Høringssvar vedrørende Wesselsgade II - supplerende høring

Oprettet: 31. januar 2023
Svarnummer:
6

Indsendt af

Beboerforeningen for Indre Nørrebro

Virksomhed / organisation

Beboerforeningen for Indre Nørrebro

Postnr.

2200

By

København N

Høringssvar

Høringssvar til Supplerende høring af forslag til lokalplanWesselsgade II  (I alt 4 sider)

________________________________________________________________________________

 

Indsendt af:

Bestyrelsen for Beboerforeningen Indre Nørrebro

 

Kontakt:

Gøje Rostrup, e-mail: grostrup@yahoo.dk

Marie-Louise Andreassen, e-mail: mlandreassen@hotmail.com

 

 

I det store hele er vi enige i lokalplanens ordlyd. Men der er enkelte dog meget vigtige områder, vi har bemærkninger til:

 

§ 3 stk. 1:

Området fastlægges til helårsboliger. Der kan indrettes serviceerhverv såsom butikker, restauranter, liberale erhverv, og erhvervs- og fritids

undervisning samt håndværk.

Vi vil meget gerne have ændret denne ordlyd til at restauranter udgår, således at det ikke er muligt at etablere nye restauranter i området. Wesselsgade, Baggesensgade, Korsgade og Blågårdsgade samt Peblinge Dossering er tæt beboede områder, og de eventuelle lokaler, der ikke anvendes til boliger, fungerer perfekt til kontorfællesskaber, forenings- og kulturlokaler eller butikker. Arealer, der i høj grad er brug for og disse aktiviteter lever ligeledes i bedste velgående side om side med beboerne med respekt for hinanden. Der skal ikke herske tvivl om, at lokale butikker er højt ønsket fra vores side i området, men er dette ikke muligt, er det ikke flere restauranter og beværtninger, vi som beboere har brug for.  Begrundelsen er, at området som nævnter et meget tæt beboet område, og generne fra restauranter og tilhørende udendørsserveringer er i forvejen meget store. Disse stiger når antallet af restauranter, vinbarer med lettere madservering o.l.. øges. Beboere, som både er lejere og ejere vil møde større gener som støj, aftenåbningstider, mange parkerede cykler i gågaderne og foran indgange til døre og porte, anvendelse af porte som toilet for gæsterne, berusede mennesker, der råber og fortsat fest, når restauranter og beværtninger lukker. Det er helt reelle problemer, som beboerne dagligt oplever og som har været stødt stigende de sidste mange år. Selv i de gader hvor der kun ligger en eller to restauranter eller beværtninger.

 

 

§ 3, stk. 3:

Stueetagen (1. etage) og kælderetagen mod Peblinge Dossering. For bebyggelse placeret mod Peblinge Dossering, som vist på tegning 2, fastlægges stueetagen (1. etage) samt kælderetagen til boliger. Stueetagen (1. etage) samt kælderetagen på matr.nr. 6065 fastlægges

til institution og kulturelle formål.

Vi bakker meget kraftigt op om denne formulering, da vi ikke mener, at der skal etableres flere restauranter eller barer. Eller for den sags skyld i andre lokaler på hele Peblinge Dossering strækningen som nævnt i ovenstående.  Der er meget tæt beboelse, og ejendommens lejere vil blive presset ud, hvis ejerne får mulighed for at profitmaksimere ved udlejning af lokalerne til restaurant eller beværtning, pga endnu mere støj. Vi ønsker på ingen måder, at dette område udvikler sig som den del af Sortedams Dosseringen, der ligger op til Nørrebrogade. Her mangler en diversitet, når så mange restauranter og cafe’er ligger klods op ad hinanden, og området bærer præg af meget larm fra udendørsserveringerne samt enormt meget affald fra selv samme. Anvendelsen af Bebyggelsen Baggesensgade/Peblinge Dosseringen skal derfor fortsat være fastlagt til institution eller kulturelt formål,og vi tager derfor kraftigt afstand fra høringssvar nummer 5 indsendt af administrator advokat Bjarne Jonsen på vegne af ejerne af denne bebyggelse, som formulerer sig således: Vi foreslår derfor, at anvendelsen af ejendommen Baggesensgade 1 tilføjes, at kælderen og stueetagen i Baggesensgade 1 også må anvendes til publikumsorienterede serviceerhverv. 

 

§3, stk. 4.

Publikumsorienterede serviceerhverv i stueetagen(1. etage) eller kælderetagen mod Blågårdsgade.

For bebyggelse placeret mod Blågårdsgade, som vist på tegning 2, fastlægges den nederste etage, stueetagen (1. etage) eller kælderetagen, hvor dennes loft ligger mere end 1,25 m over gadeniveau, til publikums orienterede serviceerhverv, såsom butikker, restauranter og caféer. Den nederste etage må ikke anvendes til liberale erhverv, såsom pengeinstitutter, advokat- og ejendomsmæglervirksomhed, forsikringskontorer, klinikker og til udadvendte funktioner af social, kulturel eller fritidspræget karakter, såsom klub-, udstillings- og beboerlokaler

Vi stiller os uforstående og kritiske overfor formuleringen af formålsfastlæggelsen i forslaget til lokalplanen: § 3. Stk. 4. ”Publikumsorienterede serviceerhverv i stueetagen (1. etage) eller kælderetagen mod Blågårdsgade som vist på tegning 2, fastlægges den nederste etage, stueetagen (1. etage) eller kælderetagen, hvor dennes loft ligger mere end 1,25 m over gadeniveau, til publikums orienterede serviceerhverv, såsom butikker, restauranter og caféer”, da gaden ingenlunde kan rumme flere restauranter og cafe’er og som følge deraf, en endnu højere grad af ensretning. Dertil giver det ikke mening at ” Den nederste etage må ikke anvendes til liberale erhverv, såsom pengeinstitutter, advokat- og ejendomsmæglervirksomhed, forsikringskontorer, klinikker og til udadvendte funktioner af social, kulturel eller fritidspræget karakter, såsom klub-, udstillings- og beboerlokaler. Disse aktiviteter er netop med til at give en diversitet i gaden i forhold til det som lokalplansforslaget på nuværende tidspunkt indeholder.

Gallerierne (Blaa Galleri og Limited Works) og bl.a. den sociale klub (Linie 14 - værested for tidligere stofbrugere), der ligger i Blågårdsgade bidrager i høj grad til gadens autensitet og til at gaden er rar at være beboer i. Derimod kan gaden ikke rumme flere cafeer, restauranter og værtshuse. Allerede nu er der for mange larmende udeserveringer og festgæster i gaden, hvilket bl.a. det konstante cykelkaos og høje støjniveau i den del af Blågårdsgade mod Nørrebrogade også viser. 

Vi ønsker diversitet i butikkerne og erhvervslivet, og dette inkluderer diverse klinikker, yogastudier, behandlingssteder, sociale fællesskaber, udstillingslokaler, og kontorfællesskaber, og kan derfor på ingen måder se argumenterne for, at aktiviteter som disse skal udelukkes i Blågårdsgade. Vi mener at disse "stilfærdige" erhverv er med til at bevare gaden som en god beboelsesgade, så den ikke tipper endnu mere i en forkert retning. 

Ved selvsyn vil det kunne konstateres at Blågårdsgade mere og mere er blevet en festgade, hvilket bestyrker, at der på ingen måder skal flere restauranter og beværtninger ind. I den forbindelse vil vi meget gerne invitere Teknik- og Miljø udvalget til besigtigelse en torsdag, fredag eller lørdag aften kl. 22, for at opleve menneskemængderne og larmen.

 

Vi bakker derfor ligeledes kraftigt op om formuleringen i A/B Blågårdsgade 19's  Høringsvar nummer 4: ……..det fører til yderligere ensretning af Blågårdsgade, hvor der efterhånden er rigtig mange barer og restauranter. Som nævnt, en uhensigtsmæssig ensretning, i vores optik. Derudover medfører disse lejere et stødt stigende antal gener for gadens beboere, som eksempelvis mados, støj, aftenåbningstider, mange parkerede cykler i gågaden og foran indgange til døre og porte, berusede mennesker og fortsat fest når beværtninger lukker. Det er dejligt med liv i gaden - det er vi bestemt glade for -  men det er de færreste beboere der ønsker at hele Blågårdsgade omdannes til en decideret party-zone.    

Og derfor tilslutter vi os forslaget i samme høringsvar til formulering af § 3 stk. 4:

Vi foreslår at formålsfastlæggelsen ændres til en mere alsidig og bredtfavnende formulering, såsom: ” Publikumsorienterede serviceerhverv i stueetagen(1. etage) eller kælderetagen mod Blågårdsgade. For bebyggelse placeret mod Blågårdsgade, som vist på tegning 2, fastlægges den nederste etage, stueetagen (1. etage) eller kælderetagen, hvor dennes loft ligger mere end 1,25 m over gadeniveau, til publikums orienterede serviceerhverv (fx butikker)eller liberale erhverv såsom klinikker, frisører, kontorfællesskaber, samt til udadvendte/fælles funktioner af social, kulturel eller fritidspræget karakter, såsom klub-, udstillings-og beboerlokaler i stueetagen (1. etage) eller kælderetagen mod Blågårdsgade. Den nederste etage må gerne anvendes til liberale erhverv, såsom pengeinstitutter, advokat- og ejendomsmæglervirksomhed, forsikringskontorer, klinikker og til udadvendte funktioner af social, kulturel eller fritidspræget karakter, såsom klub-, udstillings- og beboerlokaler

 

§ 7, Stk. 2.

Støj fra virksomheder

Bebyggelse og ubebyggede arealer skal anvendes, placeres og indrettes således, at beboere og brugere beskyttes mod støj og anden forurening fra virksomheder. 

 

Vi vil gerne til denne paragraf understrege, at det er vores erfaring, at publikumsorienterede serviceerhverv, såsom restauranter og caféer på Indre Nørrebro specielt i Blågårdsgadekvarteret ofte er i strid med § 7. Stk. 2. "Støj fra virksomheder Bebyggelse og ubebyggede arealer skal anvendes, placeres og indrettes således, at beboere og brugere beskyttes mod støj og anden forurening fra virksomheder."

Vi har i årevis gjort Københavns Kommune opmærksomme på, at beboerne i bl.a. Blågårdsgade ikke beskyttes mod støj fra restauranter og beværtninger. Støj der måles helt op til 80 db mellem kl. 20 og 24 stort set alle ugens dage. Dette er en markant og voldsom overskridelse af miljøstyrelsens grænseværdier for virksomhedsstøj i beboelsesområder.  Kommunen har ikke anerkendt denne problematik, og det er derfor med stor glæde, at vi ser dette skrevet ind i lokalplanen. Men vi vil i forlængelse af dette, gerne bede om, at der udarbejdes en plan for, hvorledes kommunen vil sikre at virksomhederne overholder denne paragraf. Denne paragraf synes at være uforenelig med Lokalplanens § 3, stk 4, da der netop er så store problemer med støj i bl.a. Blågårdsgade. I vores optik kan §7 ikke overholdes medmindre, der sættes en stop for flere beværtninger og restauranter.