baseret på en vurdering af den konkrete situation og påvirkningen på det omkringliggende miljø.
Vi opfordrer Teknik- og Miljøudvalget til at revurdere beslutningen om lukketider for udeservering og overveje mere fleksible løsninger, der bedre imødekommer behovene og interesserne hos både restauranter og caféer samt borgere og turister.
Vi ser frem til den videre proces og håber på en konstruktiv dialog omkring administrationsgrundlaget for udeservering. Vi opfordrer til, at høringssvarene inddrages og nøje overvejes af Teknik- og Miljøudvalget før den endelige vedtagelse.
Med venlig hilsen,
Nyhavn63, Jesper Hansen