Københavns Kommune får ny høringsportal
I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
Høringssvar vedrørende Ny budgetmodel for dagtilbud
Indsendt af
Virksomhed / organisation
Postnr.
By
Høringssvar
Høringssvar vedr. ny budgetmodel for dagtilbud
Ledelsen i Klynge NB A ønsker at videregive deres observationer og bekymringer vedrørende implementering af den nye budgetmodel for dagtilbud i Københavns Kommune.
Vi er enige i, at der kan være fordele ved en mere transparent og gennemskuelig tildelingsmodel. Modellen lader ikke til at være udformet med baggrund i forældres, medarbejderes, ledelsens, endsige børns behov eller efterspørgsel. Modellen virker primært til at have fokus på øget transparens.
Derfor giver den forslåede model anledning til nogle opmærksomheder, og vi mangler netop transparens i dele af modellen og ligeledes omkring lokal udmøntning af minimumsnormeringer. Principperne for budgetmodellen er gode, men forslaget mangler, som det ser ud nu, tydelighed omkring specifikke konsekvenser for enheder og klynge, på både personalenormerings- og lederniveau.
I den foreslåede model, bliver der indregnet en procentsats til ledelse på både PL og KL niveau. Vi ser denne tilgang til ledelse, som et udtryk for manglende forståelse af ledelsesopgavens kompleksitet, såvel inden for opgaveporteføljen, som i forhold til de krav der bliver stillet til faglig ledelse og den faglige kvalitet. Vi vil derfor på det kraftigste opfordre til, at der indregnes fuld ledelse i grundbevillingen til store som små enheder og klynger.
En model med ledelsestid på gulvet vil være uhensigtsmæssigt for lederens arbejdsmiljø og for den ledelsesmæssige opgaveløsning. I en tid hvor vi har svært ved at rekruttere ledere i KK, vil dette være en yderligere rekrutteringsudfordring. I en tid hvor det er vanskeligt at rekruttere pædagoger, er der behov for at lederen bruger mere tid end tidligere på den pædagogiske ledelse. Vi vil gerne sætte spot på dette forholdsvis nye dilemma som i den kommende tid kalder på tid til øget faglig ledelse.
Som klyngeledelsesteam arbejder vi i tråd med klyngeledelsesprofilen, med tværgående opgaveløsning, og derfor kan ledelsestid ikke sættes i lig med antal grupper i den enkelte enhed.
Lederen har mange opgaver som henholder sig til administration, bygningsdrift, samarbejde med eksterne samarbejdspartnere etc. og som leder af en mindre enhed, kan man opleve at have lige så mange opgaver som en leder af en større enhed, alt efter de lokale omstændigheder.
I 2022 har vi mange steder i KK implementeret øget ledelsestid på baggrund af en politisk beslutning. I vores klynge ved at etablere dobbeltledelse i en af vores enheder med 2 matrikler. Vi mener, at det vil være et meget uheldigt signal at sende, at vi så hurtigt efter en politisk beslutning, trækker i den modsatte retning.
Vi mener ligeledes, at det er uhensigtsmæssigt, at det først udløser en fuld klyngeleder ved 33 grupper. Af samme årsager som ovenfor beskrevet, kan man ikke sætte en klyngeleders tid og opgaver på formel, og igen er det et udtryk for manglende forståelse for kompleksiteten i ledelsesopgaven.
Vi savner nogle mere specifikke regnemodeller for konsekvenser for institutioner med udflytterdel. Hvilke konsekvenser vil det få for disse, at man går fra grundbeløb pr. hus til grundbeløb pr. barn.
Vi savner generelt nogle regneeksempler på eventuelle konsekvenser.
Vi forstår det sådan, at i ny model vil der tildeles et fast budget, som fordeles en gang om året. Det fremgår ikke tydeligt hvorvidt der sker regulering af tildelingen ifølge de reelle børnetal, samt hvor ofte, hvis reguleringen skal finde sted. Dette skaber intet incitament for den enkelte enhed, for at være fleksible i forhold til f.eks. merindskrivning i perioder. Det ser vi som en ulempe, og vi mener at tildeling af midler til personale bør ske løbende, således at økonomien følger med ved merindskrivning. Dette for af forhindre en forringelse af kvaliteten.