Københavns Kommune får ny høringsportal den 28. november
Den 28. november bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med MitID Erhverv for at indgive høringssvar. I forbindelse med opdateringen kan portalen være nede.
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
Høringssvar vedrørende Administrationsgrundlag for Udeservering
Indsendt af
Postnr.
By
Høringssvar
Kære Borgerrepræsentation
Tak for muligheden for at give min holdning til kende i forhold til Københavns Kommunes overvejelser om åbningstider for udeservering.
Jeg er generelt ikke tilhænger af kollektiv afstraffelse, som jeg ser Punkt 2 med overskriften 'Åbningstider for udeservering' som udtryk for. Givetvis findes der hotspots i byen hvor borgere kan være generet af støjende afdærd og skrald i gaden som følge af etablissementer med og uden udeservering.
Disse områder og beværtninger må det være muligt at håndtere særskilt og individuelt. I min optik er et generelt forbud imod udeservering efter kl. 22.00 i hovedstaden helt absurd. Jeg vil kunne nævne en række eksempler på hvor meningsløst dette forekommer mig i forhold til respektable restauranter og caféer hvor reglen vil være helt unødvendig og ærgerligt restriktiv i Københavns omdømme og fredelige dagligliv. Men heldigvis er der mange andre høringssvar som behandler dette, og heri kan jeg kun tilslutte mig. Jeg går ikke ind for at begrænse åbningstider for udeservering kl. 22.00 eller kl. 24.00
For så vidt angår Punkt 3, som vedrører gebyrer for administration af regler for udeservering. Kan jeg godt se det fornuftige/rimelige i, at der fx er tilgængelig kørestolspassage på fortovene på 0,8 m og at der uanset forslaget om begrænset tidsinterval for udeservering måtte frafalde, vil være behov for at gå administrativt og forvaltningsmæssigt til værks med de indledningsvist nævnte individuelle aftaler og restriktioner overfor næringsdrivende i restaurationsbranchen som agerer uhensigtsmæssigt og vedvarende til støjende og eller generende adfærd - Her er det sandsynligvis i lige så høj grad publikum som udgør problemet, men inddragelse af bevilling er jo fortsat en konsekvens i værktøjskassen. Uanset hvilken form for administration som udøves vil omkostningen blive lagt på regningen til kunderne.
Endelig vil jeg knytte en kommentar til Punkt 6, vedrørende opmærkning af udeservering. Jeg synes der er rigeligt med grimme skilte, markeringer, graffiti og opmærkning i bybilledet. Det vil ærgre mig hvis det vedtages også at male udeserverings P-båse på Byens fortove, torve og belægninger for at kune administrere en praksis om udstrækning af udeservering, som det må være muligt at løse med almindelig fornuft og dialog, så bange for hinanden må vi borgere i København ikke blive, at man ikke kan række ud til sin lokale café hvis den breder sig så meget, at kørestolsbrugeren ikke kan komme forbi.
Jeg tilhører til den del af københavnerne som elsker at bo i hovedstaden, men alt hvad det indebærer af muligheder, masser af mennesker omkring mig og til tider gener. Når disse opstår er dialog bare en bedre vej end generelle restriktioner og begrænsninger.
Venlig Hilsen
Henning Bakke Jensen