Oprettet: 28. februar 2023
Svarnummer:
9

Indsendt af

Skole og Forældre København

Virksomhed / organisation

Skole og Forældre KBH

Postnr.

1665

By

København V

Høringssvar

Til rette vedkommende

 

Skole og Forældre København takker for invitationen til høring vedr. omlægning af læse- skrive og ordblindeindsatsen. Vi har med interesse læst materialet og sammenfatter hermed vores kommentarer på omlægningen.

 

Kvitterer for forandringen, men børn i nuværende læseklasser skal have andet tilbud

Først og fremmest vil Skole og Forældre København kvittere for, at Forvaltningen og Udvalget nu tager konsekvenserne af, at de nuværende læseklasser ikke fungerer effektivt. Vi er glade for, at der nu kommer særligt styrket indsats og fokus på området, som tydeligvis har været underprioriteret i lang tid.

Det er vores opfattelse at læseklasserne, fungerer som specialklasser, idet majoriteten af eleverne har andre udfordringer ud over læse- og skrivevanskeligheder, så fokus er på socialpædagogiske aspekter. Vi oplever, at forældre til børn med læse- eller skrivevanskeligheder fravælger læseklassetilbuddet, idet disse anses for at være en specialklasse. Dermed er det godt at forvaltningen har set, at der skal et helt andet perspektiv på læse- og skrivevanskelighederne på skolerne.

På baggrund af dette vil Skole og Forældre København understrege vigtigheden i at børn, der befinder sig i læseklasser i forbindelse med udfasningen tilbydes en indsats, der passer til deres niveau og behov samt imødekommer de særlige socialpædagogiske udfordringer, som det enkelte barn måtte have.  

Skole og Forældre København vil gerne kvittere for, at særlige kompetencer for opsporing og støtte til læse- og skrivevanskeligheder og dysleksi kommer helt ud på hver enkelt skole i København. Der er en stor gruppe børn, der har uopdagede problemstillinger, og der er et stort behov for at kompetencerne derfor skal være til stede i børnenes dagligdag og nærmiljø. Vi vurderer, at det vil gøre en forskel for forældrenes oplevelse af hvorvidt, der bliver taget hånd om deres barns individuelle behov i identificeringen af læse- og skrivevanskeligheder samt eventuelt konstatering af dysleksi samt kvaliteten af indsatsen.

 

Faglige opmærksomhedspunkter i tiltaget

Skole og Forældre København forholder sig ikke til de faglige elementer i kvaliteten omkring læseindsatsen, men billiger en tidlig opsporing, som har vist sig forskningsmæssigt effektivt. Vi kan dermed ikke vurdere, om modellen er faglig optimal, men imødeser det øgede fokus, som omlægningen forhåbentlig vil afføde. Identificeringen af udfordringer tidligere end på nuværende tidspunkt vil sandsynligvis medføre mindre vanskeligheder senere hen i skolelivet, såfremt den tidligere indsats er tilstrækkelig. Dermed vil omlægningen have potentiale for at mindske behovet for en stor omfattende indsats for enkelte børn og unge, samt øge barnet og den unges generelle trivsel og udvikling. Dette er vores store forhåbning med denne omlægning.

Det er forældrenes opfattelse, at den indsats der er ude på skolerne i dag, ikke er tilstrækkelig. Forældrenes oplevelse af håndteringen af identificering af vanskeligheder kræver særlig kommunikation med et stort potentiale i at give forældrene mulighed for at understøtte både læreres indsats og elevens videre udvikling. Det er vores opfattelse at en større involvering af forældre, har mulighed for at give forældrene en opfattelse af højere kvalitet i indsatsen.

Dog er Skole og Forældre København skeptiske overfor udsigten til at 3-4000 børn i øjeblikket henstår uden særlig opmærksomhed på sin dysleksi samt den (store?) gruppe af børn med læse- og skrivevanskeligheder, som i dag ikke bliver mødt eller set i deres udfordringer. Dette finder vi foruroligende, selvom vi samlet set vurderer, at vi i Københavns Kommune har et højt fagligt niveau. Vi er nysgerrige på om kapaciteten bliver tilstrækkelig, herunder om kompetenceudviklingen vil ramme tilstrækkeligt niveau samt antal lærere og pædagoger. Vores bekymring går på om området er stærkt underprioriteret, og hvad forvaltningen vil stille op, når disse børn identificeres. Her vil sandsynligvis fremkomme en enorm underkapacitet i tilbuddet til disse børn. Skole og Forældre København er meget nysgerrige på, hvad forvaltningen vil stille op i disse situationer samt hvorledes forældre informationen og inddragelse vil forløbe.

Vi er nysgerrige på om udfasningen af læseklasserne kan eller bør ske hurtigere end i løbet af seks år med henblik på at få ressourcerne hurtigere ud på skolerne, hvor børnene har deres almene gang. Dette set i lyset af ovenstående, hvor børnene måske kan have større gavn af et andet tilbud end det nuværende i læseklasserne.

Vi vil ydermere kvittere for at den tidlige indsats bliver gennemført og at implementeringen af screening i 1. klasse allerede ses gennemført i indeværende skoleår. Vi ser for os, at børn der udelukkende har mindre læse- og skrivevanskeligheder samt børn med nyligt konstateret dysleksi vil kunne rummes og hjælpes i det nye tilbud.

 

Skolebestyrelsernes opmærksomhedspunkter i tiltaget

Skolebestyrelsen skal kunne føre tilsyn med skolen og her særligt om pengene, som følger denne omlægning ude på skolen bliver brugt specifikt efter hensigten. Vi er bekymrede for at budgettet bliver udvasket under omlægningen, når pengene indgår i det generelle skolebudget. Dette har set sig tilfældet på andre områder, hvor indsatsen over tid ikke kan ses i budgettet, hvormed pengene indirekte bliver objekt for spareøvelser.

 

Konkrete forslag til forældre involvering og inddragelse i tiltaget

Skole og Forældre København vil gerne foreslå at information til børn med identificerede læse- og skrivevanskeligheder samt ny-konstaterede dysleksi udfordringer bliver taget særligt alvorligt. Som minimum bør alle forældre modtage et introduktionsbrev, hvor problemstillingen så vidt muligt afmystificeres og afdramatiseres. Dertil bør brevet indeholde information om hvor forældre kan få hjælp og støtte til at håndtere den nye situation. Dertil ønsker vi at der er kvartalsvise opsamlingsmøder for alle forældre, med budskab om at ”få skuldrene ned”. Vi foreslår ydermere, at der kommer et netværk for forældre på skolen, f.eks. ved en aula-gruppe.

 

Skole og Forældre København vil afslutningsvis gerne inddrages i den videre udvikling af materiale eller retningslinjer for forældrenes information og inddragelse, når et barn har læse- og skrivevanskeligheder, herunder både opsporing og diagnosticering samt indsatser og læsepolitik.